אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אגד: כל הקווים ייצאו לתחרות, 1,300 עובדים יפרשו צילום: אתר אגד

אגד: כל הקווים ייצאו לתחרות, 1,300 עובדים יפרשו

לפי ההסכם החדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית של אגד שעקרונותיו אושרו על ידי משרד האוצר והתחבורה, קואופרטיב אגד יהפוך לחברה ויעבור התייעלות שתכלול פרישת 1,300 מחבריו, ו-1,800 עובדי דור א'. כל הקווים יצאו למכרז במהלך 12 השנים הקרובות

13.06.2018, 13:26 | רועי רובינשטיין, ynet

סוף עידן ה"חברים יש רק באגד": משרד התחבורה, משרד האוצר וקואופרטיב "אגד" אישרו הבוקר (ד') את עקרונות ההסכם החדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית העירוניים והבינעירוניים של הקואופרטיב. ההסכם מגיע לאחר שנים של דיונים ובמסגרתו יוצאו במהלך 12 השנים הבאות כל קווי אגד לתחרות. במקביל הקואופרטיב יהפוך לחברה ויעבור התייעלות.

 

קראו עוד בכלכליסט

כחלק מההסכם הוחלט כי עד שנת 2030, יוצאו לתחרות כל קווי השירות הקיימים של אגד. רוב קווי השירות שיצאו לתחרות נמצאים במטרופולינים הגדולים. כבר בחודשים הקרובים יפורסמו מכרזים להפעלת כ-50% מקווי התחבורה הציבורית בירושלים, מדובר בכ-80 קווים המסיעים כ-60 מיליון נוסעים בשנה שכעת שעד כה היו שייכים לתאגיד הענק וכעת יוצאו למכרז.

 

במהלך שנת 2019 צפויים להתפרסם מכרזים נוספים להפעלת קווי תחבורה ציבוריים עירוניים ובינעירוניים. מדובר בין השאר בקווים בינעירוניים בין אשקלון ואשדוד לירושלים ותל אביב ופרברי העיר רחובות. בעוד שנה וחצי, בשנת 2020 יפורסמו מכרזים נוספים להפעלת עשרות קווי שירות, בין השאר בפרברי הערים ראשון לציון וחיפה. בהמשך יפורסמו מכרזים דומים לקווי השירות הקיימים של אגד בערים חולון, כרמיאל, חיפה, חדרה, הנגב והגליל.

סוף הקואופרטיב

 

קואופרטיב אגד מפעיל כיום כ-2,950 אוטובוסים, ונתח הפעילות שלו בענף התחבורה הציבורית מסתכם כיום בכ-35%. מספר הנוסעים בקווים העירוניים והבינעירוניים של הקואופרטיב מגיע לכ-900 אלף ביום. כחלק מההסכם, אגד התחייב לעבור התייעלות משמעותית, הכוללת שינוי מבני והכנסת משקיע פרטי, כך שבתום תקופת ההסכם, יוכל לפעול בתנאי תחרות. כחלק מההערכות לפעילות בתחרות מלאה, יוקצה תקציב לצורך הפרשה של מרבית החברים (1,300 מתוך 1,500) ועובדי דור א' (1,800 מתוך 2,400), בתנאים הולמים.

בנוסף לפרישת עובדים וכחלק מהערכות לתחרות, אגד יהפוך בתוך שנה וחצי מקואופרטיב לחברה. עד לשנת 2021 יחודש צי האוטובוסים של אגד כך שיעמוד בדרישות המכרזים התחרותיים (גיל מקסימלי של 10 שנים, לעומת כ-15 שנים כיום), הצטיידות ב-150 אוטובוסים חשמליים ועוד.

אוטובוסים של אגד, צילום: רפי זוהר אוטובוסים של אגד | צילום: רפי זוהר אוטובוסים של אגד, צילום: רפי זוהר

ההתייעלות תכלול חיסכון בעלות ההפעלה של אגד, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. תשלום הסובסידיה לאגד מותנה בביצוע נסיעות בפועל (שלא כמו בהסכם הקודם) ובתמריצי איסוף נוסעים. ההסכם מגלם בחובו חיסכון של כמיליארד שקלים, כתוצאה מהוצאתם של קווי אגד לתחרות. החיסכון יופנה לשיפור רמת השירות, תוספות שירות, הגברת תדירויות ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

 

השירות ישתפר?

 

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ציין כי עם אישור עקרונות ההסכם, תהפוך אגד להיות חברה תחרותית מודרנית ומובילה לטובת אזרחי מדינת ישראל, חברי אגד ועובדיה. לדבריו, העקרונות שסוכמו ישדרגו באופן משמעותי את שירותי התחבורה הציבורית ורמת השירות לציבור הנוסעים. עקרונות ההסכם כוללים בין השאר את הצערת גיל האוטובוסים של התחבורה הציבורית, הפעלת אוטובוסים חשמליים בהיקף נרחב, עלייה מהדלת האחורית, שילוב טכנולוגיות חדשות בתחבורה הציבורית ותחנות ההסעה ושיפור המידע לנוסעים.

"ההסכם שנחתם מאפשר מחד את המשך פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות, דבר שיביא לשיפור השירות לציבור הנוסעים ולהגברת השימוש בתחבורה הציבורית. מאידך, הוא מאפשר לאגד להיערך לפעול בתנאי תחרות, תוך דאגה לעובדים הותיקים, שתרמו רבות להתפתחות ענף התחבורה הציבורית מאז קום המדינה", אמר השר כץ.

 

השר כץ ציין כי משרדו רואה בנהגי התחבורה הציבורית שותפים מרכזיים וחיוניים במהפכה המתרחשת בענף התחבורה הציבורית. בשנים האחרונות פעל המשרד להסדרת תנאי העסקה ומעמד הנהג, כך שיהלמו את מורכבות המקצוע. "שיפור פני התחבורה הציבורית בישראל הוא אחד היעדים המרכזיים שאני מקדם מיום כניסתי לתפקיד. זהו יעד לאומי התורם לכלכלה, לחברה, לאיכות הסביבה ולאיכות החיים של כל תושבי ישראל", הוסיף השר כץ.

יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן, אמר כי אגד התחייב בהסכם החדש לבצע שינוי מבני תוך ביצוע מעבר מקואופרטיב לחברה לרבות הכנסת שותף, ויישום צעדי התייעלות, שיאפשרו לאגד להתמודד טוב יותר עם אתגרי התחרות שעומדים בפניו. "אגד שותף מלא עם ממשלת ישראל ומשרד התחבורה במימוש הרעיונות להסדרת מבנה התחבורה הציבורית בעשורים הקרובים במדינת ישראל. ההסכם הנוכחי מסדיר את מבנה התחבורה הציבורית בישראל ויבטיח את מעמדו ויציבותו של אגד גם בעתיד".

"מדובר בהסכם המשמעותי ביותר עבור אגד מאז הקמתו, והמשא ומתן שנמשך ברציפות כ- 3 שנים מבטא את עומק ומורכבות הנושאים והמאמץ להביא לשיפור השירות ללקוחות ולצד זה מחוייבות בלתי מתפשרת להעניק בטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית לטווח הארוך לכ- 6,500 העובדים והחברים".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
כמה כסף מקבל כל חבר אגד?
אגד הגיעה לדיפולט, לכן המניה של החבר שווה 0. חברי אגד ביקשו לקבל מיליון וחצי שקלים, על חשבון הציבור, עבור מניה השווה 0. אין הצדקה להציע תנאים עדיפים לעובד שפורש מאגד ע"פ כל עובד אחר במשק. כאשר מפטרים עובד מחברה במשק (נגיד עיתונאי בכלכליסט) הוא לא מקבל מיליון וחצי שקלים במתנה. הוא הולך הביתה ומחפש פרנסה חליפית.
dw  |  14.06.18
לכל התגובות