אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות איסוף הבקבוקים לרשות ההגבלים: "תאגיד אל"ה ניצל את כוחו המונופוליסטי" צילום: עומר הכהן

בלעדי לכלכליסט

חברות איסוף הבקבוקים לרשות ההגבלים: "תאגיד אל"ה ניצל את כוחו המונופוליסטי"

רשות ההגבלים בודקת תלונה של חברות איסוף בקבוקי פלסטיק, שלפיה התאגיד החל בשיטת איסוף לא שוויונית. אל"ה: "תלונה חסרת בסיס"

16.11.2017, 06:51 | נורית קדוש

אספני הבקבוקים יוצאים נגד דרכי הפעולה של תאגיד המיחזור אל"ה. ל"כלכליסט" נודע כי ארבע חברות האוספות בקבוקים ומעבירות אותם למיחזור הגישו תלונה לרשות ההגבלים העסקיים נגד התאגיד.

קראו עוד בכלכליסט

לטענת החברות - דבג מיחזור, ענק המיחזור, ענקי המיחזור וביג פאוור השקעות - אל"ה יצר תמריץ לתחנות המעבר לפסולת שלא להפריד את בקבוקי הפיקדון, ולפיכך לא למכור אותם עוד לאספני הבקבוקים. בתאגיד טוענים מנגד שהתלונה נובעת מרצון האספנים להרחיב את חוק הפיקדון שיחול גם על בקבוקים גדולים.

חברות איסוף הבקבוקים מבקשות שרשות ההגבלים תקבע כי אל"ה ניצל את מעמדו כמונופול, ומנע תחרות כשהחיל שיטת איסוף חדשה ובלתי שוויונית על תחנות המעבר.

אל תחנות המעבר מגיעות המשאיות שאספו פסולת למיחזור מהרשויות המקומיות, ושם מתבצע מיון להפרדת חומר גלם מסוג פלסטיק, אלומיניום, קרטון ונייר מיתר הפסולת. לאחר ההפרדה נכנסים חומרי הגלם למכבש הדוחס אותם ויוצר קוביות שמועברות למפעלי מיחזור בחו"ל. לטענת המתלוננות, עד לפני כשנה וחצי התחנות מיינו את הפסולת, שכן החברות רכשו מהן את בקבוקי הפיקדון.

אלא שאז החיל אל"ה על תחנות המעבר דרישה שונה ומקלה שבמסגרתה נקבע כי בתוך כל טונה של מכלי פלסטיק דחוסים, קיימים 10% או יותר מכלי משקה בעלי פיקדון. כלומר על כל טונה פלסטיק דחוס מקבלת תחנת המעבר דמי פיקדון עבור 100 ק"ג.

אם מכל משקה קטן שוקל 20 גרם, בכל טונה פלסטיק דחוס יש כ־5,000 מכלי משקה בעלי פיקדון, ואל"ה משלם עבורם לתחנת המעבר 1,500 שקל. המתלוננות טוענות כי ניתן להניח שלמכבש מושלכים גם מכלי משקה גדולים שאינם זכאים לדמי הפיקדון. "בדרך זאת אל"ה מנפח את כמויות הבקבוקים הגדולים שהוא נדרש לאסוף בלי שנאספו ונספרו", נכתב בתלונה.

  , צילום: עומר הכהן צילום: עומר הכהן   , צילום: עומר הכהן

בתאגיד טוענים כי שיטת העבודה מותאמת ליכולות של כל תחנת מעבר. "יש תחנות מעבר מתקדמות שבהן יש הפרדה אוטומטית למכלים בני פיקדון וכאלה שלא, ובהן אנו קונים רק את מכלי הפיקדון. בתחנות שאין אפשרות לבצע את המיון הזה אנו נוהגים על פי הערכה סטטיסטית שמבוססת על בדיקות שאנחנו עורכים", מסביר גורם בארגון.

לדבריו, אספני הבקבוקים מנסים בכל דרך להרחיב את חוק הפיקדון כדי להגדיל את רווחיהם: "האספנים אוספים רק את בקבוקי הפיקדון, אז מה אכפת להם מה קורה בליטר וחצי? זה צריך לעניין את המשרד להגנת הסביבה. אז למה? כי הם רוצים שיהיה פיקדון גם על בקבוק של ליטר וחצי, מה שישלש את היקף פעילותם".

מרשות ההגבלים נמסר: "התלונה הגיעה והיא נבדקת".

מתאגיד אל"ה נמסר: "טרם קיבלנו את כתב התלונה, אך באופן גורף נמסר כי כל בקבוקי הפיקדון הנאספים בתחנות המעבר מדווחים בשקיפות מלאה למשרד להגנת הסביבה כבקבוקי פיקדון, וכל בקבוקי ליטר וחצי מדווחים בנפרד. מדובר כנראה בעוד תלונה חסרת בסיס".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות