אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נהגת נמחצה למוות מקריסת מנוף באתר בנייה בכפר סבא צילום: תיעוד מבצעי מד"א

נהגת נמחצה למוות מקריסת מנוף באתר בנייה בכפר סבא

התאונה ארעה במרכז המסחרי שרונה. מפעיל המנוף, של חברת שובל הנדסה, נעצר לחקירה. מתחילת השנה נהרגו 8 אנשים בתאונות בנייה

18.02.2018, 18:11 | דותן לוי

מנוף קרס באתר בנייה באזור התעסוקה של כפר סבא ומחץ למוות נהגת רכב בת 40 שיצאה מחניון המרכז המסחרי שרונה. מדובר במנוף של חברת שובל הנדסה. מפעיל המנוף נעצר לחקירה.

קראו עוד בכלכליסט

דוברות איחוד והצלה מסרה כי נהגת רכב נהרגה כתוצאה מפגיעת מנוף עגורן שקרס מאתר בנייה על הכביש בסמוך לתחנת הדלק מרכז שרונה בכפר סבא. מתנדבי מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותה. בנימין ונגלדר, חובש באיחוד והצלה סיפר: "כשהגעתי לזירה נתקלתי בנהגת רכב ללא הכרה וללא דופק ונשימה לאחר שמנוף עגורן קרס מאתר בנייה סמוך על הרכב ומחץ אותה למוות. למרבה הצער נקבע מותה בזירת האירוע עקב אופי הפציעות הקשות שמהן סבלה, צוות כיבוי פועלים בדקות אלה לחילוץ גופתה.

לאחרונה דיווחו במשרד העבודה והרווחה כי הגבירו את האכיפה והענישה על עבירות בטיחות באתרי בנייה, אך מסתמן שמדובר בתהליך ארוך ויחלוף זמן עד שהקבלנים וצוותי העבודה בשטח יפנימו את חשיבות השמירה על הבטיחות והתוצאות ייראו בשטח. בינתיים, מאז תחילת השנה נהרגו 7 פועלי בניין וכעת גם עוברת האורח, מדובר בקצב תאונות גבוה מזה שהיה בשנה שעברה.

 

 

זירת האירוע. מתחילת השנה נהרגו 7 פועלי בניין בתאונות עבודה, צילום: תיעוד מבצעי מד"א זירת האירוע. מתחילת השנה נהרגו 7 פועלי בניין בתאונות עבודה | צילום: תיעוד מבצעי מד"א זירת האירוע. מתחילת השנה נהרגו 7 פועלי בניין בתאונות עבודה, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

 

 

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מסר בתגובה: "כמו במקרים קודמים גם הפעם הכתובת הייתה על הקיר, רק לפני שנה קרס עגורן צריח בבת ים ורשויות האכיפה ובראשן משטרת ישראל ומשרד העבודה פעלו למיצוי הדין עם האשמים. מדינת ישראל מובילה בכמות תאונות העבודה והמקרים המסוכנים בכמות תאונות העבודה, פי 7 מבריטניה ופי 2.5 ממדינות ה-OECD ורק מתחילת שנת 2018 מצאו את מותם 7 פועלי בניין והנה הפעם מצאה את מותה עוברת אורח תמימה".

בן שמעון הוסיף: "תחום אחזקת המנופים ועגורני הצריח בישראל פרוץ, רוב המנופים ישנים בני עשרות שנים והקבלנים חוסכים במקום לרכוש ציוד חדש ומודרני, יש מעט מאוד בודקים מוסמכים שאחראים על עשרות אלפי מנופים ועגרוני צריח, תחום הרישיונות של מנופאים פרוץ ויש מאות מנופאים שעובדים עם רישיונות מזויפים ולמעשה מדינת ישראל ומשרד העבודה נוקטים במדיניות מכוונת של תת-אכיפה שגובה מחיר דמים כבד בענף הבנייה. כמו כן היום היו גם רוחות עזות בכל רחבי הארץ כך שלא ברור האם וכיצד בוצעו עבודות במנופים ברוחות העזות, כולל באתר הספציפי".

6 בודקים ל-1,800 מנופים

מארגון "קו לעובד" נמסר בתגובה: "זה היה עניין של זמן עד שההפקרות שבתוך אתרי הבנייה תזלוג מחוץ לגבולות אותם אתרים, ותתחיל לגבות מחיר יקר גם מהציבור ולא רק מעובדי הבניין. התאונה שהתרחשה נגרמה כתוצאה מקריסת עגורן נייד, לגביו אין בידינו מידע. עם זאת ממידע שנאסף בנוגע לעגורני צריח בשמונה השנים האחרונות התרחשו 21 קריסות של מנופים, אבל על חלק מהתאונות האלו נודע למשרד העבודה, המופקד על בטיחות במקומות העבודה, רק לאחר שנים.

"כמעט מחצית מקריסות העגורנים התרחשו בקרב מנופים ישנים שיוצרו בשנות ה-70' וה-80'. לפי מסמך שהכין מרכז מחקר ומידע של הכנסת, מתוך 1,447 מנופים עם רישיון פעיל בישראל - 12% יוצרו בשנות ה–70 ו-17% יוצרו בשנות ה-80. כמו כן, יש רק שישה בודקים שאחראים על בדיקה בטיחותית של כ-1,800 מנופים בישראל. אם לא די בכך, חוסר תיאום בין משרד העבודה למשרד התחבורה מביא לכך שיש יותר מ–350 מנופים פעילים כיום ללא רישיון, ולרשויות לא ברור אם הם תקינים בטיחותית".

מחברת שובל הנדסה טרם נמסרה תגובה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
אשה נפטרה בפתח תקווה בגלל ההליך התכנוני המסוכן תמ"א 38 א' הוספת קומות על דירות ישנות
שלום רב לכם. אנחנו מפנים את תשומת לבכם לעצומה ביטול ההליך התכנוני המסוכן תמ"א 38 א' הוספת קומות על דירות ישנות. אשה נפטרה בפתח תקווה בגלל הליך תכנוני מסוכן זה. מדובר בפיקוח נפש. מר משה כחלון שר האוצר האחראי על מינהל התכנון, ח"כ יואב גלנט שר הבינוי והשיכון, ח"כ דוד אמסלם יו"ר ועדת הפנים וחברות וחברי הועדה שלא זימנו אותנו לועדה. ח"כ אלי כהן שר הכלכלה ולשעבר יו"ר הועדה להתחדשות עירונית, עו"ד יצחק ברוורמן ראש העיר פתח תקווה ויתר ראשי הערים, מאשרים בפועל לקבלנים ולבעלי הדירות שמשתפים איתם פעולה לסכן את בריאותם ואף את חייהם של בעלי דירות ומשפחותיהם הנאלצים לגור באתר בניה של הליך תכנוני מסוכן זה. אנחנו מבקשים מכם לחתום על עצומה זו ולהפיץ אותה. בברכה, יעל ויצחק בלכמן, רו"ח
יעל ויצחק בלכמן, רו"ח  |  18.02.18
4.
לבדוק כיוון חבלה לאומנית
כל מי שמתמצא בתחום, יודע שהתקנת מנוף, כמו גם תכנית הביסוס שלו, מתוכנן היטיב על ידי מהנדס הקונסטרוקציה של הפרוייקט. וכן נערכים בדיקות תקופתיות. יש לבדוק בנחרצות, קווי דמיון בקריסת המנופים בשלוש השנים האחרונות, בהחלט יש מצב שנגלה פעולה חבלנית, מתוכננת היטיב, בדרך של פירוק ברגי הרכבה, או ניסור קורות, וכדו'. אין מצב שהמנופים נופלים מעצמם, בהיקף ובתדירות כזו !
קבלן  |  18.02.18
לכל התגובות