אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

קיה סטוניק: להסתכל על השכנים מלמעלה

קיה סטוניק מנסה לקלוע לפופולריות הגואה של רכבי הכביש־שטח ומכוון גם לחובבי הסופר־מיני באמצעות פער מחירים מצומצם של כמה אלפי שקלים. מנוע הטורבו הזעיר שקט ועושה את העבודה, אבל קופצני בנסיעה איטית

22.07.2018, 21:52 | תומר הדר

בששת החודשים הראשונים של 2018 נמכרו בישראל כ־163 אלף מכוניות חדשות, מספר שמסמן ירידה של כ־3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך הסיפור האמיתי מסתתר מאחורי הירידה הכוללת ובין קטגוריות הרכב. משווקי רכבי כביש־שטח, כל רכב כביש־שטח, הרוויחו. כל האחרים אכלו אותה. כך, בפלח השוק של מכוניות הסופר־מיני ירדו המכירות בכ־15%, ואילו מכירות המכוניות המשפחתיות צנחו בכמעט 30%. המסקנה די פשוטה: אם זה נראה כמו רכב שטח, אבל לא בהכרח נוסע כמו אחד כזה, כנראה שאפשר יהיה למכור את זה במספרים יפים.

מגמה זו אינה ישראלית אלא כלל־עולמית, ויצרני הרכב מחפשים דרך להתמודד איתה. הפתרון שגובש בשלב זה הוא ליטול את הפלטפורמות, כלומר השלדות של הדגמים הקיימים, ולעצב את המכוניות מחדש כך שייראו מוכנות יותר לשטח. התרגיל הזה גם עובד וגם זול, וקיה סטוניק הוא דוגמה מובהקת של יישומו. סטוניק מבוסס על הפלטפורמה של קיה ריו, רכב משפחתי רגיל למראה, למגע ולנסיעה. אך סטוניק שונה.

קיה סטוניק, צילום: עמית שעל קיה סטוניק | צילום: עמית שעל קיה סטוניק, צילום: עמית שעל

ההבדל הראשון הוא בשם. ריו היא עיר בדום אמריקה, סטוניק זה מגניב, שם שכמעט יורקים תוך כדי דיבור. גם המראה שונה לחלוטין. הסטוניק גבוה ובעל מרווח גחון מכובד של כמעט 19 ס"מ, גלגלים גדולים בקוטר 17 אינץ' ופגוש קדמי שפוער לוע ענק ומעליו גריל כרום אטום. וכמובן שנוכח גם הטריק של מעצבי רכבי הכביש־שטח: חלונות קטנים. כשהחלונות קטנים והגלגלים גדולים הרכב נראה יותר אגרסיבי. אבל לחלונות הקטנים יש גם מחיר והם מקשים על היושבים במושב האחורי להביט החוצה.

מערכות בטיחות מקוריות

רשימת האבזור כוללת את כל מה שהישראלים אוהבים, כלומר מה שנראה קרבי: גגון פלסטיק שמשתלב בצורה לא רעה בקווי המרכב וחישוקי גלגלים גדולים. בפנים הרכב תופס את העין מסך גדול, שמציע את הפונקציות העיקריות של הרכב. סטוניק לא רק עושה את עצמו אלא באמת שימושי ומגיע גם עם מערכת CarPlay מבית אפל שמקלה על סנכרון הרכב עם האייפון וגם עם המערכת המתחרה Android Auto.

לסטוניק יש גם מערכת בקרת אקלים מקורית מצוינת ומערכות בטיחות מקוריות וקריטיות: סטוניק לא רק מתריע בפני הנהג בצפצופים מעצבנים שמהר מאד זוכים להתעלמות — הוא מסיט את ההגה בכוחות עצמו בשעת סכנה ויודע לבלום לבד. ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP העניק לסטוניק ציון מפוצל: ציון גבוה לגרסה המצויידת במערכות הבטיחות המקוריות וציון נמוך לגרסה שחסרה אותם. אנחנו לא היינו רוכשים רכב כביש־שטח שלא מגיע עם מערכות מקוריות כאלו.

עיצוב מודרני אך מעט זול

המטרה של קיה סטוניק ברורה והיא לכבוש את הלקוחות שעד כה רכשו מכוניות סופר מיני כמו הריו, טויטה יאריס או רנו קליאו. לקוחות אלו צריכים להוסיף רק כמה אלפי שקלים למחיר הסופר מיני ולקבל רכב כביש־שטח שיאפשר להם לשבת טיפה יותר גבוה מהשכנים. עקרונית זה עובד, אך תא הנוסעים של הסטוניק ממחיש היטב שיש גם מקומות שבהם היצרן או היבואן חסכו בעלויות.

 , צילום: עמית שעל צילום: עמית שעל  , צילום: עמית שעל

גודל התא סביר ולנהג ולנוסע יש מקום, אך אפשרויות הכוונון של מושב הנהג מעט מוגבלות ואי אפשר באמת לשבת ממש גבוה ולהרגיש מעל כולם. מאחור יש מקום לנוסעים (שרצוי שיהיו קטנים) ותא המטען סביר. עם זאת איכות החומרים דורשת שיפור: הפלסטיק בדלתות מרגיש זול ולוח המחוונים נוקשה וקודר. חבל, כי יתר העיצוב מודרני ועובד היטב: הבקרות מסודרות בצורה מצוינת והשליטה בטלפון הסלולרי קלה. גם כפתורי בקרת האקלים מסודרים היטב.

סטוניק הוא הדגם הראשון של קיה שמשווק בישראל עם מנוע חדש של היצרנית הקוריאנית, שמיישר קו עם סיאט, סקודה ומתחרים נוספים: מנוע טורבו קטן בנפח ליטר אחד בלבד, אך כזה שמפיק 120 כוחות סוס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים. והאמת שהוא מתאים לסטוניק היטב. בניגוד למנועים קטנטנים מתחרים עם טורבו, זה של הסטוניק לא רועש מדי ולא רועד בעת העמידה. דווקא תיבת ההילוכים מעט מקלקלת, שכן היא מכוילת יותר לחיסכון ופחות לביצועים, ולכן המנוע נתפס לפעמים ברגעים של היעדר כוח. מצב ספורט בתיבה או צמד ידיות להעברת הילוכים מגלגל ההגה היו תורמים לביצועים, אך לרוב הלקוחות זה לא ישנה בכל מקרה.

מעבר לכך סטוניק נוסע היטב, הוא חסכוני, כוחני ובמפתיע בעל התנהגות כביש טובה משל הריו שעליו הוא מבוסס. אולי זה בגלל תוספת מהלך המתלה שמשפיע על המידה שבה גלגל יכול לעלות ולרדת. אלו רק כמה עשרות ק"ג אך סטוניק בולע בורות היטב. במהירות איטית הוא דווקא הופך למעט קופצני אבל שומר על שקט בתא הנוסעים כל עוד לא לוחצים עליו. כשהוא נלחץ הוא מתפזר מעט ומאבד קצת מהאחיזה.

בשורה התחתונה ליבואנית קיה יש ביד להיט מכירות. סטוניק ישווק בארץ במספר גרסאות שמחירן מתחיל ב־108 אלף שקל לגרסה האוטומטית הבסיסית עם מנוע 1.4 ליטרים. סביר שגרסה זו תימכר יותר מגרסת הטורבו שבדקנו ומחירה 119 אלף שקל. אחרי הכל ועם כל הכבוד לטכנולוגיה הלקוחות רוצים רכב כביש־שטח זול. סטוניק מצליח לא ליפול למלכודת של זול ומרגיש זול הודות לאיכות גימור סבירה ואבזור שידבר לרוכשים רבים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות