אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אתגר הקמעונאים בדור ה-Z

אתגר הקמעונאים בדור ה-Z

הצרכנים הצעירים הופכים ליותר מתוחכמים ובעלי דרישות. מי שיאבד את דור Z כלקוח יגרום לעצמו נזק כלכלי קשה. רגע לפני חוסר העניין מצד הצעירים, ראוי לקמעונאים להתעשת במהירות

17.02.2018, 08:07 |  מיכאלה אלרם

דור הקונים הפעיל ביותר בעולם כיום הוא דור ה-Z בגילאי 24-16. לפי סקרים (2016 ebay) בני הנוער בישראל מתחילים לבצע קניות ברשת כבר בגיל 11. הנתונים מלמדים ש- 85% מבני הנוער קונים אונליין לפחות פעמיים בחודש. יתרה מכך, כמחצית מהנערים רואים את המוצר בחנות ואחר כך קונים אותו ברשת.

קראו עוד בכלכליסט

גם נתוני פייפאל (paypal) ל-2017 מספקים תמונה דומה - דור ה-Z פעיל ברשתות כקונה בגלל הרחבת גילאי הקונים בשנים האחרונות. דור ה-Z מאיים על חברות מבוססות כיוון שאלה אינן מסוגלות למנוע ממתחרים קטנים בנישות ספציפיות (הלבשה, הנעלה ועוד), לבצע מכירות משמעותיות. אצל מרבית הקמעונאים קיימת בעיה שהם גדולים מדי כדי לבצע שינויים בפעילות השוטפת. ככל שדור Z יצמח ויגדל, טווח הגיל שלו לא ייעצר ב-24 אלה יעלה בעתיד ל-28. דבר זה יגדיל את היקף הנזק במכירות לקמעונאים הוותיקים.

צרכנים צעירים דורשים שהמוצר יהיה רלוונטי לחלוטין לסגנון החיים שלהם, הם מעדיפים שהוא יהיה עשוי מחומרים רגישים לסביבה, הם חושקים במוצרים ייחודיים ולא המוניים. המחיר הוא גם גורם משמעותי בשיקולי הקניה במכירות און-ליין והמחירים יחסית זולים כיוון שאין צורך להחזיק חנויות וכח אדם בקניונים יקרים. דור Z מאופיין בחיפוש אחרי הצעות ערך לקניה ולמרבית החברות הקמעונאיות הגדולות אין הצעות ערך ייחודיות. כאשר מדובר בקונים שמאופיינים כגלובליים, טכנולוגים וויזואליים, השיווק מולם צריך להיות שונה מהקיים. לא שמרני, מציג את הייחודיות של המוצר ואת החיסכון לקונים.

דור ה-Z, צילום: שאטרסטוק דור ה-Z | צילום: שאטרסטוק דור ה-Z, צילום: שאטרסטוק

התמקדות בנישות עוזרת למכירות

בסביבת דור Z ישנם מספר מותגים בעלי פוטנציאל מרשים לצמיחה. למשל חברת – סבון של פעם. (SABON). החברה משלבת מכירה אינטרנטית מאסיבית עם חנויות. סבון מקפידה על שימוש בחומרים טבעיים תוך שיווק מוצרים שמדברים על סגנון חיים עכשווי. גם רשת ריבר (REBAR) שפתחה סניף ראשון בקניון איילון ומחזיקה כיום ביותר מ50 סניפים, מתמקדת בדור Z בניסיון לשפר את איכות התזונה והחיים. מסייעת ללקוחות לעצור את השגרה ולאכול מזון בריא עבור עצמם.

אתר Terminal X המאפשר מעברים מאפליקציות שונות לפייסבוק, מציג את המגמות האחרונות באופנה ובהנעלה עם דגש על צבעים וסגנונות. גם כאן מדובר בתחום שנמצא בצמיחה גדולה בקרב דור Z המעוניין במגמות האחרונות בהלבשה. התמקדות בנישה צעירה לבגדים מסייעת לצמיחה בשיווק.

לחברות שציינו יש כאמור הזדמנויות ואתגרים וגם יכולת ההסתגלות והשינוי שלהם מהירות. הקמעונאים הגדולים בישראל מתקשים להגיע לדור ה-Z. המחשבה שהצעירים יגיעו לקניונים לקניות אופנה הופכת בקצב איטי מדי אצל הקמעונאים - ללא רלוונטית. מושגים כמו תזרים מזומנים ונתח שוק שהיו משמעותיים בעבר פחות חשובים כיום לעסקי און-ליין. מעניין שהשמרנות הקמעונאית ותרבות הניהול בעלת דפוסי חשיבה מיושנים, פועלת כיום נגד צמיחה עתידית. הצרכנים הצעירים הופכים ליותר מתוחכמים ובעלי דרישות, דברים שיפגעו בקמעונאים בחודשים ובשנים הקרובות. מי שאיבד את דור Z כלקוח יגרום לעצמו נזק כלכלי קשה. אם קיימת אפשרות להתמודד, רגע לפני חוסר העניין מצד הצעירים, ראוי לקמעונאים להתעשת במהירות.

ד"ר מיכאלה אלרם, מרצה לשיווק וניהול במרכז ללימודים אקדמיים – מל"א. דירקטורית ברמי לוי

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
בגלל המכירות ברשת בעיקר מחו"ל חנויות הלבשה בישראל מתמוטטות
בשבוע שעבר קרסו מספר רשתות (הוניגמן, תל אביב- יפו ונוספות) הרבה בגלל שהצעירים קונים בחו"ל במחירים ללא תחרות ותוצרת טובה. שר האוצר צריך להתחבט בשאלה האם לגרום לאבטלה ונזקים לעסקים בישראל או להגביל את היבוא? בכל מצב חנויות בארץ חייבות להיות ברשתות אצל הצעירים.
ראובן בן דור  |  18.02.18
8.
הצעירים קונים המון מוצרים בהון ליין
הקניות נגישות מידית, המחיר זול מחנויות, המבחר גדול בגדול,גם המבצעים נוחים. לכן תופעת דור ה z תלך ותיתגבר על חשבון הקניונים והחנויות שאינן וירטואליות. מי שיערך נכון למציאות החדשה חייב לפתח מכירות הון ליין רציניות ומהר. כלל בסיסי בשיווק הוא להערך נכון כשיש שינוי בהרגלי הקונים כמו דור ה-z.
ניר  |  17.02.18
6.
היבוא הזול ללא מיסים גורם לצעירים לקנות הרבה בחו"ל
לכן אנו רואים שהדור הצעיר קונה בחו"ל . הרבה קניות מתבצעות באמצעות אתרים מיועדים בחו"ל שמציעים מחירים זולים ומגוון רחב יותר של מוצרי צריכה והלבשה או הנעלה. התופעה תלך ותתרחב בשנים הקרובות והיא חלק מהוזלת יוקר המחיה. כמובן שרשתות הלבשה ישראליות שפועלות בישראל יפגעו קשות. התופעה הזו כבר נראית בארץ בשנה האחרונה ותלך ותתגבר. מדובר בתחרות שאין לרשתות הישראליות סיכוי ממשי לבלום בגלל שהצעירים מחפשים מחיר טוב וגיוון מוצרים גדול מהקיים בארץ.
רונית לרנר  |  17.02.18
5.
דור ה-z הוא דור של צרכנים בעלי דרישות וידע מפותחים
מדובר בקונים שאינם מוכנים להתפשר על איכות וביחוד לבושם גם אם המחיר יקר. זהו דור שנמצא שעות ברשתות החברתיות ופחות בחנויות. דור שלבוש ספציפי מאבחן את אישיות הקניות שלו שהיא שונה מההמון. רק שהדור הפך למתווה מדיניות צרכנית ותנועתו לכיוון מסויים יכולה לגרום להתמוטטות רשתות ביגוד ותיקות שפעלו שנות דור.מי שלא יאפיין את פעילותו המסחרית לדור ה-z יפסיד קהל ענק.
רחל איצקוביץ  |  17.02.18
לכל התגובות