אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לראשונה: מכירות תנובה צנחו אל מתחת למחצית משוק החלב צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

לראשונה: מכירות תנובה צנחו אל מתחת למחצית משוק החלב

מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי מכירות הענקית שבבעלות סינית תפסו בשבוע החולף נתח שוק של מתחת ל־50% במקררי החלב ובמעדניות. תנובה צמצמה בשבועות האחרונים מבצעי הוזלות, לאור הירידה ברווחיות חטיבת החלב

30.08.2017, 06:44 | נורית קדוש

הצניחה במכירות תנובה בשוק החלב מתעצמת עד כדי איבוד השליטה על מחצית משוק החלב. מנתוני חברת מחקר וניתוח של שוק מוצרי הצריכה סטור נקסט שהגיעו לידי "כלכליסט", נתח השוק של תנובה במקרר החלב צנח בשבוע החולף ל־49.4% ובמעדניית החלב ל־48.7%. כפי שנחשף ב"כלכליסט", חטיבת החלב בתנובה רשמה ברבעון הראשון של השנה צניחה של יותר מ־14% ברווח התפעולי־תזרימי, שהסתכם ב־92 מיליון שקל בלבד ברבעון; לעומת 107.3 ברבעון המקביל ב־2016. הפגיעה ברווחיות חטיבת החלב, הובילה את תנובה לצמצם בשבועות האחרונים את מבצעי ההוזלות. לדברי בכיר בשוק הקמעונאות, מדובר בהחלטה אסטרטגית, שבאה לידי ביטוי גם במבצעי החברה הצפויים בתקופת החגים. זאת לאור הירידה החדה ברווח שהסבו מבצעים אלו.

קראו עוד בכלכליסט

בהתבוננות ארוכת טווח, מדובר בנתון הממחיש את עומק המשבר שאליו נקלעה תנובה מאז נרכשה על ידי ברייט פוד הסינית. ב־2011, בעת המחאה החברתית, עמד נתח השוק של תנובה על 57.2%. כשנחתמה העסקה עם ברייט פוד עמד נתח השוק של החברה על 55.2% ומאז עזיבתו של אריק שור את תנובה ומינוי אייל מליס כמנכ"ל, העמיק המשבר עד לאובדן של מחצית השוק בשבוע החולף ונתח שוק מצטבר מתחילת השנה של 50.9% לעומת 51.3% בתקופה המקבילה אשתקד.

מנכ"ל תנובה אייל מליס. הידרדרות, צילום: אוראל כהן מנכ"ל תנובה אייל מליס. הידרדרות | צילום: אוראל כהן מנכ"ל תנובה אייל מליס. הידרדרות, צילום: אוראל כהן

נראה כי האיומים על תנובה מצד גורמים שונים בשוק מתעצמים. כך לדוגמה, החלטת טרה לפנות למגזר החרדי והעברת המחלבה לכשרות בד"צ העדה החרדית, המחמירה ביותר, הכניסה לסיטואציה חדשה את תנובה שלאורך השנים היתה למחלבה היחידה שהחזיקה בכשרות בד"צ העדה החרדית וגרפה את מרבית מכירות החלב במגזר המהווה כ־12.5% מהשוק. מטבע הדברים לתחרות זו יהיה מחיר כלכלי ובכל מקרה אבדן של חלק מהמכירות. אם לא די בכך, הרי שבמקביל, פועלת מחלבת גד, הרביעית בשוק החלב, לחזק את כוחה באמצעות מהלכי מיזוג: החברה חתמה לאחרונה על הסכם הבנות עם מחלבות השומרון לרכישתה ומצויה במשא ומתן למיזוג עם מחלבות רמת הגולן. איחוד כוחות בין כושר הייצור של מחלבות רמת הגולן לבין המותגיות של גד ייצור תחרות נוספת.

בלי קשר לעסקה, כבר ב־2018 צפויה מחלבות רמת הגולן לחדור לקטגוריה של יוגורטים תחת המותג הפרטי של שופרסל, שפועלת במקביל לייבא יוגורט מיוון. משמעות המהלך היא העמקת התחרות וירידה במכירות היוגורט הנחשב למוצר רווחי יותר מהגבינה הצהובה והחלב. הירידה במכירות של תנובה מתרחשת בתקופה סוערת מבחינת החברה שהחליפה בעלות והנהלה ושעושה את דרכה לשינוי ארגוני: שבועות לאחר ששור עזב את החברה ומליס מונה במקומו בינואר האחרון, הודיע סמנכ"ל המכירות איל ארד על פרישתו ואת מקומו תפס ניצן גולדברג שבא מאסם והביא אתו מדיניות מבצעים אגרסיבית. לאחרונה הודיע גיא פרופר, סמנכ״ל הפיתוח העסקי על החלטתו לסיים את כהונתו. העזיבה מצטרפת להתפטרותו של סמנכ"ל הכספים אופיר יעקוביאן בשל חילוקי דעות עם מליס, ושל בכירים רבים נוספים.

תגיות

31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

29.
אולי מספיק
תעזבו את תנובה בשקט אין לכם ארנונה מים חשמל רכב חינוך מיסים גבוהים במדינה תנובה הורידה מחירים שופרסל לא תוריד אלא תילחם בתנובה גם טרה ועוד מחלבות קטנות זו תחרות עסקית מה שאין לכם בכל הדברים שציינתי זה יוקר המחיה אהה שכחתי בנקים תרדו מתנובה יש עובדים שקורעים את התחת בשביל הפרנסה תרדו לתנובה מהוריד אהה ודרך אגב תנובה לא מפרסמת את הדוחות שלה אז די 5.5 שקל על קוטג׳ זה לא 3.5 מיליון שקל על קוטג׳ בת״א או במקום אחר אז תתעסקו במה שבאמת יקר במדינה הזאת !!!
עובד תנובה  |  30.08.17
27.
אחת הבעיות המרכזיות בישראל - יכולת ניהול בינונית ומטה.
רובוטים, כולם עוברים את לימודי הניהול המוכרים ומתהדרים בתעודות סיום. הבעיה.. באף אוניברסיטה לא מלמדים את הבנת רחשי הלקוחות! אלא רק איך לצמצם עלויות ולהגדיל הכנסות - זהו.. זאת הנוסחה! שחררו אותנו מתיאוריות. אז זהו שלא! לציבור יש קוד נוסף.. קוד שלא בנוי על נוסחאות אוניברסיטאיות, הקוד נקרא "סנטימנט". כדאי שמנכ"לים יחשבו היטב אם בדרך לא פגעו בסנטימנט! קודם כל של העובדים.. אנשים יקרים (אם מתנהלים אליהם נכון), מרובי דאגות וצרות, האם לא נפגעו מהלהיטות לחתוך שוב ושוב בשכרם? יצירת סנטימנט שלילי היא בומרנג אכזרי. כנ"ל לגבי ספקים - סנטימנט שלילי = יחס שלילי, מהר מאוד תגלה שהספקים שעדיין מוכנים לעבוד מולך, דופקים אותך בכל דרך אפשרית והכי גרוע.. כבר לא נותר עם מי לעבוד. מנכ"לי תנובה הרסו כל חלקה טובה בתחושת ציבור הלקוחות כלפי הפירמה ומגוון מוצריה, זו הכרה איטית שמצטברת עד שהלקוחות מסובבים את גבם למוצרי הפירמה - ולא משנה איזה מבצע ינסו אח"כ לקדם! וכמובן המתחרים, תנובה היא מקרה קלאסי, זו הייתה חברה של העם, כיום זו חברה שאינה אהובה, כי נפגע הנכס החשוב ביותר לכל חברה בעולם - כן, הסנטימנט!
אורי י.  |  30.08.17
לכל התגובות