בלעדי לכלכליסט
חידוש רחוב ארלוזורוב בת"א: בלי גינות וחניות
התוכנית לחידוש רחוב ארלוזורוב בתל אביב כוללת הפקעות של שטח הבתים והחנייה בתמורה לזכויות בנייה. התושבים נערכים למאבק
תוכנית של עיריית תל אביב לשינוי פני רחוב ארלוזורוב אושרה להפקדה בחודש שעבר על ידי ועדת התכנון המקומית של העיר. מטרת התוכנית היא התאמתו של הרחוב לתוואי הסגול של הרכבת הקלה שיעבור כמעט לכל אורכו, מרחוב בן יהודה במערב ועד לתחנת הרכבת ארלוזורוב במזרח.
קראו עוד בכלכליסט
בשבועות הקרובים יופקדו מסמכי התוכנית בוועדה המחוזית, לקראת שלב ההתנגדויות. מאות תושבים שכבר נחשפו לתוכנית כבר החלו להתארגן לקראת מאבק ממושך. עצומה הקוראת לשינוי התוכנית מתגלגלת ברשת ועליה כבר מאות חתימות. עו"ד ירדן בוכניק, תושבת הרחוב ומיוזמות המחאה, מספרת כי המתנגדים מארגנים מפגשי תמיכה, מגייסים כסף ואף החלו בהליך של בחירת עורך דין שייצג את הקבוצה "במטרה לשמור ולהגן על זכויותינו".
רועי לויאן, אדריכל וסמנכ"ל בחברת יזמות "אנשי העיר" שלה כ־20 פרויקטים בתל אביב, טוען כי "התוכנית טובה, ומבוססת על עקרונות תוכנית הרובעים. עם זאת, יש בה כשלים שנובעים מתוספת מועטה של זכויות בנייה, שתקשה על קידום פרויקטים. תן לבניין תוספת של 12 קומות ותראה באיזה מהירות התוכנית תמומש. השוק הפרטי נוסע מהר".200 חניות יבוטלו
בנייתם של שטחי המסחר מתוכננת כאמור להתבצע על חשבון חניות הבניינים. הן העירייה והן חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שבונה את הרכבת הקלה מבקשות למנוע כניסת מכוניות מתוך רחוב ארלוזורוב, כך שלבניינים שאין להם גישה מרחובות צדדיים תבוטל החנייה. אבל כלל לא ברור אם זו תתאפשר גם בבניינים שאליהם יש גישה, משום שתקן חנייה חדש שאושר בשנה שעברה מאפשר לעירייה לאשר בנייה ללא חניות בבניינים הסמוכים לקווי הרכבת הקלה.בישיבת הוועדה המקומית אמרה אורלי אראל, מנהלת האגף לתכנון העיר, כי על פי בדיקה שעשה האגף יבוטלו לפחות כ־200 חניות חוקיות לאורך הרחוב, מה שיפגע בערך הדירות וצפוי להוביל הן לדרישת פיצוי מצד הדיירים, והן להתנגדות לקידום הפרויקטים.
תוכנית העירייה מחלקת את הרחוב לשלושה מקטעים: המקטע המזרחי ביותר, מתחנת הרכבת בדרך נמיר ועד רחוב אבן גבירול; החלק האמצעי, מאבן גבירול עד רחוב בן יהודה; והמקטע המערבי, מבן יהודה ועד רחוב הירקון. בשני המקטעים המערבי והמרכזי גובה הבנייה נמוך יחסית, בין היתר בשל היותם חלק מרובע 3 שרובו הוכרז על ידי אונס"קו כאתר מורשת עולמית. בחלק זה תתאפשר בנייה של עד 8 קומות בדופן הצפונית של הרחוב הכוללות קומת מסחר, 6 קומות מגורים מלאות וקומת גג חלקית. בדופן הדרומית של הרחוב, הנושקת לאזור הכרזה של אונס"קו, תתאפשר בנייה של 7 קומות בלבד, הכוללות קומות מסחר, 5 קומות רגילות וקומת גג חלקית. במקטע המזרחי, הנכלל בתחומו של רובע 4, זכויות הבנייה גדולות יותר, ומאפשרות בנייה של עד 10 קומות: קומת קרקע מסחרית בגובה 6 מטר, ומעליה 7 קומות מגורים מלאות ו־2 קומות עליונות חלקיות. להערכת גיל וינלס, שמאי מקרקעין ומבעלי קיו נדל"ן, היקף כזה של זכויות מספק ויאפשר לפרויקטים של התחדשות עירונית להתממש. אך ברובע 4 ממתין ליזמים מכשול אחר - שם דורשת העירייה מהיזמים לחבר שניים או שלושה מגרשים וליצור בניינים מוארכים. עובדה זו יוצרת קושי בהסכמים בין היזמים לדיירים, משום שחלק מהדירות יזכו בשני כיווני אוויר בלבד. בנוגע למקטעים המרכזי והמערבי מביע וינלס סקפטיות: "קשה להאמין שפרויקט בחלקים האלה של הרחוב יהיה כלכלי, בוודאי אם לא תהיה חנייה. אולי בתיאוריה העירייה מחייה את הרחוב, אבל בפועל היא מחלה אותו: זה ציר תנועה מרכזי, למה לא לאפשר בנייה של 10 קומות? כדי לחדש את העיר צריך לתת זכויות. התוכנית לא נותנת מספיק זכויות".
75 תגובות לכתיבת תגובה