בלעדי לכלכליסט
דרך עוקפת להגדיל רווחיות: תנובה מרחיבה את ייצור תחליפי החלב
המחלבה, שנתח השוק שלה בחלב ירד מתחת ל־50%, מרחיבה אחיזתה בתחום התחליפים שמעניק לה רווחיות גבוהה. הצעד הראשון: השקת סדרת ממרחי סויה
הירידה במכירות מוצרי החלב של תנובה מובילה את המחלבה הגדולה בישראל להעמיק אחיזתה בתחום תחליפי החלב. ל”כלכליסט” נודע כי החברה נערכת לחדור לתחום תחליפי הגבינות ולהשיק בימים הקרובים סדרת ממרחי סויה בסגנון גבינה לבנה במגוון טעמים.
קראו עוד בכלכליסט
תנובה יוצאת למהלך לאחר שהשקיעה על פי בעשרות מיליוני שקלים במפעל סוי מג’יק של החברה, בהתאם לתוכניות האסטרטגיות של תנובה בהן סומן תחום תחליפי החלב כמנוע צמיחה. ההחלטה נבעה מזיהוי הרווחיות החריגה בגובהה שמניב התחום שצומח בקצב חד בשנים האחרונות.
מכירות תנובה בתחליפי החלב ברבעון הראשון של השנה מוערכות ב־27 מיליון שקל ואלו הניבו לה כ־14 מיליון שקל רווח תזרימי. מדובר בשיעור רווחיות חריג של כ־50%, זאת לעומת רווח תזרימי של כ־78 מיליון שקל ממכירות החלב ברבעון, שהסתכמו?? בכ־1 מיליארד שקל - כ־8% בלבד. הרווחיות הגבוהה מושגת בזכות חומר הגלם, שהוא זול בשיעור ניכר מחלב הפרה, העולה למחלבה 2.3 שקלים לליטר, והן בזכות המחיר הגבוה לצרכן, לעומת מחירו המפוקח של חלב רגיל. על פי הערכות בענף, תחום תחליפי החלב מספק רווחיות גולמית של 75%. בליטר חלב שקדים, שעולה כ־13 שקל, יש אחוזים אחדים בלבד של שקדים, והיתר הם לרוב מים וסוכר. ממרחי הסויה החדשים צפויים להימכר באריזות של 250 גרם במחיר של כ־10 שקלים, בעוד גבינה לבנה המצויה תחת פיקוח מחירים ומכילה חומר גלם יקר יותר עולה 6 שקלים.
בתוכניותיה האסטרטגיות סימנה תנובה את תחום תחליפי החלב כמנוע צמיחה מרכזי, והשקיעה בתחום זה עשרות מיליוני שקלים בתוך שנתיים. הכסף הןשקע במפעל סוי מג’יק, חברה־בת של תנובה המייצרת את תחליפי החלב: הוקמו קווי ייצור ונרכשה מכונה לשדרוג האריזות. המהלך יצא לדרך אחרי שבשנים האחרונות כמעט לא השקיעה תנובה בחדשנות. התוכנית העסקית שלה היא להיכנס בכל שנה לקטגוריה נוספת עם תחליפי החלב, עד שבסופו של דבר היא “תעתיק” את כל קטגוריות החלב לתחום תחליפי החלב. מנגד גם שטראוס, שלא פעלה בקטגוריה עד כה, החלה לשווק לפני כחודשיים מעדן בשם יופיקס, שפותח בחממת פוד־טק. מדובר בסטארט־אפ הפועל בחממת The Kitchen של קבוצת שטראוס ורשות החדשנות, וקיבל מימון ממחלבות שטראוס ומקבוצה של משקיעים פרטיים בהיקף של 2 מיליון דולר. בתום שנתיים של פיתוח והכשרה בחממה, הקימה יופיקס מפעל לייצור בגליל התחתון והחלה לשווק את המוצר בשלב זה בטבע קסטל בתל אביב.
14 תגובות לכתיבת תגובה