אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרוג ו-9 פצועים בתאונת בנייה באתר תחנת הכוח בגלבוע; "הכתובת היתה על הקיר" צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

הרוג ו-9 פצועים בתאונת בנייה באתר תחנת הכוח בגלבוע; "הכתובת היתה על הקיר"

התאונה התרחשה באתר בגלבוע שבו מוקמת תחנת כוח על ידי שיכון ובינוי ואלקטרה; ככל הנראה דוד בטון צנח מגובה של כ-90 מטר לפיר על פועלים; ב-2015 וב-2016 נהרגו באתר זה שני פועלים נוספים אך עד כה לא הוגשו כתבי אישום נגד האחראים והאתר המשיך בעבודה כרגיל

13.07.2018, 13:46 | דותן לוי

תאונת בנייה קשה בגלבוע, דוד בטון צנח בפיר מנהרה על פועלים שעבדו במקום, הרג פועל אחד ופצע 9 נוספים, מהם 2 במצב בינוני. לפי מד"א, בשעה 08:44 הבוקר התקבל דיווח במוקד 101 על מספר פועלים שנפלו לבור עמוק באתר עבודה בעמק בית שאן בסמוך לרשפים, מאחר שמדובר בבור עמוק לא היה עימם קשר עין והם המתינו לחילוץ. רק סביב השעה 10:00 חולצו כל הפצועים, חלקם במסוקים, וכן נקבע מותו של פועל בן 19. לבית החולים העמק פונו 4 פצועים 2 במצב בינוני ו-2 פצועים נוספים במצב קל. 5 פצועים קל סירבו להתפנות וקיבלו טיפול במקום.

קראו עוד בכלכליסט

כאמור, התאונה התרחשה באתר תחנת הכוח ההידרו-אלקטרית שתפעל במתכונת של אגירה שאובה, שנבנית בימים אלה בגלבוע בשיטת BOT על ידי סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי ואלקטרה, המחזיקות בפרויקט בחלקים שווים. החברה הקבלנית היא אורון שנסחרת בבורסת תל אביב..

אתר זה ידע בעבר שתי תאונות קשות ונהרגו בו שני פועלים - אחד ב-2015 ופועל נוסף ב-2016. סולל בונה נחשבת ל"שיאנית" ההרוגים בתאונות בנייה מאז תחילת השנה - 3 בסך הכל, ואלקטרה היתה ב-2017 אחת מהחברות "המובילות" במספר צווי הבטיחות שהוצאו לה.

מחברת PSP (שותפות פרויקט אגירה שאובה) נמסר: "אנו כואבים את המקרה המצער, ומשתתפים בצער המשפחה. אנו נבצע בדיקה מעמיקה של נסיבות המקרה מול הקבלן המבצע של הפרויקט, קבוצת אורון, ובהתאם לממצאיה גם יופקו הלקחים הנדרשים".

מאז תחילת השנה זינק מספר ההרוגים בתאונות באתרי בנייה. בחצי השנה הראשונה של 2018 נהרגו 21 עובדים באתרי בנייה (כולל היום); זאת, בשעה שמשרד העבודה קבע יעד להורדת מספר ההרוגים ב־10%.

 , צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון  , צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

המנהרה שבה אירע האסון, צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון המנהרה שבה אירע האסון | צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון המנהרה שבה אירע האסון, צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ': "על האתר שבו נהרג פועל הבוקר להיסגר לתקופה ארוכה, יש לפתוח בחקירה פלילית נגד הקבלן המבצע, לשלול את רשיונו עד תום החקירה, ולהציב במקום שלט ענק המסביר מדוע האתר סגור. זה ההרוג ה -23 השנה בענף הבניין, זינוק נפשע באובדן חיי אדם. עד לרגע זה לא נשלל אפילו רשיון אחד מקבלנים, גם אם נהרגו בשטחם עובדים וגם אם הוצאו להם עשרות צוי בטיחות. מחריד שחיי אדם זולים עד ש'לא כדאי' להשקיע באמצעים שישמרו על חייהם."

בישיבה של הוועדה לביקורת המדינה השבוע על הקטל בענף הבניה, האשימה יחימוביץ' את הממונה על הבטיחות במשרד העבודה ואת רשם הקבלנים כי הם גוררים רגליים ופועלים באיטיות, שעה שההרג נמשך. "זה ההרוג החמישי באתרי אלקטרה בנייה, ולחברה הוצאו כבר 12 צוי בטיחות חמורים. יש לשלול לחברה לאלתר את רשיונה" ,אמרה.

ישראל אסל, עו"ד היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר: "באתר פרויקט אגירה שאובה הכתובת היתה על הקיר. באתר זה נהרגו בעבר שני פועלי בניין ,במאי 2016 נהרג לימן פאייד, מפעיל דחפור תושב יפיע, בקריסת מנהרה באתר הקמת תחנת כוח באזור עמק המעיינות שבעמק בית שאן. במאי 2015 נקבר פועל זר ממולדובה כבן 35 בקריסת מנהרה. כעת קוברים את הפועל השלישי. שרשרת התאונות מלמדת על שיטת עבודה מסוכנת ללא הקפדה על הוראות בטיחות תוך זילות בחיי אדם. רשויות האכיפה ומשרד העבודה היו צריכים לפעול ולהגיש כתבי אישום כנגד מבצע העבודה מיד לאחר האסון הראשון או לכל המאוחר לאחר האסון השני אך חוסר האיכפתיות של הרשויות נמשך ודבר לא נעשה על ידן לכן אין להתפלא שהיום נאלצים לקבור פועל נוסף ולצערנו עוד יהיו אסונות גם בעתיד. באחריות רשם הקבלנים לפעול לשלילת רשיונות הקבלנים בהתאם לסמכותו החוקית , דבר שלא נעשה אף פעם".

מארגון קו לעובד נמסר: "הבוקר התבשרנו על ההרוג השלישי, מאז שנת 2015, באתר בו מוקמת תחנת כוח בעמק בית שאן. מדובר בפרויקט ציבורי, הנבנה עבור המדינה, בייזום החברות סולל בונה ואלקטרה - מהחברות הבכירות במשק ושיאניות מוכרות בתחום התאונות הקטלניות באתרים בייזומן ובביצוען. מאז 2015 נהרגו באתרים ביזום ו/או ביצוע אלקטרה בנייה 6 עובדים. ומאז 2015 נהרגו באתרים ביזום ו/או ביצוע שיכון ובינוי-סולל בונה 6 עובדים, מתוכם 3 רק השנה. קו לעובד קוראת למדינה להפסיק כל התקשרות מקצועית עם עברייניות סדרתיות בתחום הבנייה, עד לבירור יסודי של הכשלים המתמשכים ושינוי מהותי בנהלי הבטיחות באתרים".

אלוף במיל', ח"כ איל בן ראובן (המחנ"צ), חבר ועדת המשנה בביקורת המדינה לתאונות בנייה, אמר: "זהו עוד אסון המהווה פועל יוצא להפקרות ארוכת השנים בענף הבנייה. הכתובת היתה על הקיר- זוהי הפעם השלישית שהמנהרה קורסת וגובה חיי אדם בארבע השנים האחרונות. אסור לעבור על כך לסדר היום. אני קורא למשרד העבודה והרווחה, ולמשטרת ישראל למצות את הדין ובמהירות עם האשמים במחדל. אדרוש דיון דחוף בכנסת לבדיקה ולחקירה עם המעורבים באסון הזה".

מקבוצת אורון אחזקות, נמסר: "נסיבות האירוע נמצאות בבדיקה. עם היוודע דבר המקרה, סייעה החברה בפיקוח על פעולות החילוץ שנעשו בשטח ותוך סיוע לגורמי ההצלה. החברה עוקבת אחר מצב הפצועים שפונו מהשטח, ומתחקרת את האירוע גם בשעה זו. החברה משתתפת בצערה של משפחת ההרוג, מאחלת החלמה מהירה לפצועים ותמשיך לעקוב אחר בדיקת האירוע עד להתבררות הנסיבות באופן מלא".

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
לסגור חברה? השתגעתם!
חיי אדם הם ערך עליון אבל כל יום מתים בתאונות דרכים אז בואו נסגור את משטרת התנועה ומעצ. חברות בניב הן חברות פרטיות שמשקיעות הון בבטיחות. מה לעשות שענף הבניה הוא ענף ללא פיתוחים טכנולוגים מתקדמים ששומרים על חיי טדם אבל גם זה בפיתוח. סגירה של חברת בניה משתקת מאחורי ענף קבלני משנה עצום שמחזיק את המשק. אז לפני שהפוליטיקאים קופצים בראש שיבדקו איזה כלים בעלי הגיון ושכל ישר עומדים לרשותם שלא יקרו דהרים כטלה בעתיד -גברת חיימוביץ בשבילך, לא לדבר, לעשות.
דוד  |  14.07.18
לכל התגובות