אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נמל אשדוד מתכונן לתחרות: יערום מכולות בחמש קומות צילום: גדי קבלו

בלעדי לכלכליסט

נמל אשדוד מתכונן לתחרות: יערום מכולות בחמש קומות

ההחלטה להוסיף 2 קומות לערימות המכולות תאפשר להגדיל את הקליטה ב־10% בשנה הבאה ולהתחרות במחירי הנמל החדש שייפתח ב־2020

27.11.2017, 08:02 | ליאור גוטמן

דירקטוריון נמל אשדוד החליט בימים האחרונים להוסיף שתי קומות לערימות המכולות המאוחסנות בנמל, כך נודע ל"כלכליסט".

לראשונה בתולדות הנמל ייערמו המכולות לגובה של חמש קומות במקום שלוש. עד סוף 2018 מתכוונים בנמל לאשר אף קומה שישית. גובה כזה אינו חריג בין נמלי העולם, שבחלקם מתנשאים מגדלי המכולות לגובה של שמונה קומות.

קראו עוד בכלכליסט

מתכונת העבודה החדשה תתבע יותר עבודה מעובדי הנמל, אך החיסכון בשטח יקנה לנמל אשדוד שני יתרונות: ראשית, אפשרות להתמודד עם העלייה בנפח הסחורות הנקלטות בו; שנית, הורדת מחירי האחסון, שתסייע לנמל להתמודד עם התחרות מצד הנמל החדש שעתיד להיפתח בשנת 2020.

מכולות בנמל אשדוד. הגבהת הערימות תאפשר להוריד מחירים , צילום: גדי קבלו מכולות בנמל אשדוד. הגבהת הערימות תאפשר להוריד מחירים | צילום: גדי קבלו מכולות בנמל אשדוד. הגבהת הערימות תאפשר להוריד מחירים , צילום: גדי קבלו

נמל אשדוד מחלק את שטחי האחסון המוגבלים שלו בין מטענים משני סוגים ‑ כלי רכב ומכולות. כבר היום קולט הנמל כ־160 אלף כלי רכב בשנה ‑ 45% מכלי הרכב הנוחתים בחופי ישראל. בה בעת קולט נמל אשדוד כמיליון מכולות בשנה, ומספר זה עתיד לצמוח ב־10% בשנה הבאה. כדי לפתור את המחסור בשטחי אחסון שקלו בנמל, לדברי יו"ר דירקטוריון הנמל אורנה הוזמן בכור, לשכור שטח תפעולי בעורף הנמל או לדחות אחסון של חלק מהמטענים.

ההחלטה לבנות לגובה התקבלה בין השאר כי בנמל לא רוצים לפגוע באחסון המכוניות, אך גם לא לוותר על הפעילות הרווחית יותר של קליטת מכולות. אבל יש לה מניע נוסף: הצורך להיערך לתחרות הצפויה מצד הנמל הפרטי שהולך ונבנה בימים אלה במרחק שלושה קילומטרים מהנמל הקיים.

את הנמל החדש מקימה החברה הממשלתית הסינית צ'יינה הרבור בעלות של 3.3 מיליארד שקל, וב־2020 היא אמורה למסור אותו לחברה ההולנדית TIL, שתפעיל את הנמל בזיכיון ל־25 שנה. הנמל החדש יתמקד בטיפול במכולות, ויוכל לקלוט 1.5 מכולות בשנה. בנמל אשדוד מאמינים שלקוחות ותיקים יעדיפו להמשיך לקבל שירותים מהנמל הוותיק. אולם לשם כך יצטרך הנמל להציע מחירים תחרותיים ‑ ואחת הדרכים לכך היא שימוש יעיל יותר בשטחים הקיימים.

החלטת הדירקטוריון דרשה אישור של "מועצות הייצור" ‑ גוף משותף להסתדרות, לוועד העובדים ולנמל. זאת בשל הארכת שעות העבודה לטיפול בכל מכולה, ובשל תוספת המשמרות והידיים העובדות בכל משמרת נוכח העלייה בפעילות. העובדים העניקו להחלטה את ברכת הדרך מתוך הבנה שהיא תספק גם להם הכנסה נוספת.

נמל אשדוד סיים את 2016 ברווח נקי של 204 מיליון שקל, ושילם למדינה דיבידנד של 23 מיליון שקל. כ־1,300 עובדי החברה זכו לבונוס של כ־10,500 שקל בממוצע לעובד. בימים אלה מתנהלות שיחות לגיבוש הסכם קיבוצי חדש בנמל. הממשלה הבטיחה לעובדים 10 שנות חסינות מפיטורי התייעלות מיום פתיחת הנמל המתחרה.

תגיות