אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כולם יודעים שאסור לעשן במטוס. אז למה עדיין יש בו מאפרות? צילום: wired

סודות הטיסה

כולם יודעים שאסור לעשן במטוס. אז למה עדיין יש בו מאפרות?

הדלקת סיגריה במטוס תזכה את העבריין בקנס ובנזיפת הדיילים, כמו גם בזעמם המוצדק של יתר הנוסעים. אבל המאפרות נשארו במטוס - וטוב שכך; למעשה, הימצאותן יכולות להיות עניין שמציל חיים

10.03.2018, 08:07 | ניצן סדן
זה לא חדש שאסור לעשן במטוסים: נסו - ותגלו כמה מהר יתנפלו עליכם הנוסעים סביבכם, הדיילים ובנמל היעד יחכה לכם גם קנס שמן ומוצדק שיכול להגיע בקלות לאלפי דולרים. אז אם כולנו יודעים מה מחיר הדלקת סיגריה במטוס, למה כמעט בכל מטוס יש מאפרה בשירותים?

קראו עוד בכלכליסט

יש לכך שתי סיבות. הראשונה נובעת מכורח המציאות: יש אנשים שעדיין מעשנים במטוס, והשירותים הם המקום המועדף עליהם, בו לא יספגו את זעמם של שאר הנוסעים. התופעה נפוצה במיוחד בחברות תעופה שמתמקדות בטיסות פנים-ארציות, ופחות בחברות גדולות עם נתיבים בינלאומיים: בארה"ב, למשל, ישנם משתמשי גראס שרוצים לעשן בטיסה - כדי להקל על כאב כזה או אחר או כדי לקבל סוטול של 30 אלף רגל.

עישון במטוס בימים עברו, צילום: KLM עישון במטוס בימים עברו | צילום: KLM עישון במטוס בימים עברו, צילום: KLM

מסיבה זו, המאפרה עדיין שם: בלעדיה, היו מושלכים בדלי הסיגריות על הרצפה, לפח הניירות או לאסלה. בעוד שהאפשרות השלישית אינה בעייתית, השתיים האחרות יכולות לגרום לשריפה במטוס - אחד מתרחישי החירום המסוכנים ביותר.

מטוסים מלאים בחומרים דליקים (גם ללא הדלק במיכלים): ציפויי פלסטיק בתא הנוסעים, חומרי בידוד בין התא ודופן המטוס ועוד. שריפה קטנה יכולה להתפשט במהירות, לשרוף כבלים ורכיבים קריטיים ולהפיל את המטוס. ביולי 1973 נאלץ מטוס בואינג 707 של חברת ואריג הברזילאית לבצע נחיתת חירום בריו דה ז'נרו בעקבות שריפה שפרצה בתא הנוסעים; 123 איש נהרגו, כשרובם מתו משאיפת עשן ולא מהפגיעה בקרקע. תחקיר האירוע גילה שהשריפה פרצה בתא השירותים, ככל הנראה כתוצאה מסיגריה שהושלכה לפח. לפיכך, מעדיפות חברות התעופה להשאיר מאפרות בשירותי המטוס.

הסיבה השנייה היא שאין להן ברירה: מנהלת התעופה הפדרלית בארה"ב, רגולטור זריז מאוד כשמדובר בתיקון ליקויים קריטיים, לא ממהר לעדכן הגדרות כלליות; ברשימת ציוד המינימום שצריך להיכלל בכל מטוס לשימוש בציבור, מוגדרות במפורש מאפרות. מסיבות אלה, תמצאו לעתים קרובות מאפרות במטוסים.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
בתעופה לא לוקחים צ'אנסים
זו הסיבה שהתעופה הוא אמצעי התחבורה הכי בטיחותי. כל פיפס נבדק ואם יש ספק קל שבקלים מוצא נגדו חוק פדרלי קשוח שיכול לתת לנוסע קנס של אלפי דולרים ואף מאסר של מספר שנים. לא באמת צריך הרבה דמיון כדי לחשוב איך סיגריה בודדה יכולה לגרום לשריפה במטוס. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שכשאתה בגובה אין לך אפשרות לפתוח חלונות או להזמין צוות כיבוי. מטרת המאפרות בשירותים היא כדי שנוסע שנתפס מעשן יוכל לכבות אותה ולא ינסה להחביא אותה בפח האשפה שמלא בניירות ולעיתים באלכוהול. שריפה בשירותים היא דבר מאד מסוכן, לא בגלל שהנוסע שבתא עלול להילחץ ולמות משאיפת עשן, אלא כי העשן עלול להגיע לתא הנוסעים ושם זה כבר ממש מסוכן. זיכרו- אין דבר כזה להזמין אמבולנס למטוס ואין דבר כזה להזמין צוות כיבוי. מה שיש בצינור המעופף זה מה שיש ואיתו צריך להסתדר. הטיסה מוצגת כאירוע חווייתי ומהנה, אבל בתעכל'ס כל מטוס שעולה לאויר מוגדר כמקרה חירום.
אלחנן חננאלי  |  02.04.19
10.
ל-9: אתה סתם מכפיש
בדיוק תואם את מה שכתוב בכתבה.המידע הכלול בלינקים אליהם הפנית אינו סותר את מה שכתוב בכתבה. בסעיף (f) של התקנות אליהן הפנית אפילו כתוב: Smoking is not allowed in lavatories. If smoking is allowed in any area occupied by the crew or passengers, an adequate number of self-contained, removable ashtrays must be provided in designated smoking sections for all seated occupants. בדיוק מה שכתוב בכתבה.
קורא  |  10.03.18
8.
במקום לכתוב שטויות, לימדו את הנושא
כמה קל לכתוב שטויות מבלי לטרוח לנסות להבין בכלל על מה מדובר. כמה קל לבוא בטענות לכל העולם ואשתו, או כמו במקרה הזה להכפיש את אל-על או לזרוק בוץ על הרשויות כי המטוסים טסים לנו מעל הראש... נכון שהכתבה מוחזרה מכתבות ישנות מעיתונות זרה והכותב שתרגם, גם לא טרח לבדוק את העובדות או הפרטים, אז למי שירצה טיפה להבין בכלל על מה מדובר ולקרוא את לשון התקנות המחייבות בחוק האמריקאי ותקנות ה FAA המחייבות כל חברת תעופה שרוצה לטוס אל / מ / מעל ארצות הברית, הנה הקישורים לחומר הרלוונטי. קיראו ואם תרצו, תוכלו להגיב בצורה מושכלת https://www.law.cornell.edu/cfr/text/14/25.853 http://fsims.faa.gov/wdocs/policy%20letters/pl-85%20r4%207-5-2012.pdf
אחד שיודע לקרוא  |  10.03.18
לכל התגובות