אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך זה שאפשר להטעות מכונית אוטונומית עם מדבקה? צילום: אובר

פרשנות

איך זה שאפשר להטעות מכונית אוטונומית עם מדבקה?

חוקרים חשפו עד כמה פגיעות מערכות הרכב האוטונומי: כל מה שצריך זה לשים כמה מדבקות על תמרורים והמכונית לא יודעת מה לעשות. האם מפתחי המכונית האוטונומית רצים כל כך מהר אל עבר ההשקה, ששכחו לבדוק דברים בסיסיים?

11.08.2017, 21:32 | ויקי אוסלנדר
ניסוי שערכו חוקרים באוניברסיטת וושינגטון חושף עד כמה פגיעות מערכות הבינה המלאכותית בכלי רכב אוטונומיים לתנאים פיזיים חיצוניים. בעוד שהיצרנים והמפתחים חוששים מהאקרים מתוחכמים, החוקרים הראו שכל שנדרש כדי לשטות במערכות הרכב הוא מדבקות שהודפסו במדפסת ביתית.

קראו עוד בכלכליסט

החוקרים הדפיסו מדבקות שנראות כתמרור עצור דהוי ומדבקות מפוקסלות שיצרו מילים או סתם הדבקות אמנותיות, והציבו אותן על התמרורים המקוריים. המדבקות הצליחו לשטות בכל מערכות הרכב האוטונומי שבחנו החוקרים (לדבריהם הם בחנו את כל המערכות הקיימות בשוק) בשיעורי הצלחה של יותר מ-67% מזוויות ומרחקים שונים.

כך למשל תמרור עצור שנראה פשוט דהוי סווג בעקביות בידי מערכות הרכב האוטונומי כתמרור הגבלת מהירות. המשמעות היא שששינויים קטנים, שנהג אנושי יודע להתעלם מהם, עלולים לגרום לנזק גדול לרכב שמסתמך על מערכת המחשב. הבעיה חמורה במיוחד מאחר שחלקים ניכרים מיצרני הרכב מסתמכים על אותן מערכות זיהוי, כמו פרויקט הקוד הפתוח של באידו הסינית או מערכת מובילאיי הישראלית.

המהנדסים בחברות הרכב האוטונומי שעומלים על פיתוח המערכות יודעים שנדרשות בדיקות חוזרות ונישנות בתנאי שטח אמיתיים לפני שאפשר יהיה לפרוס אותן לייצור מסחרי. אין להם עדיין את כל התשובות פשוט כי הם עדיין לא יודעים את כל הבעיות. כך, פרוייקט הרכב האוטונומי של וויימו מבית אלפאבית נתקל בקשיים לא צפויים בעקבות ציפור סוררת.

החברה נדרשה לפתח צמד מגבים קטנים שינקו את מערכות הלידאר, שמשמשת למדידת מרחק באמצעות קרן לייזר, לאחר שצואת ציפורים פגמה לחלוטין בתפקוד שלהם. מקרה זה, כמו ניסוי המדבקות של חוקרי אוניברסיטת וושינגטון, מראה עד כמה מערכות הרכב האוטונומי עדיין פגיעות בשלב זה של פיתוחן.

אם היה מדובר במיזמי פיתוח אחרים, ניחא. כאן מדובר בהצבת אחריות לחיי אדם בידי מערכות מחשב. המירוץ לפיתוח הרכב האוטונומי מחריף וכל חברה רוצה להיות הראשונה להציב רכב על הכביש מהר ככל הניתן. שיתוף פעולה והצלבת ניסיון יכולים להבטיח מוצר איכותי ובטיחותי יותר. במקום זאת נדרשים חוקרים שמשחקים עם מדבקות.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
מה אתה משווה בכלל
אין מה להשוות, בין מה שרשמת לבין המכונית האוטונומית. לעולם לא יהיה רכב אוטונומי, שכח מזה. פעם רשמת בתוך עשור, היום קפצת ל- 30 שנה. טוב יהיה, אם המאמץ ירוכז בצמצום תאונות עד ל-0. היום כל ילד יכול להטעות אוטונומית, ע"י גיר או מדבקה. זה מצמרר לחשוב על נסיעה עם המשפחה, ובמקום להגיע ליעד בריא ושלם, מגיעים לבית החולים עם הרוגים ופצועים. רק בגלל איזה טמבל שחמד לו לצון, שם מדבקה על תמרור או שלט דרכים. היום התגלה עד כמה האוטונומי, הוא סתם עוד גולם מן המניין. גם אם יצליחו להתגבר על התקלה, יתגלו עוד ועוד תקלות אין ספור, עד שירימו ידיים, ויצעקו די, די, עם זה.
סמי  |  12.08.17
לכל התגובות