אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המעסיקים דורשים: הפחתת המס על רכב צמוד ל־1.8% צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

המעסיקים דורשים: הפחתת המס על רכב צמוד ל־1.8%

שיעור המס, שאותו משלמים 350 אלף איש, עומד על 2.48%. בשנה החולפת גרפה המדינה 2.2 מיליארד שקל. המעסיקים: "זו פרה חולבת"

04.01.2018, 07:13 | עמרי מילמן

החזית הבאה בקרב על התקציב כבר מבעבעת במגזר הפרטי ובמסדרונות הכנסת: מה יהיה גובה המס על שימוש ברכב צמוד? לאחר שלשכות יועצי המס, רואי החשבון ועורכי הדין לחצו בחודשים האחרונים על רשות המסים לגבש שיטה מדויקת יותר להכרה בהוצאות רכב ‑ כעת מצטרפת למערכה גם נשיאות הארגונים העסקיים, ארגון הגג של ארגוני המעסיקים במשק.

קראו עוד בכלכליסט

המס שנגבה היום בישראל על הוצאות רכב נחשב לגבוה בקנה מידה עולמי. בכל חודש נדרש בעל רכב צמוד לשלם מס השווה ל־2.48% משווי הרכב שקיבל ממקום העבודה. אף שבעבר שיעור המס השתנה לפי שווי הרכב, ובמקרים מסוימים עמד על 1.5% בלבד, ב־2010 שינו באוצר את החישוב, והעלה את התשלום לכל בעלי הרכב. המטרה המוצהרת היתה לצמצם את מספר מכוניות על הכביש, דבר שלא קרה בפועל.

כעת מבקש יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש להפחית בחזרה את שווי השימוש לשיעור של 1.8%. בנשיאות חישבו ששיעור זה משקף בצורה מהימנה יותר את שווי השימוש האמיתי.

אילוסטרציה, צילום: אוראל כהן אילוסטרציה | צילום: אוראל כהן אילוסטרציה, צילום: אוראל כהן

ברוש אומר שפנה לרשות המסים ולועדת הכספים בבקשה להפחית את חישוב שווי השימוש. לדבריו, היום ידוע שהתקווה המקורית לצמצם את השימוש ברכב לא התגשמה. ברוש הסתמך על עבודה שעשה הכלכלן הראשי באוצר, ואמר כי "הנטל העודף מאז השינוי עומד על 2.2 מיליארד שקל. חצי ממנו רובץ על העובדים, שמשלמים את שווי השימוש, והחצי השני על המעסיקים, שמגלמים את המס בשכר העובדים שלהם. העלויות הנוספות האלה מכבידות על כושר התחרות שלנו. בפועל התשלום לא מגלם את שווי השימוש אלא רק מעשיר את קופת המדינה".

לפי בדיקה שערכה הנשיאות, כ־75% מהמעסיקים משתתפים בהוצאות המס של העובדים שלהם על הרכב. 42% מהמעסיקים מגלמים בשכר העובדים יותר ממחצית התשלום, כך שנטל תשלום המס על טובת ההנאה, שנועד לחול על העובדים, נופל במידה רבה גם על כתפי המעסיקים.

התשלום הזה נמצא בלב סערה כבר חודשים רבים בין הלשכות המקצעויות (לשכת יועצי המס, רואי החשבון ועורכי הדין ולהב - ארגון העצמאים) לבין רשות המסים. כל מומחי המס דרשו במשך חודשים, ואף לקחו את רשות המסים לבית המשפט, כי הרשות לא תדרוש מס באופן גורף של 2.48% אלא תחשב זאת בהתאם לפעילות בפועל. שכן תשלום המס אמור להיות רק על השימוש הפרטי ברכב - שהוא מוגדר טובת הנאה. שימוש לצורכי הגעה אינו טובת הנאה ולכן אינו מצריך תשלום מס.

בדרך שבה גובה הרשות היום את המס, הנפגעים העיקריים הם אלו שיותר משתמשים ברכב שלהם לצרכי העבודה ודווקא אלו שמרוויחים יותר כמו עורכי דין, עובדי היי טק וכו' ומשתמשים ברכב בעיקר לצרכים פרטיים מרוויחים.

ברשות המסים התעקשו לדבוק בעמדה כי הדרך היעילה לעשות זאת היא לשמור על מס אחיד לכולם ובית המשפט קיבל את העמדה שלהם בסופו של דבר. באופן אבסורדי, דווקא בזמן שהמדינה משתמשת בתירוץ של לנסות לצמצם את מספר הרכבים על ידי המס הזה, עובדי המדינה עצמם נהנים מהחזר משמעותי התלוי בכך שיחזיקו ברכב.

עובדי מדינה שלא מחזיקים ברכב מקבלים החזר בהתאם לעלות האוטובוסים מה שמביא לכך שחלק ניכר מעובדי המדינה רוכש רכב עם עבודתו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
כלי עבודה באמת
יש תפקידים בשוק שמצריכים רכב עבודה ובזה אין ספק. תשלום המס הזה הוא באמת לא הוגן ולא מייצג את השוק באמת הרכב ניתן לעבודה נטו, זה לא כמו בהייטק שהם לוקחים רכבים מעבירים אותו לאישה ובאים בהסעה פה מדובר על אנשי מכירות,אנשי שירות, תחזוקה ועוד שהרכב עבורם הוא כלי לכול דבר תארו לכם שהיו מחייבים פקידים בבנק על שימוש במחשב נייד , בטענה שזה משמש אותם לקרוא אקטואליה או סתם לגלוש בפייסבוק בשעת עבודה. תאמינו לי בתור מנהל מכירות שרץ כול היום מפגישה לפגישה בשבילי בסוף היום להקפיץ את הילד לחוג או לחבר זה עונש.
שלום  |  07.01.18
לכל התגובות