אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בזק, מאחורייך: פרטנר וסלקום ישדרו על גבי תשתית HOT צילום: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי

בלעדי לכלכליסט

בזק, מאחורייך: פרטנר וסלקום ישדרו על גבי תשתית HOT

החברות החלו בפיילוט לחכירת תשתית האינטרנט של HOT בנוסף לזו של בזק. עבור HOT זו הזדמנות להתרחב בתחום התשתית, אך הטלוויזיה עלולה להיפגע

06.02.2018, 08:45 | אביב גוטר

סלקום ופרטנר מנהלות פיילוט לשיווק שירותי אינטרנט על גבי תשתית HOT, כך נודע ל”כלכליסט”. זאת כשמונה חודשים לאחר ששרי הכלכלה והתקשורת אישרו את תעריפי השוק הסיטונאי לתשתית HOT, וחייבו את החברה למכור את התשתית בסיטונאות לספקיות מתחרות, בדומה לשירותים שמעניקה בזק.

קראו עוד בכלכליסט

בשבועות האחרונים חלה התקדמות בחיבור הממשקים של HOT לבין אלו של סלקום ופרטנר, והחלו שלבי פיילוט לקראת התחלת שיווק ללקוחות. מהלך זה יאפשר לסלקום ופרטנר להציע ללקוחות חבילות תקשורת משולבות של ספק ותשתית, ללא חיבור לבזק.

כבר לא צריך שני טכנאים

אחד החסמים שהקשו על סלקום ופרטנר לגייס את לקוחות הטריפל הפופולרי של HOT היה הצורך להזמין ללקוח שני טכנאים: אחד של בזק על מנת שיסדיר את התשתית, והשני של HOT על מנת שיסדיר את שירות האינטרנט והטלוויזיה. כעת, כשהחברות יסיימו את הפיילוט וייצאו בהשקה מסחרית, יידרש תיאום של טכנאי אחד בלבד עבור לקוחות שיבחרו לעבור מ־HOT לאחת המתחרות החדשות.

בסוף 2014 חתם שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן על תקנות רפורמת השוק הסיטונאי שבמסגרתן יגבו בזק ו־HOT דמי שימוש ממתחרותיהן על השימוש בתשתיות הפיזיות שלהן, שאותן יוכלו הספקיות למכור לציבור במחיר קמעונאי. עם זאת, בעת פרסום התקנות פורסמו תעריפי שימוש רק לבזק, כאשר משרד התקשורת הטיל על HOT לקבוע מחירים בעצמה. אלא ש־HOT, שאינה מעוניינת לפתוח את התשתיות למתחרות בדומה לבזק, העבירה בזמנו תעריפי שימוש נמוכים עבור שירותי הטלפוניה וגבוהים עבור האינטרנט, זאת במטרה לייצר תמריץ שלילי מהמתחרות לרכוב עליה.

משרד התקשורת אימץ את הצעת HOT באופן חלקי: המחירים בתחום הטלפוניה התקבלו, אך מחירי האינטרנט הופחתו במטרה להפוך את תשתית HOT לאטרקטיבית ולייצר תחרות. בחברת הכבלים טענו שהמחירים שקבע המשרד גבוהים מדי וכדי לעכב את יישום הרפורמה, החליטה החברה להגיש עתירה לבג"ץ בדרישה לקיים שימוע נוסף בתעריפים. בג"ץ דחה את העתירה וחודש לאחר מכן פרסם המשרד את התעריפים הסיטונאיים העדכניים באופן רשמי המורכבים משניים: רכיב קבוע של 40 שקל לקו לחודש, ורכיב משתנה של 15 שקל למגה־בייט לחודש בהתאם לצריכת האינטרנט. מחירים אלה גבוהים מאלו של בזק משום שמספר הלקוחות המשתמשים ברשת HOT נמוכה מזו של בזק, ובתמחור עלויות מסוג זה קיים יתרון לגודל: ככל שמספר הלקוחות גדל, העלות פוחתת.

שינוי תפיסתי ב־HOT

 

גם לאחר פרסום התעריפים, חברות התקשורת לא ששו להתחבר ל־HOT בעקבות עלות חיבור הממשקים והתעריפים הסיטונאיים הגבוהים יחסית. אך כעת בשוק התקשורת מעריכים שמעבר מהיר יותר לשירותים החדשים יגביר עוד יותר את הנטישות של לקוחות הטלוויזיה של HOT. צעד זה יכול להגביר את קצב הגיוסים של סלקום tv ופרטנר TV, שצומחות בקצב גבוה מהמתחרות בכבלים והלוויין.

בעקבות התעריפים הסיטונאיים הגבוהים יותר שגובה HOT, סלקום ופרטנר יצטרכו ככל הנראה לתמחר גבוה יותר את המחירים שיציעו ללקוחותיהם שיבחרו להישאר בתשתית HOT. עם זאת, רשת HOT מסוגלת להעביר אינטרנט בקצב גלישה גבוה יותר, עד 200 מגה, לעומת הרשת של בזק שמעבירה כיום בקצב של עד 100 מגה.

כיום HOT חולשת על כ־35% מנתח השוק של לקוחות האינטרנט, כשיתר הלקוחות (75%) הם של בזק, הן בחיבור סיטונאי והן בקמעונאי. HOT שולטת בשוק השידורים כ־50% מנתח השוק, אך מאבדת לקוחות כבר כמה רבעונים ברציפות. כניסתה של פרטנר לשוק בקיץ האחרון החריפה את התחרות בשוק הטלוויזיה.

מימין: מנכ”ל פרטנר איציק בנבנשיתי, מנכ”לית HOT טל גרנות־גולדשטיין ומנכ”ל סלקום ניר שטרן. החיבור לתשתית HOT צפוי להיות יקר יותר, צילום: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי מימין: מנכ”ל פרטנר איציק בנבנשיתי, מנכ”לית HOT טל גרנות־גולדשטיין ומנכ”ל סלקום ניר שטרן. החיבור לתשתית HOT צפוי להיות יקר יותר | צילום: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי מימין: מנכ”ל פרטנר איציק בנבנשיתי, מנכ”לית HOT טל גרנות־גולדשטיין ומנכ”ל סלקום ניר שטרן. החיבור לתשתית HOT צפוי להיות יקר יותר, צילום: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי

כעת, כל לקוח שעוזב את HOT עבור סלקום ופרטנר מהווה עבורה מכה כפולה — חברת הכבלים מאבדת גם לקוח טלוויזיה וגם לקוח אינטרנט, שעובר להשתמש בתשתית בזק. לאחרונה משרד התקשורת מקדם הוראות שיקלו על סלקום ופרטנר לפרוס רשת עצמאית, ברובה על גבי התשתית הפסיבית של בזק, אולם שיעורי הפריסה שלהם עדיין נמוכים ויכולתן להגיע לנתח שוק משמעותי לא צפוי לקרות בטווח הקצר.

על כן ב־HOT מתחדדת ההבנה כי עליה לבצע שינוי תפיסתי, שכן המשרד מקדם את יישום רפורמת השוק הסיטונאי ולא מתכוון להרפות ממנה, במיוחד אחרי שהוא ממשיך לדחות את חובת הפריסה האוניברסלית שלה וגם בוחן מתן הקלה משמעותית למיזם הסיבים אנלימיטד בדמות הקטנת שיעור הפריסה ל־40%. ב־HOT מעדיפים לבוא לקראת סלקום ופרטנר ולאפשר לרכוב על תשתיותיה, כך שבפועל אולי הם יפסידו עוד לקוח בשידורים, אבל הוא יישאר על גבי התשתית שלה ולא יעבור למתחרה הגדולה בזק.

מסלקום ופרטנר לא נמסרה תגובה. מ־HOT נמסר: “החברה עובדת על פי הנחיות משרד התקשורת ותיק השירות”.

תגיות