אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

פרשנות

דו"חות אפל מוכיחים: אייפון X הוא הצלחה מסחררת

עם עלייה של 1% במספר האייפונים שנמכרו וזינוק של 20% בהכנסות מהם (29.91 מיליארד דולר), האייפון X רחוק מלהיות כישלון. אבל הרבעונים הבאים עלולים להיות הרבה פחות ורודים

01.08.2018, 07:42 | עומר כביר

מה לא אמרו על האייפון X רק לפני חודשים ספורים. שאף אחד לא קונה אותו, שאפל מקצצת משמעותית את ההזמנות מספקים, שמדובר, בקיצור, בפספוס יקר. הספקנים העדיפו להמתין ולראות, אבל בשלב מסוים קשה היה להתעלם מהדיווחים החוזרים ונשנים שדיברו על ביקושים נמוכים.

קראו עוד בכלכליסט

ואז, הגיעו הדו"חות הרבעוניים. זה של רבעון דצמבר הצביע לכאורה על כישלון – מספר מכשירי האייפון שנמכרו ירד ב-1%. העלייה של 13% בהכנסות מהמכשירים לא עוררה יותר מדי התרגשות, וגם אחרי הדו"ח המשיכו להופיע דיווחים על ביקוש נמוך למכשיר. הדו"ח של רבעון מרץ כבר הצדיק הרמת גבה, בעקבות עלייה של 3% במספר היחידות ו-13% בהכנסות מהאייפונים.

אייפון X. המכירות עלו, צילום: שאטרסטוק אייפון X. המכירות עלו | צילום: שאטרסטוק אייפון X. המכירות עלו, צילום: שאטרסטוק

אבל אתמול כשהגיע הדו"ח של רבעון יוני התמונה היתה ברורה לכולם: עם עלייה של 1% במספר האייפונים שנמכרו (41.3 מיליון יחידות) אבל זינוק של 20% בהכנסות מהם (29.91 מיליארד דולר), האייפון X רחוק מלהיות כישלון. למעשה, בכל הנוגע לשורה התחתונה של אפל, הוא הצלחה מסחררת.

והשורה התחתונה הזו היתה מרשימה במיוחד: ההכנסות גדלו ב-17% ל-53.27 מיליארד דולר (שיא רבעוני לאפל), והרווח הנקי המריא ב-32.1% ל-11.52 מיליארד דולר. האייפון X הוא האחראי המרכזי לכך.

המכשיר היקר, 999 דולר מחיר התחלתי בארה"ב לפני מס, הוא פיצוח די מבריק של אפל. בחברה, אפשר לשער, הבינו שאולי קשה להגדיל את מספר הצרכנים שרוכשים אייפונים, אבל מקרב הרוכשים הקיימים יש מספיק, כמה מיליונים לפחות, שיסכימו לשלם הרבה יותר בעבורם. זו הסיבה להפרש בין הגידול הקטן במספר המכשירים לזינוק בהכנסות מהם: לא הרבה יותר אנשים קונים אייפון, אבל הרבה יותר אנשים קונים את האייפון היקר ביותר שיש על המדף.

הגידול במכירות האייפון X (שבא לא בנוסף אלא על חשבון מכירות אייפון 8 ו-8 פלוס הזולים יותר) הוא זה שדחף את ההכנסות לגידול דו-ספרתי, והוא זה שגם אפשר את הקפיצה המשמעותית ברווח הנקי, שכן שולי הרווח עליו רחבים יותר.

לטריק הזה יש מגבלות, ובראשן העובדה שהוא כנראה חד-פעמי. לא ברור כמה מקרב רוכשי האייפון X ימהרו לשדרג שוב בשנה הקרובה, אך לאור מחירו הגבוה אפשר לשער שלא הרבה. במקרה שכזה, עלולות ההכנסות מהאייפון להתרסק ברבעונים עתידיים גם אם מספר המכשירים שנמכרים ימשיך לגדול בשיעורים צנועים. ומכיוון שהאייפון הוא עדיין מנוע ההכנסות המרכזי של אפל, 56.1% מהן ברבעון יוני, הדבר עלול לגרור גם ירידה בהכנסות החברה.

כל זה לא יקרה ברבעון ספטמבר, שעדיין שייך למחזור האייפון X הנוכחי ושלהערכת אפל ההכנסות בו יעלו בשיעור של בין 14.1% ל-17.9%. המשימה עכשיו של אפל היא להציג דגמי אייפון חזקים מספיק כדי למשוך די קונים ויקרים מספיק כדי להבטיח שלא תגיע למצב הזה ברבעון דצמבר. בלי זה, או בלי הגדלת בסיס הרוכשים עצמו באופן משמעותי – משהו שאפל לא עשתה כבר קרוב לשנתיים – הרבעונים הבאים עלולים להיות הרבה פחות ורודים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות