אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אושרה ייצוגית נגד הרכבת: לא הנגישה כל מתקניה לעיוורים צילום: ערן יופי כהן

אושרה ייצוגית נגד הרכבת: לא הנגישה כל מתקניה לעיוורים

ביהמ"ש שאישר את התביעה בדק 55 תחנות ומצא כי מולאו רק 70% מדרישות הנגישות לציבור העיוורים. סכום התביעה מוערך בכ־50 מיליון שקל

29.08.2017, 07:44 | ליאור גוטמן

שופטת בית המשפט המחוזי בלוד אסתר שטמר אישרה הגשת תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל בטענה שהיא לא הנגישה את כלל מתקניה עבור ציבור העיוורים. פסק הדין מעלה שהעותר הוא ראובן ברון, יועץ הנגישות של המרכז לעיוור בישראל, שיוצג על ידי עורכי הדין מולי אהרונסון ועופר לוי.

קראו עוד בכלכליסט

עיון בכתב התביעה מעלה שתחנות הרכבת לא עמדו במבחן התוצאה של נגישות מלאה לציבור העיוורים ולבעלי לקויות ראיה. בית המשפט מינה בוחן מטעמו שיבדוק את כלל 55 תחנות הרכבת בישראל.

שחר איילון מנכ"ל רכבת ישראל, צילום: דוברות רכבת ישראל שחר איילון מנכ"ל רכבת ישראל | צילום: דוברות רכבת ישראל שחר איילון מנכ"ל רכבת ישראל, צילום: דוברות רכבת ישראל

הבוחן מצא שאכן נעשה מאמץ להנגיש את שירותי התחבורה הציבורית לציבור הנכים, אולם המאמץ חלקי. רק כ־70% מדרישות הנגישות לציבור העיוורים אכן מולאו, קרוב ל־30% מהם נמצאים בתקן חסר או חלקי. בדיקה זו שכנעה את בית המשפט שיש להכיר בתובענה של ברון כייצוגית.

על פי ההערכות הנזק שמוערך על ידי התובע מגיע עד ל־50 מיליון שקל, אולם הסכום הסופי יקבע על ידי בית המשפט לאחר שיסתיימו הדיונים. ברכבת ישראל סירבו להתייחס לסכום.

בין השאר נמצא שהרכבת לא התקינה בכל תחנותיה "פס מוביל" שיסייע לעיוורים בדרכם בתחנה. עוד נמצא שבתחנות מסויימות אין עמדת מודיעין, וקופת מכירת הכרטיסים הופכת למודיעין בפועל.

בית המשפט מבהיר שאנשים שסובלים מליקוי ראיה או עיוורון זכאים לנסיעה בהנחה או חינם, ובהיעדר עמדת מודיעין הם לא תמיד יכולים לדעת את זה. "המבקש הוכיח כי הרכבת לא עמדה בכל הוראות הדין החלות עליה לצורך הנגשת תחנות הרכבת לאנשים בעלי ליקויי ראיה", קובעת שטמר.

"אני דוחה את טענות הרכבת כאילו הפערים נובעים מבלאי טבעי וסבורה שרובם ככולם נובעים מכך שהרכבת פרשה באופן מקל שלא כדין את הוראות תקנות התחבורה הציבורית החלות עליה". השופטת מתירה להגיש תובענה ייצוגית בשם בעלי לקות ראייה או עיוורון אשר עשו שימוש ברכבת ב־7 השנים האחרונות.

נתי ביאליסטוק כהן, מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל אמר בתגובה לפסק הדין ש"עלינו להמשיך ולפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו על־מנת שלאוכלוסייה שלמה המונה עשרות אלפי אנשים תהיה את היכולת הבסיסית להתנייד מבלי לחשוש לביטחונם".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה ש""מתן שרות לאנשים עם מוגבלויות הוא ערך ברכבת ישראל. אנו משקיעים בכך תשומת לב רבה, משאבים ומאמצים. התוצאה באה לידי ביטוי גם במשובי השרות של אנשים עם מוגבלויות. כל תחנות הרכבת מונגשות לבעלי מוגבלויות. ביהמ"ש קבע כי 'רוב הפרטים הדורשים הנגשה בתחנות-מולאו' וכי 'בוצע מאמץ נכבד להנגשה לפי התקנות', ולמעשה אישר רק נדבך מסוים בתביעה. רכבת ישראל רואה חשיבות רבה בהשלמת כל פרטי ההנגשה, וממשיכה להשקיע משאבים ייעודיים בנושא. השנה לדוגמה יושקעו מיליוני שקלים בהחלפת פיקוד המעליות כולל הנגשה קולית ובכתב ברייל מובלט על הלחצנים, חידוש והתאמת שילוט בתחנות וברציפים, תחזוקה וחידוש בפס מוביל ובהסברה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות