אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תערוכה: הטרור הוא חתלתול צילום: אלעד שריג

תערוכה: הטרור הוא חתלתול

בתערוכתו "מערת המכפלה" מנסה אלעד לרום להציג תמונה רב־ממדית של המציאות הישראלית

13.11.2017, 08:16 | ענת ברזילי

ארבעה טרוריסטים מתייצבים להצטלם כשהם אוחזים בנשק. בדים שחורים מכסים את פניהם, כשרק חורים קטנים משאירים פתח לעיניהם ופיהם. זו תמונה שגם אם לא ראינו מעולם, היא נטועה בתודעתנו.

עבור המצולמים בה היא סמל לגבורה ואומץ, אך עבור רוב העולם המערבי היא התגלמות הפחד מהטרור האסלאמי. מאחורי הטרוריסטים תלויה תמונה של מנהיגם, רק שכאן נוצר סדק בחזות המאיימת: במקום תמונת מנהיג מאיים, תלויה תמונה של איש שגבותיו, שפמו וזקנו מעוטרים בחתלתולים מתוקים, לבנים ומנומרים כקווי מתאר לפניו. דרך משיכות המכחול אפשר לחוש בפרוותם הנעימה.

לרום. מחבר סמלים מעולמות שונים, צילום: אביהו שפירא לרום. מחבר סמלים מעולמות שונים | צילום: אביהו שפירא לרום. מחבר סמלים מעולמות שונים, צילום: אביהו שפירא

התמונה הזו היא חלק מעשרות העבודות ב"מערת המכפלה", תערוכתו המוזיאלית הראשונה של האמן אלעד לרום באוצרות סמדר קרן המוצגת בימים אלה במוזיאון רמי ואורי נחושתן שבקיבוץ אשדות יעקב אשר בעמק בית שאן. לרום (41) שבחמישי הקרוב תיפתח תערוכה נוספת שלו בגלריה הירקון 19 בתל אביב, הוא בוגר התואר השני לאמנות בבצלאל שהציג עד כה בתערוכות קבוצתיות רבות בארץ ובעולם. השנה נמכרו שתיים מעבודותיו לאוסף האמנות של הכנסת.

בתערוכתו שבעמק בית שאן יכולים הצופים לחזות במטקות עולות באש, בשווארמה על המזרקה של אגם באמצע כיכר דיזנגוף, או בקטר רכבת אדומה עם ראשו של נאצר. על שם התערוכה אומר לרום: "מערת המכפלה הוא שם שחשבתי עליו הרבה זמן. זה גם שם של מקום בעל מטענים פוליטיים וגם צירוף מילים שיש בו פואטיות והפשטה. ראיתי במונח הזה מפתח להבנת העבודות שלי. איך לקחת משהו טעון ולנסות לפורר אותו. בזה אני עוסק, והמפתח לכך הוא גישה רב־ממדית".

הציור "צוות אוהב שבט" של לרום. "האמנים חייבים להיות המצפון של החברה", צילום: אלעד שריג הציור "צוות אוהב שבט" של לרום. "האמנים חייבים להיות המצפון של החברה" | צילום: אלעד שריג הציור "צוות אוהב שבט" של לרום. "האמנים חייבים להיות המצפון של החברה", צילום: אלעד שריג

למה הכוונה בגישה רב־ממדית?

"הפריבילגיה שיש לאמן היא שהוא יכול לבדוק כל מיני ממדים של המציאות, במיוחד אידיאולוגיים. אני חושב שאמנים ואנשי תרבות צריכים לפתוח את הנושאים בצורה רב־ממדית, לא כדי להתחמק מאחריות אלא על מנת להראות פנים נוספים מרובדים יותר של המציאות. בעיניי, לאמנים ולאנשי תרבות בכלל יש חובה להיות מוסריים יותר מאנשים אחרים, להיות המצפון של החברה, כי אחרת באמת אבדנו. זאת עמדה פריבילגית כיוון שרוב האנשים עסוקים בהישרדות, ואין להם פנאי לראות מעבר לכך. ההבנה של כל הצדדים מציבה אותך לפעמים במקום מנוטרל. זה המקום הטראגי והקלאסי של האמן — אתה מחוץ לעולם ומתבונן עליו. זאת הקללה שלך. אתה בסוג של לימבו".

בכל עבודותיו של לרום ישנה הכלאה בין סמלים מעולמות שונים המובאים זה לצד זה, באותה גישה רב־ממדית שהוא מדבר עליה. ציוריו הם גלגול של הסוריאליזם והפופ־ארט למקום עכשווי, מלא הומור, חוכמה ותחכום. לרום מציב את האובייקטים אלו לצד אלו והצופים מייצרים את הגשרים להבנה, שדרכה נחשפים לתמונת מצב של המציאות העכשווית שבמרכזה תרבות אולטרה־קפיטליסטית הממציאה לעצמה בכל דור אלים חדשים לסגוד להם.

תגיות