אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם שופט יכול להיות חכם יותר מהרגולטור? בעליון חושבים שלא צילום: אוהד צויגנברג

האם שופט יכול להיות חכם יותר מהרגולטור? בעליון חושבים שלא

שופטי העליון הפכו החלטת שופט מחוזי בתחום הביטוח, שפסק בניגוד לדעת המפקחת סלינגר. רמזו: אפשר להתגונן מייצוגית בטענת זוטי דברים

29.07.2018, 08:15 | משה גורלי

עד כמה חוות דעת של רגולטור מחייבת את השופטים? בית המשפט העליון חיזק לאחרונה את מעמדם של הרגולטורים, כשקבע שבית המשפט המחוזי צריך היה לפסוק בהתאם לעמדת המפקחת על הביטוח בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברות ביטוח בטענה לגביית יתר. שופטי העליון הפכו פסק דין של שופט המחוזי רמי כהן, שהחליט לקבל את עמדת התובעים בניגוד לחוות דעת שהגישה המפקחת דורית סלינגר.

לפסק הדין שחיברה שופטת העליון יעל וילנר יש השלכות על שאלה עקרונית נוספת: האם העובדה שתביעה ייצוגית מוגשת בשל נזק שולי או זניח (“זוטי דברים”) יכולה להיות עילה לדחייתה? הרי עצם ההיגיון של תביעה ייצוגית נשען על ההנחה שההפסד לאדם הבודד נמוך מכדי שיהיה לו עניין להגיש תביעה, בעוד הרווח הכולל של החברה או הרשות הוא עצום.

הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון דורית סלינגר. החלטה שמחזקת את מעמד הרגולטורים, צילום: עמית שעל הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון דורית סלינגר. החלטה שמחזקת את מעמד הרגולטורים | צילום: עמית שעל הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון דורית סלינגר. החלטה שמחזקת את מעמד הרגולטורים, צילום: עמית שעל

ומעשה שהיה כך היה. חברות הביטוח הפניקס, הראל, כלל, מנורה ומגדל גבו ממבוטחיהן במשך שנים תוספת בשיעור של 4%‑6% מהפרמיה עבור פריסת התשלום לתשלומים חודשיים. אלא שכמה מבוטחים, בתביעה ייצוגית שהגישו נגדן לבית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות עו”ד אייל גולדנברג, טענו שהתוספת (המכונה “תת־שנתיות”) נגבתה שלא כדין. לדבריהם, חוזרי המפקחת על הביטוח מתירים לגבות תוספת כזו על מרכיב ביטוח החיים, ואילו חברות הביטוח גבו אותה גם על מרכיב החיסכון.

החברות, מצידן, התעקשו שהתוספת חוקית. בתשובה שהגישו באמצעות עורכי הדין ברק טל, עידו חיטמן וגיא קורתני ממשרד יגאל ארנון, הן טענו שגביית ה”תת־שנתיות” נועדה לכסות עלויות תפעול שנגרמות להן מהפסד פרמיות עתידי ומהגבייה בתשלומים.

יעל וילנר, שופטת בית המשפט העליון, צילום: יאיר שגיא יעל וילנר, שופטת בית המשפט העליון | צילום: יאיר שגיא יעל וילנר, שופטת בית המשפט העליון, צילום: יאיר שגיא

כאן נכנסה לתמונה סלינגר, ובחוות דעת שהגישה לבית המשפט תמכה דווקא בחברות. אלא שהשופט כהן סירב להתרשם, וקבע שהוא ‑ ולא הרגולטורית ‑ אמון על פרשנות החוזרים שלה. כהן סבר שעמדת המפקחת השאירה פתח למסקנות שונות, שהוא מוסמך להכריע ביניהן, ואישר את התביעה.

בערעור שהגישו חברות הביטוח לבית המשפט העליון פסקה השופטת וילנר, בהסכמת השופטים אורי שהם ודוד מינץ, שיש לקבל את עמדת סלינגר ולדחות את התביעה הייצוגית.

וילנר מודעת לקושי שבהחלטה. היא התלבטה אם בית המשפט יכול בכלל לפנות לרגולטור ביחס ל”מחלוקות המתעוררות בהליך אזרחי שהמאסדר אינו צד לו”, ותהתה מהו מקור הסמכות לפנות לרגולטור, למרות הנוהג לעשות כך, ואם בכלל ראוי לפנות אליו.

וילנר הציגה נימוקים אפשריים לכך שאין לפנות לרגולטור: ראשית, "בית המשפט הוא האמון על פרשנות של הסדרים נורמטיביים", ומוסמך לפרש חוקים, חוזים וצוואות בלי לבקש חוות דעת ממחבר הטקסט. שנית, וחשוב יותר, תפקיד בית המשפט הוא לבקר את המאסדר, כפי שעשה כהן במחוזי.

חרף הקושי, וילנר קיבלה את עמדת סלינגר: "שוכנעתי שעמדת המפקח מצויה ללא כל ספק במתחם הסבירות".

עמדה נוספת של השופטת וילנר שמעוררת קושי היא הקביעה שגם במקרה של תביעות ייצוגיות אפשר להתגונן מהתביעה בטענת "זוטי הדברים".

וילנר אמנם כותבת שרוב המבוטחים לא היו טורחים לתבוע משום ש"הנזק הנטען עומד על 4 אגורות לחודש למבוטח, היינו פחות מ־3.5 שקלים לשבע שנים". אבל בהמשך היא מציגה את ההיגיון והמסקנה ההפוכים: "אין לראות בדחיית בקשה לאישור תובענה ייצוגית בשל הגנת 'זוטי דברים' משום השלמה עם גביית יתר — אף אם זניחה — שלא כדין. התעשרותם של גופים במשק על ידי גביית יתר פעוטה מיחידים עלולה להוביל ברבות השנים להתעשרותם בסכומים לא מבוטלים". במקרה הנוכחי, גביית היתר הוערכה ב־15 מיליון שקל.

בכל מקרה, הדיון בהגנת “זוטי דברים” בתביעה ייצוגית תמוה ואף מיותר, כיוון שהגיונה של הייצוגית מושתת על הצטברות נזקים קטנים שאינם מצדיקים תביעה של אדם בודד, ורק כקבוצה אפשר לבוא חשבון עם גורם הנזק שמרוויח הון עתק מהצטברותם.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
למגיב 1
יתכן ומשרד עו"ד מרוויח "מכספי" התביעה, אבל המרווחים העיקריים הינם כלל הציבור שבאמצעות הגשת התביעה הייצוגית ירתיע את הגופים הגדולים מלגזול כספים. הרי ברור שלא היית תובע את חברות הביטוח על 3.5 ש"ח שגזלו ממך ובינך לבניך היית רוצה להגיש תביעה נגדם, הלא כך? תראה אם כן באותם 3.5 ש"ח שגזלו ממך שכ"ט עבור התביעה שהיית רוצה להגיש נגד אותם גזלנים
פיני  |  01.08.18
5.
למגיב מס' 1, ארהל'ה
לשיטתך, חשוב לא ל'הטריד' את העליון והערכאות תחתיו בשל אפסות הפיצוי שעתיד לקבל לקוח יחיד בסופו של תהליך משפטי 'מייגע'. מכך נובע: א. כדאי לחברות ענק לעקוץ לקוחות בקטנה (שקלים בודדים לשנה), הן לא תיענשנה כלל. במלים אחרות, הגזל משתלם. ב. איך למנוע זאת? -- בהליך פשוט. במקרים כאלה ניתן לחלק את סכום הגזל המצטבר (עשרות מיליונים לאורך שנים) בקרב הציבור -- עמותות רווחה, קרנות צדקה, מרכזי אוכל בחגים לדלת העם ועוד כהנה וכהנה. תועלת לציבור במקום פיצוי מגוחך ליחיד. כמה פשוט, כמה צודק.
זוטי דברים  |  30.07.18
4.
פסק דין יעיל
לא ייתכן שעורכי דין ימציאו תביעות סרק בכל שני וחמישי ויטרטרו את המערכת על "טעויות" שונות, ובכך הם , העו"ד יזכו לשכ"ט שמן , כאשר סך האזרחים מפסידים כמו במקרה כזה. שהרי, אם חברות הביטוח יפסידו הם יגלגלו בסופו של יום את הפסדיהם על פני כלל הציבור, לפי עקרון של "מפזר הנזק הגדול", וזאת באמצעות העלאת העמלות/פרמיות, וכו'. סוף דבר- תוצאה יעילה לעם ישראל, אך השאלה אם הניתוח של כב' השופטת היה כלכלי. צריך לקרוא...
דוד  |  29.07.18
לכל התגובות