אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תנו ברקס: הניסויים ברכב אוטונומי מסכנים את שאר הנוהגים צילום: אינטל

תנו ברקס: הניסויים ברכב אוטונומי מסכנים את שאר הנוהגים

מדינות רבות, ביניהן בריטניה וישראל, מנסות למשוך את חברות הטכנולוגיה לבצע ניסויי נהיגה אוטונומית בשטחן. זאת, בעוד אותם כלי רכב מעורבים בתאונות ומציבים איום חדש בכביש

25.11.2017, 12:07 | יואב סטולר

הממשלה הבריטית הסירה השבוע חסמי חקיקה בתחום הרכב האוטונומי, ובמרכזם ביטול החובה לנוכחות נהג אנושי ברכב בזמן הנסיעה. ההקלות נועדו להגביר את אטרקטיביות הממלכה להשקעות ולפעילות בתחום הבינה המלאכותית, אך לא כולם מקבלים אותן בשמחה.

קראו עוד בכלכליסט

עיתונאי הרכב ג'רמי קלארקסון, המוכר מתוכנית Top Gear, הגדיר את ההקלות כפשע וסכנה לבטיחות תושבי בריטניה. לדבריו, נסיעת מבחן שערך ברכב אוטונומי הביאה אותו לחשש אמיתי לחייו: "פעמיים בנסיעה של 50 ק"מ המערכת הממוחשבת ביצעה טעויות שעלולות היו להסתיים במוות".

מכוניות אוטונומיות של אינטל, צילום: Intel Newsroom מכוניות אוטונומיות של אינטל | צילום: Intel Newsroom מכוניות אוטונומיות של אינטל, צילום: Intel Newsroom

כמו בריטניה גם ישראל מנסה למשוך אליה השקעות ופעילות בתחום הרכב האוטונומי. בשיחה לפני כחודש עם סמנכ"ל התעבורה במשרד התחבורה אבנר פלור על מתן האישורים לנסיעת מכוניות אוטונומיות בכבישים אמר פלור כי "לא היתה אף בקשה שלא אישרנו". התשובה אולי נועדה להציג את משרד התחבורה כחדשני, אך מעלה שאלות לגבי קלות מתן האישורים והליך הבדיקה שנערך להם.

השחקניות בתחום הרכב האוטונומי מקפידות לציין את הבטיחות כיתרון העיקרי של מוצריהן, אך בשנה האחרונה צצים יותר ויותר דיווחים על מעורבות רכבי מבחן בתאונות דרכים. בדיקת התאונות העלתה כי רובן המוחלט נגרמו לכאורה באשמת גורמים חיצוניים ונהגים אנושיים שנסעו לצד הרכב האוטונומי, אך עדיין מעלה שאלות לגבי יכולות המערכת לחמוק מתאונות.

אין זה אומר שצריך לעצור את הניסיונות בתחום, אבל כן ראוי לדרוש מהממשלות להתאמץ קצת יותר ולא להתקפל מול ההבטחה להשקעות באופן שעלול לסכן את ביטחון האזרחים בכביש.

תגיות