אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תווית קטנה ויקרה: משרד הכלכלה מחלק סוכריה ליבואני אופנה צילום: ענר גרין

בלעדי לכלכליסט

תווית קטנה ויקרה: משרד הכלכלה מחלק סוכריה ליבואני אופנה

המשרד פועל להפחתת רגולציה דרך ביטול חובת התווית בעברית על ביגוד מחו”ל, שיפחית בעיקר את עלויות היבואנים. יו”ר איגוד הטקסטיל: “היצרנים בארץ ייפגעו”

10.05.2018, 08:12 | אורנה יפת ועמרי מילמן

משרד הכלכלה מקדם שינוי בתקנות לסימון מוצרי הלבשה, שיכול להוביל לחיסכון שנתי של כ־20 מיליון שקל לתעשיית הטקסטיל. כך עולה מעבודה כלכלית שבוצעה עבור הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן והגיעה לידי “כלכליסט”. כיום כל פריט לבוש חייב להיות מסומן לפני שהוא מגיע לארץ בתווית בעברית שתפורה על הבגד. שינוי החובה הזאת, שמעוגנת בחוק להגנת הצרכן, עשוי לחסוך עשרות מיליוני שקלים, השאלה, כמו תמיד, היא האם החיסכון הזה יגולגל על הצרכן.

קראו עוד בכלכליסט

על פי ההצעה של משרד הכלכלה והרשות להגנת הצרכן, תבוטל החובה לסמן בעברית מוצרי הלבשה הנמכרים באמצעות האינטרנט ותבוטל חובת סימון מוצרי הלבשה לפני היבוא לארץ, כך שבמקום תווית תהיה אופציה קלה וזולה של מדבקת סימון או הטבעת הפרטים על תגית המחיר. השינוי בחוק אמור להשפיע על יצרני הטקסטיל באופן שונה. המרוויחים הגדולים הם שתי קבוצות: האחת היא יבואנים משווקים כמו זארה ישראל או H&M, שלא יזדקקו עוד לתווית בד עם פרטי המוצר מתורגמים לעברית, ואת מדבקת המחיר תחליף מדבקה גדולה יותר אשר תכיל את פרטי המידע אודות המוצר בנוסף למחיר. הקבוצה השנייה היא יבואנים שמוכרים בסיטונאות כמו אדידס, שגם הם יחליפו את תווית הבד במדבקה שתכיל את פרטי המידע אודות המוצר.

שר הכלכלה אלי כהן. “תווית עולה ליצרן 1.5–2 שקלים. זה משמעותי” , צילום: אופיר אייבי שר הכלכלה אלי כהן. “תווית עולה ליצרן 1.5–2 שקלים. זה משמעותי” | צילום: אופיר אייבי שר הכלכלה אלי כהן. “תווית עולה ליצרן 1.5–2 שקלים. זה משמעותי” , צילום: אופיר אייבי

עבור יבואנים שהם יצרנים, שגם מייצרים את הסחורה בחו”ל וגם מוכרים אותה בארץ, כמו קסטרו, פוקס, דלתא וגולף, השינוי לא ישפיע כלל, כיוון שאותן חברות תופרות את התוויות בתהליך ייצור הבגד במפעל. על פי המסמך, המרוויחים הגדולים הם יבואנים של מותגים בינלאומיים שמשווקים את המותגים בארץ, כמו זארה, H&M, ואחרות, ששינוי החוק יחסוך להן 16.3 מיליון שקל, בעוד ליבואנים לא משווקים שמוכרים את הסחורה בסיטונאות, החיסכון נאמד ב־3.5 מיליון שקל בשנה.

מלבד החיסכון הכספי יש למהלך השפעות נוספות על שוק ההלבשה בישראל. ייתכן והשינוי יזמין שחקנים נוספים, שכן יבואנים קטנים יוכלו להדפיס בעצמם את המדבקות עם המידע ולא יחויבו להתעסק בתפירת תווית בעברית מול גורמים בארץ ובחו"ל. שינוי כזה גם יחסוך הליכים בירוקרטיים כגון הפקדת פיקדונות למוצרי הלבשה שמגיעים ללא תווית ושחרור הסחורה מהמכס, וקצב אספקת הסחורה לחנויות צפוי להיות מהיר יותר.

מפעל טקסטיל בארץ. יו”ר האיגוד: “המהלך ייטיב רק עם היבואנים הגדולים”, צילום: ענר גרין מפעל טקסטיל בארץ. יו”ר האיגוד: “המהלך ייטיב רק עם היבואנים הגדולים” | צילום: ענר גרין מפעל טקסטיל בארץ. יו”ר האיגוד: “המהלך ייטיב רק עם היבואנים הגדולים”, צילום: ענר גרין

"תווית עולה ליצרן 1.5–2 שקלים", אומר בשיחה ל”כלכליסט” שר הכלכלה אלי כהן. "זה בעיקר משפיע על יבואנים, כי אם אתה מביא נייקי מחו"ל לא מייצרים עבור ישראל תווית בעברית, והעלויות של התווית מגולגלות על הצרכן. 2 שקלים ממחיר גופייה זה משמעותי. ממחיר של ז'קט זה פחות משמעותי. הכוונה שלנו היא לבטל את התווית ושהחנויות יחזיקו במדבקות עם פרטי המוצר. מדבקה עולה 5 אגורות".

למרות החיסכון, לא כולם בענף מרוצים מהמהלך. רמזי גבאי, יו”ר איגוד הטקסטיל, טוען כי הדבר יפגע בעובדי המפעלים שמייצרים את התוויות ויושבים בסמוך לנמל אשדוד, וכי המהלך יטיב רק עם היבואנים הגדולים. “כל הרעיון של ביטול התוויות היה לחסוך כסף לטייקוני הטקסטיל כגון זארה ואדידס, שלא יצטרכו להשקיע כסף בתוויות בעברית. לא רק שזה יפגע במפעלים בישראל שמייצרים את התויות כשעכשיו זארה תבקש להוריד להם מחירים, אבל בעיקר הפגיעה פה היא בצרכן. תפקיד הרשות להגנת הצרכן הוא לדאוג לצרכן, לא ליבואן”.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות