אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תחנת הכח בבאר-טוביה חתמה על הסכם מימון עם דויטשה בנק ובנק הפועלים, בהיקף 1.6 מיליארד שקל צילום: צפריר אביוב

תחנת הכח בבאר-טוביה חתמה על הסכם מימון עם דויטשה בנק ובנק הפועלים, בהיקף 1.6 מיליארד שקל

תשע שנים אחרי שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות, יוצאת תחנת הכח בבאר-טוביה לדרך. עלות הקמת התחנה בהספק של 450 מגה וואט, מוערכת בכ-2 מיליארד שקל

30.01.2018, 15:51 | גולן חזני
תשע שנים אחרי שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות, יוצאת תחנת הכח בבאר-טוביה לדרך. התחנה השלימה אתמול את הסגירה הפיננסית של בניית הפרוייקט בהסכם מימון עם דויטשה בנק ובנק הפועלים, בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל.

הסכם המימון נחתם בהתאם לרגולציה החדשה במשק החשמל שהוביל שר האנרגיה והתשתיות, יובל שטייניץ, יחד עם יו"ר רשות החשמל, אסף אילת. עלות הקמת התחנה בהספק של 450 מגה וואט, מוערכת בכ-2 מיליארד שקל. התחנה רבת הבעלים, מצויה בבעלות משותפת של אהוד בן-שך, ניסן כספי (בעלי גלובל פאואר), מוטי בן משה, יצחק מירילשוילי, קרן נוי, לאומי פרטנרס, משה טרי ומוטי פרידמן.

השטח באזור התעשייה באר טוביה עליו אמורה לקום תחנת הכח, צילום: צפריר אביוב השטח באזור התעשייה באר טוביה עליו אמורה לקום תחנת הכח | צילום: צפריר אביוב השטח באזור התעשייה באר טוביה עליו אמורה לקום תחנת הכח, צילום: צפריר אביוב

תחנת הכוח IPM תופעל על בסיס גז שיירכש ממאגר לווייתן ומאגר תמר, בהתאם למתווה הגז. עפ"י התוכניות, התחנה עתידה להתחיל לפעול כבר במחצית השנייה של 2020.

תחנת הכוח, אשר תוקם ותופעל ע"י חברת סימנס, צפויה לספק כ-3.5% מצריכת החשמל בישראל ולייצר ביעילות של כ-60% שהיא הגבוהה ביותר מבין תחנות הכוח בישראל, ובכך לתרום הן לשיפור איכות הסביבה והן במתן מענה לגידול הצפוי בשנים הקרובות בשימוש בחשמל. מרבית תפוקת התחנה (85%) תימכר לרשת החשמל הארצית והיתרה תימכר ישירות לצרכנים פרטיים גדולים.

חברת טריפל-מ היא בעלת השליטה בחברת IPM ובין בעלי מניותיה נמצאים גלובל פאוור, קרן נוי, לאומי פרטנרס, חברת אקסטרא וחברת ק.ד. תשתיות. הבעלות בתחנת הכוח היא (במישרין ובעקיפין): גלובל פאוור (אהוד בן ש"ך וניסן כספי) – 26%; מוטי בן משה - 12%; קרן יסודות בבעלות יצחק מירילשווילי – 12%; קרן נוי – 9%; לאומי פרטנרס – 9%; מוטי פרידמן – 8%; משה טרי – 8%; איי.פי.אם 3000 (קבוצת המייסדים) – 16%. התחנה נרכשה ב-2009 ע"י משה טרי ומוטי פרידמן יחד עם אברהם נניקשוילי משיכון ובינוי של שרי אריסון. בהמשך נאלץ נניקשוילי למכור את אחזקותיו לטימור בן יהודה וזה מכר אותן לגלובל פאואר שצירפה את השותפים החדשים.

דויטשה בנק הוביל את הסכם המימון יחד עם קונסורציום בינלאומי שכלל את קרדיט סוויס, KFW ובנקים אירופאיים נוספים. בנק הפועלים הוביל את ההסכם יחד עם קונסורציום שכלל את הפניקס, מגדל והבנק הבינלאומי.

משרד עו"ד גורניצקי ושות' ייצג את IPM בגיבוש ההסכם, בעוד שמשרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן ושות' ייצג את בנק הפועלים ודויטשה בנק.

אסף ויטמן מנכ"ל IPM אמר כי זהו אחד הפרוייקטים הגדולים והמורכבים בארץ בשנים האחרונות. אהוד בן שך מבעלי הפרוייקט אמר כי הקמת התחנה תאפשר למפעלים להוזיל את עלות האנרגיה באופן משמעותי: "השנה האחרונה היתה מאתגרת והצלחנו בשיתוף צפעולה ביןם כל השותפים להגיע לצומת חשובה זו".

תגיות