אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהקיץ הבא: איטליה תגבה מס פרסום דיגיטלי מגוגל ופייסבוק צילום: איי אף פי

FT

מהקיץ הבא: איטליה תגבה מס פרסום דיגיטלי מגוגל ופייסבוק

הפרלמנט ידון בתיקון לחוק התקציב, שיחייב במס של 6% כל עסקה לקניית שירותים מענקיות טכנולוגיה בינלאומיות. למס אין מתנגדים של ממש והוא צפוי להיכנס לתוקף ביולי. בכך גובר הלחץ על האיחוד האירופי לקבוע מדיניות מיסוי דיגיטלי אחידה

20.11.2017, 22:40 | ג'יימס פוליטי ורושל טופלנסקי, פייננשל טיימס

איטליה מקדמת מס מיוחד שיוטל על ענקיות טכנולוגיה דוגמת גוגל ופייסבוק. ההצעה האיטלקית היא חלק מהמאמץ המתגבר של מדינות האיחוד האירופי לגבות מסים מחברות טכנולוגיה בינלאומיות.

קראו עוד בכלכליסט

הבית העליון של הפרלמנט האיטלקי, הסנאט, ידון השבוע בהצעה על "מס קיזוז" שיוטל החל מיולי 2018. החוק יחייב חברות איטלקיות שרוכשות "מוצרים דיגיטליים בלתי מוחשיים", כמו פרסומות ושירותים אחרים מגוגל ופייסבוק, לקזז 6% מהתשלום עליהן ולהעבירו למשרד האוצר האיטלקי.

הצעת החוק זוכה לתמיכת המפלגה הדמוקרטית (PD), שהיא מפלגת השלטון. נשיא ועדת התעשייה של הסנאט האיטלקי מאסימו מוקטי אמר ל"פייננשל טיימס" כי הצעת החוק היא "מתקפה על ההתחמקות ממס". עם זאת, המס לא יושת על עסקאות של פחות מ־30 יורו או עסקאות שבהן הצד הקונה הוא אדם פרטי ולא עסק.

ראש ממשלת איטליה פאולו ג ראש ממשלת איטליה פאולו ג'נטילוני. תומך במהלך | צילום: רויטרס ראש ממשלת איטליה פאולו ג

המהלך האיטלקי מגיע חודשיים אחרי שצרפת הציעה חוק משל עצמה על מכירות דיגיטליות, מה שהגביר את הלחץ על האיחוד האירופי להחליט על מדיניות מיסוי אחידה בחזית זו. בפריז, רומא וברלין הודיעו כי אם האיחוד לא יקדם חקיקה שתקיף את כל המדינות החברות בו, הן ימשיכו בתוכניותיהן להטיל מסים משל עצמן. איטליה צפויה להיות המדינה הראשונה באיחוד האירופי שאכן תאשר מיסוי מיוחד על ענקיות הטכנולוגיה.

פאולו צ'ליני, פרופסור לכלכלה דיגיטלית באוניברסיטת לויס (Luiss) ברומא, אומר ש"מס על עסקאות אינטרנט הוא כמעט בלתי נמנע, ומאוד אטרקטיבי מבחינה פוליטית. חברות טכנולוגיה אמריקאיות הן יעד מושלם למס כזה משום שכמעט לא ניתן להגן עליהן". צ'ליני הסביר ש"הן לא משלמות מסים, הן לא יוצרות משרות, הן מוציאות כסף אל מחוץ לאיטליה והן זרות".

המס האיטלקי הוא חלק מחוק התקציב החדש, שצפוי לקבל את אישור הבית התחתון של הפרלמנט עד סוף דצמבר. אף שסביר להניח כי החוק יעבור כמה שינויים קלים עד אישורו, אין לו מתנגדים של ממש בפרלמנט. יתר על כן, לנוכח הבחירות הצפויות באיטליה במרץ 2018, המס החדש יאפשר ל־PD לצופף שורות סביב נושא שזוכה לתמיכה מכל פלגי המפלגה, זאת בשעה שמנהיגה, ראש הממשלה לשעבר מתאו רנצי, מתאמץ לגשר על הפערים ביניהם.

ממשלת איטליה והעומד בראשה פאולו ג'נטילוני הביעו תמיכה בחוק, ובמשרד האוצר אמרו כי מדובר ב"צעד ראשון למיסוי פעילות דיגיטלית". בכיר במשרד אמר כי "אנו רוצים להימנע מהצעה שתסתור את אמנות האיחוד האירופי, כלומר, כזו שתיתפס כמפלה או ככזו שמעניקה הגנות ספציפיות למדינה מסוימת".

אחד החששות הוא שההצעה שתוגש לסנאט תתייחס רק לחברות שמאוגדות מחוץ לאיטליה, בשעה שמשרד האוצר מעוניין שהמס יחול גם על חברות איטלקיות. ההצעה אמורה גם לאפשר לרשויות המס האיטלקיות לעקוב אחר הכנסות מעסקאות דיגיטליות שנעשות באיטליה ומנותבות אל מחוצה לה. הן יוכלו לעשות זאת באמצעות אילוץ הבנקים לדווח על העברות כספים בהיקף גדול, צעד שעלול להיות שנוי במחלוקת מבחינת האיחוד האירופי.

אמזון וגוגל סירבו למסור תגובה למס החדש שמתכננת איטליה. אחרות מסרו שהן מבינות את הרצון של ממשלות האיחוד האירופי להגדיל את הכנסותיהן ואת הצורך להתמודד עם הביקורת הציבורית על רמת המיסוי של חברות. אבל, הן טענו כי כל שינוי במדיניות המס צריך להיות מתואם ברמה הבינלאומית, וכי מדיניות מס בלתי אחידה באירופה עלולה לגרום לחברות לא להשקיע ביבשת.

שווי שוק הפרסום הדיגיטלי באיטליה נאמד ב־2.5 מיליארד יורו בשנה. גוגל מגלגלת 1.8 מיליארד יורו בשעה שפייסבוק מגלגלת 200 מיליון יורו. חצי מיליארד יורו נוספים מגיעים לחברות מקומיות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות