אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נפילת סנאפ: מדוע התאכזבו המשקיעים? צילום: בלומברג

פרשנות

נפילת סנאפ: מדוע התאכזבו המשקיעים?

בדומה לפייסבוק ולטוויטר, גם מפעילת סנאפצ'ט חוותה צלילה משמעותית בערך מנייתה, לאחר הנפקה גדולה ורעשנית. זאת, בשל הקושי להתחרות בפייסבוק ואינסטגרם, שהעתיקו בקלות את רוב התכונות שלה

18.06.2017, 13:03 | ויקי אוסלנדר
סנאפ מאכזבת את המשקיעים: מנייתה צללה בסוף השבוע למחיר ההנפקה שלה. חברת המסרים המידיים נפלה ביותר מ-4% ומנייתה נסחרה במחיר של 17 דולר, המחיר שבו הונפקה במרץ האחרון ברעש וצלצולים.

קראו עוד בכלכליסט

בימים המיידים לאחר ההנפקה זינקה סנאפ ביותר מ-40% ובשיאה נסחרה ב-29.44 דולר למניה. בסוף השבוע השלימה המניה את הירידה האיטית והעקבית שלה למחיר ההנפקה, אם כי היא לא נפלה מתחת למחיר של 17 דולר. שווי סנאפ עומד היום על 19.7 מיליארד דולר. למרות שלא מדובר על חדשות טובות למשקיעי סנאפ, היא אינה חברת הטכנולוגיה הראשונה שנופלת למחירי ההנפקה בשנה הראשונה שלה.

גם ענקיות כמו פייסבוק וטוויטר חוו קשיים דומים בראשית דרכם בנאסד"ק: פייסבוק, שהתחילה להיסחר במאי 2012, נכנסה לשוק במחיר של 38 דולר למניה. השנה הראשונה שלה היתה קשה מהמצופה ובשפל נסחרה במחיר של 18 דולר לפני שהתחילה להתאושש. רק ביולי 2013 חצתה את מחיר ההנפקה ומאז המניה לא מפסיקה לטפס ונסחרת היום ב-150 דולר. טוויטר, שהונפקה בנובמבר 2013 עשתה זאת במחיר מרשים יותר של כ-42 דולר למניה, אך חודש קצר מאוחר יותר היא צללה עד לשפל של 30.5 דולר. אמנם המניה נהנתה מהתאוששות מסוימת בשנה לאחר מכן, אך כיום נסחרת המניה בשפל של 16 דולר.

מדוע התאכזבו המשקיעים?

אף שסנאפ נהנת מקהל משתמשים נאמן, היא לא מצליחה לעמוד בתחרות שמציבה בפניה פייסבוק וחברת-הבת אינסטגרם. בחודשים האחרונים הצליחו פייסבוק ואינסטגרם להעתיק את מירב האלמנטים המקוריים שבסנאפ, בניהם סטורי הפופולרי. הטמעת התכונה היה כה מוצלח באינסטגרם שהוא נהנה מיותר משתמשים פעילים לעומת סנאפ.

המשקיעים מאוכזבים. סנאפ בבורסה, צילום: איי אף פי המשקיעים מאוכזבים. סנאפ בבורסה | צילום: איי אף פי המשקיעים מאוכזבים. סנאפ בבורסה, צילום: איי אף פי

מאז החלה סנאפ להיסחר בנאסד"ק, ריכזה סביבה החברה חששות משקיעים על קצב הצמיחה שלה. חששות שהפכו למציאות עם פרסום הדו"חות המלאים הראשונים שפרסמה במאי האחרון. בדו"חות אלו חשפה החברה קצב צמיחה מאכזב של משתמשים פעילים ביום, שעמד על 5.1%. מדובר על 166 מיליון משתמשים פעילים שלא הרשימו את האנליסטים והמשקיעים, שציפו לראות צמיחה חזקה יותר מחברת טכנולוגיה כמו סנאפ.

כמו כן, נחשף בדו"חות כי החברה חוותה ירידה של 22% בכמות הורדות האפליקציה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016 וכי קצב ההכנסות שלה שמר על המגמה השלילית. כדי להתמודד עם הנתונים החלשים, מנסה סנאפ להגדיל את מקורות ההכנסה שלה, בעיקר באמצעות השקת כלים חדשים למפרסמים. רק לפני חודש הציגה שנאפ שלושה כלים בראשם יצירת האפשרות למפרסמים לשתול פרסומות בתמונות והסרטונים שמעלים המשתמשים לרשת. על סנאפ למצוא דרכים להבליט את היתרונות היחסיים שלה על פני המתחרות, כדי להוכיח למשקיעים שהיא לא רק אסופת פיצ'רים שניתן להעתיק ולשכפל, כי אם חברה יצירתית בעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי.

תגיות