iRobot: רובוט הרומבה יעביר לתאגידים מידע על הבית שלכם
כמה מהדגמים של החברה מסוגלים למפות את סביבת העבודה שלהם - ולדעת איך מעוצב הסלון שלכם, היכן יש רהיטים, מכשירי חשמל ועוד. איירובוט מתכננת להעביר את המידע הזה לחברות שמייצרות מערכות בית חכם
יצרנית רובוטי רומבה, iRobot, מתעתדת להשתמש ברובוטים המנקים שלה על מנת לאסוף מידע על המרחב הפיזי שבו הן פועלים ולמכור אותו לחברות בית חכם – כך מגלה מנכ"ל החברה, קולין אנג'ל, בראיון לרויטרס.
קראו עוד בכלכליסט
הרומבה נחשב לחלוץ בז'אנר הרובוטים המנקים, ומאז הקמתה לפני 27 שנה התמקדה iRobot במודל עסקי שמבוסס על מכירת מוצרים לצרכנים. ואולם, עתה מקווה החברה לרכוב על גל הביג דאטה ולהתחיל במכירת מידע על הצרכנים שלה לחברות אחרות.
רובוטי הפרימיום של החברה מסוגלים למפות את השטח שבו הם פועלים ולזהות משתנים כמו גודל החדר, והמרחק בין רהיטים שמוצבים בו, על מנת לנקות את המקום בצורה יעילה יותר. לפי אנג'ל, מדובר במידע חשוב בעבור חברות שמייצרות מכשירים לבית חכם, דוגמת מנורות, תרמוסטים ומצלמות, שכן אלו לא יודעות דבר על הסביבה הפיזית שבה מוצבים מוצריהן. "יש אקוסיסטם שלם של מוצרים ושירותים שהבית החכם יכול לספק ברגע שיש מפה עשירה של הבית, שהמשתמש אישר לשתף", הוא אמר לרויטרס.
אנג'ל העריך שאיירובוט יכולה לחתום על עסקה למכירת המידע עם אחת משלוש חברות הטכנולוגיה הגדולות שפעילות בתחום – אפל, גוגל ואמזון – בתוך שנתיים. אמזון סירבה להגיב לדיווח, גוגל ואפל לא השיבו לפניית רויטרס.
איירובוט חוצה את הגבול
אמרה שחוקה טוענת שאם אתה לא משלם על משהו אתה לא הלקוח, אלא המוצר. היא מתייחסת לשירותים כמו פייסבוק או ג'ימייל שבהם המשתמש לא משלם כסף בעבור השימוש. תחת זאת הוא מוסר לחברות את המידע האישי שלו, בו הן משתמשות על מנת למכור פרסומות לעסקים - הלקוחות האמיתיים שלהן. הלקח של אמרה זו היה תמיד שמשתמשים שחרדים לפרטיותם צריכים להעדיף שירותים מוצרים בתשלום.
ואולם, המהלך של איירובוט עלול לערער את מוסכמה בלתי כתובה זו: אתה תשלם, ואני אשמור על המידע שלך. לקוחות משלמים של החברה, ועוד אלו שרכשו את הדגמים היקרים יותר, יהפכו בעצמם למוצר שהיא מוכרת לחברות אחרות. לפי אנג'ל הדבר יעשה בהסכמה, ואולם כמו שיודע כל אדם שאי פעם חתם על הסכם שימוש בלי לקרוא את תוכנו (כלומר, כל משתמש שקיים בעולם), הסכמה זה מונח גמיש.
8 תגובות לכתיבת תגובה