המשימה של דלית זילבר: לבנות ראש גשר
בלב עיסוקה של זילבר, שמונתה השבוע למנהלת מנהל התכנון החדשה, לגשר על המתח בין הוועדות המחוזיות לוותמ"ל, להאיץ את הפעילות בוועדה המחוזית מרכז ולא פחות חשוב: לשמור על יחסים טובים עם אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר
המתח בין הוותמ"ל - ועדת העל לענייני דיור שמטפח משרד האוצר - לבין הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה, יעמוד בלב עיסוקה של דלית זילבר. זילבר היא המנהלת החדשה של מִנהל התכנון. היא נבחרה ביום ראשון פה אחד על ידי כל חברי ועדת האיתור, ותמכו בה גם ראש הוועדה ויו"ר מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי, ולשכת שר האוצר משה כחלון. "זילבר נחשבת לאשת מקצוע מעולה המחויבת ליעדי הממשלה, אך גם טיפוס חזק ועצמאי שיודעת לעמוד על שלה כשצריך", אומר גורם ממשלתי שעבד מולה.
אם עמדותיה בעבר כיו"ר הוועדה המחוזית ירושלים מעידות על הצפוי, הרי שאת התמיכה הגורפת בה, וההערכה המקצועית שלה היא זוכה, היא עשויה לתרגם דווקא להגברת עצמאותן וכוחן של הוועדות המחוזיות לתכנון ובניה, על חשבון הוותמ"ל, הוועדה שמטפח משרד האוצר ובו האנשים שמינו אותה.
הוותמ"ל נוסדה ב־2014 כדי להתמודד עם משבר הדיור על ידי האצת התכנון, לשם הצפת השוק בדירות. הוותמ"ל הוכפפה ישירות למשרד האוצר, והעומד בראשה היה עד עתה ערן ניצן, סגן ראש אגף תקציבים באוצר, שאתמול נודע כי הוא פורש מתפקידו. הוותמ"ל קיבלה סמכויות רבות, והיא מטפלת כיום ב־22 תוכניות בדרך לאישור לבניית 55 אלף דירות. לשם השוואה, בכל אחד משש הוועדות המחוזיות אושרו בשנה שעברה, 2016, תוכניות לבניית בין 13־10 אלף דירות; ובאותה שנה אישרה הוותמ"ל - ועדה אחת ויחידה - תוכניות לבניית 37 אלף דירות.
הוצאת התוכניות האלה מידי הוועדות המחוזיות, מכעיסה אותן בשל החלשתן ובגלל הטענה כי הן אלה שמכירות טוב מכולם את הצרכים של הרשויות המקומיות והתושבים. כשזילבר שימשה כיו"ר ועדה מחוזית ירושלים היא בעצמה ביקשה למנוע תכנון באמצעות הוותמ"ל. עתה בתפקידה החדש היא משמשת כממלאת מקום יו"ר הוותמ"ל ועל כן תוכל להשפיע על תפקוד הוותמ"ל ואף לקצץ בכמות התוכניות שהיא מטפלת בהן.
זילבר תיבחן גם ביכולת שלה להשפיע על מינוי יו"ר הוותמ"ל החדש. אם תצליח לאייש את המשרה באיש מִנהל התכנון - השפעתה על הוועדה רק תתעצם; אם לעומת זאת, גם מחליפו של ערן ניצן באגף התקציבים ימונה ליו"ר הוותמ"ל - זילבר תמצא עצמה בעמדת נחיתות מול האוצר.
יעילות כמו בוותמ"ל
אבל גם במקרה כזה יהיו לה כלים להשפיע על פעילות הוועדה. משום שהיא הגורם שממליץ לממשלה על העברתן של תוכניות למוסד התכנון הזה, היא יכולה לייבש אותו ולהפוך אותו לכלי ריק מתוכן.
לשם ההמחשה, רשות מקרקעי ישראל מבקשת להעביר לוותמ"ל אחת מבין שלוש תוכניות הבנייה במתחם גלילות, זו אולי התוכנית החשובה ביותר בשנים הקרובות במרכז הארץ משום שהיא כוללת אלפי יחידות דיור, אך גם תשתיות מרכזיות לתחבורה ציבורית. הוועדה המחוזית תל אביב, מבקשת כי התוכנית תעבור לידיה בטענה כי היא מכירה טוב מכולם את סביבת התכנון. זו עמדה שזילבר יכולה להזדהות אתה בקלות. היא צמחה בוועדות המחוזיות, היתה מתכננת במחוז ירושלים, אחר כך יו"ר הוועדה, ובשנה אחרונה כיהנה גם כממלאת מקום יו"ר הועדה המחוזית תל אביב. כאשר כיהנה בראש הוועדה המחוזית בירושלים נאבקה כדי למשוך מהוותמ"ל אליה שתי תוכניות מרכזיות - ברכס לבן ובמורדות רמות. מאמציה נשאו פרי בזכות תמיכת ראש העיר ירושלים ניר ברקת בעמדתה. זילבר הצליחה להוכיח כי ועדה מחוזית יכולה להיות יעילה כמו הוותמ"ל, כאשר הפקידה את התוכניות לפני כמה שבועות, פחות משנה מאז הועברו אליה. כעת תמצא עצמה זילבר בעמדה שונה, ותתבקש להחליט האם לחזק את הוועדות המחוזיות או להמשיך ולתמוך בוותמ"ל.
המתח בין הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה לבין בת טיפוחו של משרד האוצר הותמ"ל, מגיע לנקודת רתיחה בעקבות העזיבה של יו"ר הוותמ"ל, ערן ניצן, שיוצא לשליחות בוושינגטון. בנוסף, החוק שמתוקפו פועל הוותמ"ל הוא הוראת שעה שתפוג בשנה הבאה. זילבר עשויה למצוא עצמה בלחצים עצומים: מצד אחד: המתנגדים לוותמ"ל, שביניהם הארגונים הירוקים וגם קולו רב ההשפעה של ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי שכבר רמז כי יתנגד להארכתה של הוראת השעה. אלה גורסים כי הוותמ"ל דורסני, ושלא כמו הוועדות המחוזיות לתכנון ובניה, אינו קשוב לצרכים של הרשויות המקומיות והתושבים.
מצד שני יעמדו אנשי משרד האוצר, שמינו את זילבר, ובוודאי יבקשו להמשיך ולהפעיל את הוותמ"ל, שכאמור ממהרת לאשר תוכניות בהיקפי בנייה עצומים.
שקט במנהל התכנון
משימה מאתגרת נוספת שניצבת לפני זילבר היא איוש משרת היושב ראש והמתכנן בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז: הציפיות ממנה במשרד האוצר הן שתנער ותגרום לה לעבוד בקצב משופר.
בשנתיים האחרונות, מנהל התכנון, הגוף האמון על התכנון בארץ, עבר טלטלות, הוא נותק ממשרד הפנים ונדד לאוצר, ולפני כשמונה חודשים המנהלת הדומיננטית שלו, בינת שוורץ, פרשה ממנו בסערה. האירועים האלה לא עשו טוב למנהל התכנון. בוועדות המחוזיות החשובות ביותר - תל אביב, מרכז וחיפה - אין יו"ר קבוע: דניאלה פוסק מתכננת מחוז מרכז נבחרה לפני שלושה חודשים לתפקיד יו"ר הוועדה בתל אביב, ומאז היא על מזוודות משום שעוד אינה יכולה לאייש את התפקיד החדש עד שימונה לה מחליף במחוז מרכז, דבר שצפוי לקרות באוגוסט.
כאמור, החזרתו של מחוז מרכז אל התלם הוא אולי המטלה החשובה ביותר בחודשים הראשונים לכהונתה של זילבר. זה המחוז החשוב ביותר, שבו מתגוררים יותר מ-2 מיליון תושבים, ועוברות בו תשתיות לאומיות מרכזיות. עד עתה נחשבה הוועדה לתכנון ובנייה של המחוז לאיטית ויעילה פחות, ויש הרואים במינוי יו"ר ומתכנן חדשים הזדמנות להאיץ את פעולתה.
אולם בעת כהונתה של שוורץ, במטרה להחליש אותה, הוכנס תיקון לחוק התכנון שהעניק דווקא לשר האוצר את הסמכות לבחירת יושבי הראש של הוועדות. כך שעל פי חוק לזילבר יש יכולת רק להמליץ על מועמד - אך לא להחליט. מסקרן יהיה לבחון אם עמדתה תשפיעה על המינוי.
להצטרף ליצחקי
מתח נוסף בתפקידה החדשה של זילבר הוא מערכת היחסים עם ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי שכאמור תמך בבחירתה. בשנים האחרונות יצחקי נהפך לדומיננטי במנהל התכנון עד כדי כך שגורמים בכירים טוענים כי למעשה "המערכת רוקדת לפי החליל שלו". די להציץ ברשימת התפקידים שהוא ממלא במוסדות התכנון כדי להבין את מידת השפעתו על החלטות תכנוניות רבות משקל. מסקרן לגלות האם זילבר תילחם בו, או כפי שרבים מעריכים - תדע לעבוד אתו בשיתוף פעולה ולנצל את הכוח שלו לטובת המערכת.
תגובה אחת לכתיבת תגובה