אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה ויתרה לאגד: חתמה על הסכם הפעלה של הרכבת בת"א מבלי שתתחייב על דילול קווי אוטובוסים צילום: נמרוד גליקמן

המדינה ויתרה לאגד: חתמה על הסכם הפעלה של הרכבת בת"א מבלי שתתחייב על דילול קווי אוטובוסים

אגד מחזיקה היום כ-35% עד 40% משוק התחבורה הציבורית והחשש הוא שהיא תגדיל מאוד את כוחה ותגיע לנתח של 50% ממנו ואולי אף יותר מכך לאחר הזכייה בקו האדום

12.11.2017, 22:21 | ליאור גוטמן
משרדי האוצר והתחבורה ויתרו לקואופרטיב אגד על דילול קווים, וקואופרטיב התחבורה הוותיק יפעיל את הרכבת הקלה בתל אביב מבלי שהתחייב לצאת מאשכולות נסיעה ברחבי הארץ, כך נודע לכלכליסט.

קראו עוד בכלכליסט

במקור, כוונת משרדי הממשלה, שנחשפה בספטמבר האחרון, היתה להתנות את חתימת החוזה על הפעלת הקו האדום בהפרטה של חלק מקווי האוטובוסים של אגד בעיקר בירושלים ובדרום תל אביב. המחשבה מאחורי המהלך, שתואם גם בעזרת רשות ההגבלים העסקיים, הייתה למנוע אפשרות של הגדלת נפחה של אגד בענפי התחבורה הציבורית תחת הידיעה ש"הקו האדום" אמור לסכם את שנת העבודה הראשונה שלו בכ-60 מיליון נסיעות.

קרון דמה של הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: עוזי בלומר קרון דמה של הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: עוזי בלומר קרון דמה של הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: עוזי בלומר

אגד מחזיקה היום כ-35% עד 40% משוק התחבורה הציבורית והחשש הוא שאגד תגדיל מאוד את כוחה ותגיע לנתח של 50% ממנו ואולי אף יותר מכך לאחר הזכייה בקו האדום. לשם השוואה הסעה של 60 מיליון איש בשנה שקולה ל-2 חודשי עבודה של אגד היום (בכל רחבי הארץ) או לשנת עבודה שלמה של רכבת ישראל על כל הקווים שלה.

הבעיה היא שכוונות לחוד ומציאות לחוד: ממידע שהגיע לידי כלכליסט משרדי הממשלה לא הצליחו לכפות את המהלך ברמה המשפטית, לרבות בשל העובדה שמי שיפעיל את הקו האדום היא חברה בת של אגד ולא אגד עצמה. למרות שחברת הבת (תבל) בשליטת אגד (51%) ולמרות שהיא פועלת תחתיה באופן מלא, במשרדי הממשלה העדיפו לחתום על חוזה ההפעלה שכה נחוץ להתקדמות הקו מאשר להתחיל ולהתפלפל משפטית עם הסוגיה, והכוונה היא לנסות ולדלל את חלקה של אגד במהלך חתימת הסכם הסובסידיה שלה שמגובש בימים אלו מול המדינה.

אגד והסינים חזרו לרכבת בדלת האחורית

הסכם ההפעלה של המדינה בוצע באמצעות חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראית על הקמת מערכות הרכבות במטרופולין דן. מולה חתמה על החוזה חברת תבל, היא המפעילה של הקו לאורך 24 הק"מ שלו, כאשר אגד כאמור מחזיקה של 51% והשאר נחלק בין שתי חברות סיניות שאחראיות גם על התחזוקה - שנזן מטרו (30%) ו-חברת CCECC הסינית (19%). החוזה הוא ל-14 שנה שכוללים 4 שנות הערכות, קליטת 300 עובדים ולאחריהן 10 שנות הפעלה. לתבל תנתן אפשרות להאריך את ההפעלה בעוד שש שנים כאשר ההערכות הן שהיקף ההכנסות של תבל לאורך עשור ההפעלה הראשון ינוע סביב 1.2 מיליארד שקל.

כזכור אגד החזיקה בעבר ב-20% מהזכיין המקורי של הרכבת בתל אביב (חברת MTS), יחד עם CCECC הסינית שהחזיקה אף היא 20%. הסכם הזיכיון נחתם ב-2007 עם מועד הפעלה ראשוני שנקבע ליוני 2013. ב-2010 ולאחר דחיות אין ספור הלאימה המדינה את הפרויקט והחליטה לבצע אותו בעצמה, מה שגרר שתי עליות בתקציב (מ-10.8 מיליארד שקל במקור ל-14.4 מיליארד שקל לאחר ההלאמה ועד ל-17 מיליארד שקל לקו הנוכחי), ושתי דחיות במועד ההשקה (מיוני 2013 במקור לסוף 2017 לאחר ההלאמה ועד לסוף 2021 נכון להיום. בשורה תחתונה קרוב לשבע שנים לאחר ההלאמה אגד ו-CCECC חוזרות להפעיל את הרכבת.

האוצר בתגובה, "בימים אלו מתנהלים משא ומתן בין נציגי המדינה ונציגי אגד במטרה להביא להסכם סובסידיה חדש שיכלול חיסכון בעלויות ושיפור רמת השירות לרווחת הציבור. במסגרת משא ומתן זה נלקחים בחשבון שיקולים הרלוונטיים לעלויות ההפעלה של אגד. מאחר ומדובר במשא ומתן פעיל אנו מנועים מהתייחסות לפרטיו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות