אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עובדים 3 ימים בשבוע - עובדי הרכבת בצרפת פותחים בשביתה בת 3 חודשים צילום: ויקימדיה

עובדים 3 ימים בשבוע - עובדי הרכבת בצרפת פותחים בשביתה בת 3 חודשים

85% מהרכבות המהירות ו-75% מהרכבות המחוזיות יפסיקו לעבוד וכן רכבות נוספות. יהיו הפרעות גם בתנועה האווירית. עובדי חברת הרכבות חוששים שהקיצוץ בהטבותיהם הוא צעד בדרך להפרטה כוללת

03.04.2018, 12:04 | שירות כלכליסט

סגל העובדים של חברת הרכבות הצרפתית - SNCF, נטשו את העבודה ביום שני בלילה, במה שהיא תחילתה של שביתה בת שלושה חודשים שתכלול גם עובדי איגוד בתחומי האנרגיה ופינוי האשפה.

הנטישה מהווה אתגר לאומי עבור הנשיא עמנואל מקרון, שמתכנן להגדיל את התחרות במגזר הציבורי. עד כה נתקל מקרון בהתנגדות ממשית מועטה לתוכניות הרפורמה הכלכלית שלו. השביתות גם יעמידו עתה למבחן את כוחם של האיגודים המקצועיים הצרפתים בעלי ההיסטוריה הבלתי מבוטלת.

קראו עוד בכלכליסט

הצעדים שמתכוונים השובתים לנקוט הם בין היתר: עד ולתוך חודש יוני יעבדו עובדי הרכבת רק יומיים מתוך חמישה, במה שעתיד לגרום לעיכובים רציניים עבור 4.5 מיליון נוסעי הרכבת בצרפת; כ-85% מהרכבות המהירות ו-75% מהרכבות המחוזיות צפויות להפסיק לפעול; 3 מתוך 4 רכבות יורוסטאר ללונדון ובלגיה צפויות לא לפעול; רוב הרכבות של Thalys שנוסעות לבלגיה והולנד לא יפעלו; וכן כל קווי הרכבת לספרד, איטליה, ושווייץ. בנוסף יצאו לשביתה מפני האשפה ועובדי מגזר האנרגיה, וכן עובדי אייר-פראנס, מה שיגרום הפרעות גם לתנועה האווירית.

רכבות SNCF בצרפת, צילום: רויטרס רכבות SNCF בצרפת | צילום: רויטרס רכבות SNCF בצרפת, צילום: רויטרס

מה שעובדי SNCF חוששים ממנו הוא שהצעותיו של מקרון לחתוך את הטבות עובדי הרכבת הן רק הצעד הראשון בדרך להפרטה כוללת של מערכת הרכבות. השביתה המתואמת והנרחבת עשויה ללחוץ על הנשיא לתקן את הצעותיו, כפי ששביתות של איגודים מקצועיים אחרים בעבר גרמו לו לעשות. עם זאת, התמיכה הציבורית בשביתה הפעם עשויה להיות פחותה מפעמים קודמות, והיא עשויה להיתקל דווקא באנטגוניזם מצד הציבור במקום באהדתו.

מקרון, שנבחר בשנה שעברה בעיקר על סמך הבטחותיו לשינוי כלכלי, הצליח להתקין מספר רפורמות שוק באוקטובר שעבר, שגרמו למחאה מינימלית. עם זאת, הצעתו לחתוך את ההטבות לעובדי הרכבת כחלק מתוכנית גדולה יותר להפוך את SNCF עתירת החובות לחברה יותר תחרותית אינה עולה יפה עם עובדי המגזר, ולא עם עובדי מגזרים אחרים.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות