בלעדי לכלכליסט
רכבת העתיד של אילון מאסק: מת"א לאילת ב־20 דקות
חברת הייפרלופ וואן, שמנסה להפוך את חזון הרכבת האולטרה מהירה של היזם אילון מאסק למציאות, שוקלת את ישראל כאחד מארבעה יעדים סופיים. לטענת היזמים הישראלים שעובדים מולה, קו ראשון יוכל לפעול בארץ כבר בשנת 2025
חברת Hyperloop One (הייפרלופ וואן) שוקלת את ישראל כאחד מארבעה יעדים סופיים להקמת קו של רכבת אולטרה־מהירה. החברה, שמנסה ליישם את החזון של היזם אילון מאסק, מציעה לחבר את תל אביב לאילת. לטענת היזמים הישראלים שעובדים מולה, ניתן יהיה להגיע מהעיר הדרומית ועד ללב גוש דן בנסיעה של 20 דקות.
קראו עוד בכלכליסט
"זול יותר מרכבת לאילת"
החברה האמריקאית הגיעה לישראל בעקבות עבודתם של שלושה יזמים מקומיים. ערן טל, יזם בתעשיית ההייטק, היה שותף בין השאר בחברת קליקסמוב שנמכרה לאקסל מדיה ב־20 מיליון שקל; עמרי רחמים, שניהל בעבר מטה הבחירות של ניר ברקת, מכהן כיום כבכיר באירובוטיקס; ויותם דרקסלר, מנכ"ל חברת מדטק שיקום נוירולוגי ובעל עבר בחברת הייעוץ בוסטון קונסולטינג. בשלב הראשון חברו השלושה לחברת הייעוץ מקינזי, שכתבה איתם ביחד תוכנית עסקית להייפרלופ. השלושה הצטרפו לתחרות בינלאומית שהחברה האמריקאית מובילה. מבין 2,600 צוותים, רק 35 עלו לחצי הגמר, כאשר הישראלים הם היחידים במזרח התיכון.בשיחה עם "כלכליסט" מספר טל כי אף שהרעיון נשמע עתידני, סביר מאוד שנראה קו ראשון של הייפרלופ בישראל עד שנת 2025. "העלויות של קו הייפרלופ בין אילת לתל אביב הן כשליש מהעלות של רכבת מהירה רגילה שתוקם על התוואי הזה, ולא תהיה כלכלית בכל מקרה", לדבריו. "על פי התוכנית שלנו ניתן להקים במהירות גבוהה קו שינוע בין תמנע לאילת לבדיקת היתכנות ראשונית. קו כזה יכול לשמש בשלב הראשון לפריקת סחורות מנמל אילת או לשמש להסעות משדה התעופה החדש של העיר. כיום נמל אילת עמוס בכלי רכב שפוקקים אותו. אפילו אם יהיה שינוי, עדיין השינוע שלהם מכביד. פריקה שלהם באמצעות הייפרלופ תחולל שינוי מהותי".
לפי התוכנית, לקו הישראלי יהיו כמה תחנות ביניים, ובהן שדה התעופה של אילת, באר שבע ואשדוד, שם תעצור הרכבת בעיקר כדי לשרת את צורכי הנמל. "ניתן לנוע במהירות של מטוס או יותר ממנו בעלויות נמוכות", אומר טל. "אין עלות שולית לנסיעה, שכן ההייפרלופ עובד על חשמל וצורך מעט אנרגיה, מאחר שהוא מייצר חשמל על פאנלים סולאריים. הרכבת תהיה מאופסת מבחינת צריכת אנרגיה. עלות הנסיעה בהייפרלופ יכולה להיות כמו כרטיס אוטובוס. נסיעה מתל אביב לאילת תקח 20 דקות לכל היותר ומתל אביב לבאר שבע חמש דקות."יש לנו תמיכה גדולה מראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי, שמבין שהנמל פקוק. אנחנו יכולים לשחרר משאות רבים שיגיעו לנמל. ההייפרלופ מסוגל לשאת מכולה באותה קלות שבה הוא יסיע נוסעים. האופציה של הסעת מטען הרבה יותר ריאלית ומהירה".
הקבוצה שמאחוריה עומד טל לא רק חולמת, אלא גם ניגשה לקידום הרעיון. "הייפרלופ רואה בנו כנציגים של ישראל ואלה שיקדמו אותה כאן", אמר טל. "יש לנו תמיכה ממשלתית נרחבת. זו עדיין לא הבטחה למימון, אלא תגובות מאוד חיוביות שקיבלנו מבכירים בממשלה".
173 תגובות לכתיבת תגובה