איור: אסיה איזנשטיין
פרשנות מאקרו
האם מי שמכר את אינסטגרם לפייסבוק יצא פראייר?
החברה, שנרכשה ב-2012 במיליארד דולר, הפכה לנכס חיוני עבור פייסבוק, ששוויו מוערך בכ-100 מיליארד דולר. קל לשפוט את בעלי אינסטגרם, אך כנראה שללא המכירה הם לא היו מגיעים לגבהים אלה. מה הסיכוי של פייסבוק לשחזר את ההצלחה עם ווטסאפ ואוקולוס?
21.07.2018, 16:26 | עומר כביר
כשפייסבוק רכשה את אינסטגרם ב-2012, לפי שווי של מיליארד דולר, היו לא מעט שהרימו גבה. הסכום היה אז גבוה יחסית בעבור אפליקציית מובייל, ולרבים לא היה ברור מה בער למייסד ולמנכ"ל, מארק צוקרברג, לבצע את העסקה הזו שבועות ספורים לפני ההנפקה המתוכננת של פייסבוק.
לעמוד כלכליסט-טק
לחצו כאן
קראו עוד בכלכליסט
איך משחזרים את ההצלחה?
ההצלחה המרשימה של רכישה זו גם מציבה זרקור על שתי הרכישות הגדולות האחרות של פייסבוק: אוקולוס, שנרכשה תמורת כשלושה מיליארד דולר, ו-ווטסאפ, שהסכום הסופי לרכישה עמד על קרוב ל-22 מיליארד דולר. לפי בלומברג שני נכסים אלו יחדיו, ביחד עם שאר הנכסים שבידי פייסבוק (למשל, פעילות הפיתוח שלה במסגרת internet.org) מהווים 15% מהשווי של החברה, או בערך 90 מיליארד דולר (8% הנותרים משווי פייסבוק מגיעים מאחזקות המזומנים שלה). יש הסברים מוצדקים למצב. פעילות בתחום החומרה, בוודאי תחום חדש וראשוני כמו מציאות מדומה שבו עוסקת אוקולוס, הרבה יותר קשה להיוון ודורשת השקעות ניכרות יותר לאורך זמן לעומת אפליקציה שאפשר לשלב בה פרסומות. ובווטסאפ, ההתנגדות ארוכת השנים של המייסד יאן קום, שבאפריל עזב את החברה בטריקת דלת, לשילוב פרסומות יצרה קושי אמיתי בפיתוח מודל עסקי מוצלח. אבל ההסברים האלו, במיוחד כשזה נוגע לווטסאפ, הופכים פחות ופחות משכנעים ככל שעובר הזמן. פייסבוק שילמה על אינסטגרם פחות מ-5% מכפי ששילמה על ווטסאפ והפכה אותה למכונת מזומנים רצינית. עשרות המיליארדים שהעיפה החברה על ווטסאפ בינתיים הביאו לה שירות עם יותר ממיליארד משתמשים, אבל כזה שעדיין לא הצדיק את ההשקעה העצומה בו. אם המצב לא ישתנה ברבעונים הקרובים, ייתכן שלצד תואר יוזם אחת העסקאות המוצלחות בהיסטוריה יהיה צורך להצמיד לצוקרברג גם את אות הקלון של האחראי לאחת העסקאות הכושלות בה.
6 תגובות לכתיבת תגובה