אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הציפור השחורה הסינית": מטוס נוסעים, או מטוס ריגול?

"הציפור השחורה הסינית": מטוס נוסעים, או מטוס ריגול?

חוקרים במדינה הקומוניסטית חשפו פיתוח של מטוס דו-כנפי שאמור לטוס במהירות של יותר מ-6,000 קמ"ש. בעוד תמונת הקונספט שלו מציגה מטוס נוסעים, סביר יותר שישמש לריגול ולקידום תוכנית החלל הסינית

27.02.2018, 14:18 | ניצן סדן

השבוע נחשף פיתוח יצירתי מאוד של האקדמיה הסינית למדעים: תצורת מטוס נוסעים דו-כנפי, שיוכל לטוס במהירות של יותר מ-6,100 קמ"ש - כלומר להגיע מבייג'ינג לניו יורק בשעתיים וקצת. אך האם יהיה זה מטוס נוסעים, כפי שמציגה תמונת קונספט שליוותה את הפרסום - או מטוס צבאי?

קראו עוד בכלכליסט

העיצוב נקרא i-Plane והוא מתבסס על זוג כנפיים סטנדרטיות, ומעליהן כנפי דלתא קצרות שמסוגלות לספק עילוי טוב במהירויות גבוהות. כך, טוענים הסינים, יש צורך בפחות כוח כדי לשמור את המטוס באוויר.

עיצוב קונספט ה-i-Plane עיצוב קונספט ה-i-Plane עיצוב קונספט ה-i-Plane

עדין יש צורך בכוח - והרבה ממנו: האייפליין יונע במערכת שתשלב מנועי טורבו-סילון כמו במטוסי קרב עם מנועי ראמג'ט (מגח סילון). זהו מנוע שמשתמש במהירות האוויר עצמה כדי להאיץ בערה, וכך מייצר דחף רב שמאפשר מהירות חסרת תקדים (הסינים בחנו דגם שלו במנהרת רוח, שהגיע למהירות של כמעט 9,000 קמ"ש). מטוסי ראמג'ט נמצאים בפיתוח בימים אלה, ליישומים צבאיים בלבד: חברת לוקהיד-מרטין, מפתחת "הציפור השחורה" האיקוני, בונה מטוס ריגול סופר-מהיר חדש.

מטוס נוסעים או מטוס ריגול?

מדוע סביר יותר שהסינים ישתמשו בתצורת האייפליין לביון ולחימה - ולא לקיצור זמני הטיסה שלנו לחו"ל? הסיבה כלכלית ומוכרת היטב: לא משתלם להפעיל כלי טיס כה מהיר בשוק בו מהירות הטיסה עצמה אינה פקטור בעיני הנוסעים. צרפת ובריטניה ניסו את זה בשנות השבעים עם השקת מטוס הקונקורד - רק כדי לגלות שעלויות האחזקה וצריכת הדלק לא משתלמות.

הקונקורד הבריטי-צרפתי, צילום: בלומברג הקונקורד הבריטי-צרפתי | צילום: בלומברג הקונקורד הבריטי-צרפתי, צילום: בלומברג

דלק הוא ההוצאה הגדולה ביותר של כל חברת תעופה, וככל שהמטוס חסכוני יותר (כמו הבואינג 787, למשל), כך ניתן להוריד את מחירי הכרטיסים. מסיבה זו מעדיפות החברות מטוס יעיל על פני מטוס מהיר; כשעלות הדלק מתגלגלת אל הנוסעים, יעדיפו לקחת טיסה זולה או לשדרג למחלקת עסקים ולא לשלם יותר כדי לגלח כמה שעות מהלו"ז שלהם. למעשה, מטוסי הנוסעים של היום טסים לאט יותר ממטוסי הנוסעים של שנות השבעים והשמונים.

הפער במחיר הכרטיסים הוא עצום גם בשל צריכת הדלק וגם בשל הטיפול שצריך מטוס נוסעים על קולי לאחר כל טיסה: במטוסי קרב מנוצל כל סמ"ק פנוי לציוד ודלק, בעוד מטוס אזרחי הוא תא נוסעים דקיק עם כנפיים. דיחוס התא - מה שמאפשר לנו לנשום כרגיל בגובה 30 אלף רגל - יוצר עומסים גדולים על השלדה, עומסים שעולים ביחד עם מהירות התנועה. הקונקורד, למשל, התארך בעשרות ס"מ בטיסתו רק בשל החיכוך הלוהט עם האוויר - ואז התכווץ חזרה, מה שהעצים משמעותית את הבלאי שלו.

לאייפליין צפויים להיות כמה סוגי מנועים, כולם זללני-דלק, כך שעלות התפעול שלו תהיה גבוהה בהרבה משל הקונקורד. ואולם, בהחלט יש לו פוטנציאל כמטוס צבאי: מטוסי ביון נשענים על תקציב ממשלתי, כך שסוגיית העלות פחות משמעותית. בנוסף, יוכל האייפליין לשדרג את תוכנית החלל הסינית: גורמים בסין תיארו את המיזם ככלי שגודלו דומה לשל בואינג 737, מה שמאפשר תא מטען מאורך. האייפליין יוכל לשאת רקטות לשיגור לוויינים, לשחרר אותן בגובה רב ולהוזיל את עלויות השילוח לחלל.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
כנראה scramjet ולא ramjet
ב ramjet האוויר מאט בתוך המנוע למהירות תת קולית, מה שמאפשר שריפה של הדלק כמו במנוע סילון רגיל למרות שמנגנון הדחיסה של האוויר בשני המנועים שונה, במנוע ה scramjet מהירות האוויר בתוך המנוע היא על קולית מה שמתאים יותר למטוס היפרסוני, אבל הרבה יותר קשה לשמור במנוע כזה על שריפה יציבה ויעילה של הדלק. זו הסיבה השניה שלא רואים מטוסי סילון היפר סוניים, בניגוד למטוסים רקטיים כמו ה X15.
מישו  |  27.02.18
1.
ציפור סינית
בשנות השישים האמריקאים היגיעו ל-6 מאך בנקבת רוח שהם כ-2 ק"מ לשניה. הסינים הגיעו לפי הכתבה ל-2.5 ק"מ לשניה. במהירות כזו הקושי העיקרי הוא חום. יש לצפות את חזית ההתקפה של כלי הטייס בלוחות קרמיקה ע"מ למנוע התכה של המטוס. בנוסף תצרוכת הדלק העצומה של מנועי הראם שיחייבו ככל הנראה תדלוק במהלך טיסה שמעל שעתיים על מנת לאפשר נחיתה בטוחה. כך, שככל הנראה זהו כלי טייס לשימוש צבאי בלבד.
אלפא  |  27.02.18