אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תחנת הכוח הפרטית של כיל החלה לפעול באופן מלא

תחנת הכוח הפרטית של כיל החלה לפעול באופן מלא

התחנה הפועלת בכוח גז טבעי שבה לפעול אחרי קרוב לשלוש שנות עיכוב. הפעלתה אמורה לצמצם עבור כיל הן את עלויות התפעול שלה והן את פליטת המזהמים. היא גם נותנת לחברה "תעודת ביטוח" מפני היום שבו ייגמר הזיכיון שלה בים המלח ב-2030

06.08.2018, 14:29 | ליאור גוטמן
חברת כיל דיווחה לפני שעה קלה (ב') ש"היום הושלמה קבלתם של כל האישורים להפעלת תחנת הכוח החדשה בסדום, והיא פועלת באופן מלא". מדובר בתחנת כוח פרטית שפועלת בכוח גז טבעי ומפיקה 245 מגה וואט, שהם כ-2% מכוח הייצור המקסימאלי של חברת החשמל. עוד מספקת התחנה

כ- 300 טון קיטור לשעה עבור צרכי המפעל. ההפעלה שלה אמורה לצמצם עבור כיל הן את עלויות התפעול שלה והן את פליטת המזהמים שם.

קראו עוד בכלכליסט

העבודות על התחנה החלו ב־2012, עם השקעה בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל. בעבר פעלה במקום תחנה ישנה שהופעלה בדלקים מזהמים יותר (מזוט) והפיקה רק כ-110 מגה וואט. כפי שנחשף בכלכליסט, תחנת הכוח שם הייתה אמורה להתחיל בהרצות כבר בסוף 2015, אולם עיכובים שונים דחו את ההפעלה המיועדת. אחד העיכובים העיקריים היו פשיטת הרגל של אחד מקבלני המשנה הבכירים שם, חברת אבנגואה הספרדית.

יוחנן לוקר, יו"ר כיל , צילום: עמית שעל יוחנן לוקר, יו"ר כיל | צילום: עמית שעל יוחנן לוקר, יו"ר כיל , צילום: עמית שעל

 

תעודת ביטוח לסיום הזיכיון

תחנת הכוח החדשה קיבלה כנהוג רישיון הפעלה ל-20 שנה, כלומר עד לשנת 2038. מדובר בסוג של "תעודת ביטוח" חלקית ליום בו ייגמר הזיכיון של כיל שם בשנת 2030, כיוון שהרוכש של הנכס (אם יהיה כזה) יהיה תלוי בצורה כזו או אחרת בהספק החשמל והקיטור שנחוץ לייצור. לכן, כאשר הזיכיון של כיל ייגמר, מי שיבוא לרכוש את המפעלים יהיה תלוי בתחנת הכוח החדשה לרבות אספקת קיטור. אמנם ניתן לרכוש את החשמל ממקור אחר, כמו תחנות הכוח הפרטיות או חברת החשמל, אולם קיטור הוא מוצר נדיר בנגב ולא ניתן להוליך אותו ללא צנרת ארוכה שתחצה את האזור.

כיל גם שכללה את יכולות הייצור שלה עם תחנת כוח פרטית, גם חסכה תשלומים יקרים לחברת החשמל, וגם יצרה תלות בין התחנה למפעלי ים המלח: מי שירצה להחליף את כיל בזיכיון בשנת 2030 יצטרך להחליט על אחת משלוש אפשרויות - לקנות ממנה את המפעלים עם תחנת הכוח ועם חוזה הגז בעלות של כמה מיליארדי דולרים, לשלם לכיל על החשמל והקיטור שמיוצרים בתחנה, או לוותר ולתת למדינה להשאיר את כל המתקנים בידי כיל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
ל-2:אכן אתה הלמוט (בהלם)
כתוב במפורש שמי שיקבל את הזיכיון (מדינה או יזם) ישלם אקסטרא על התחנת כוח החדשה ויקח גם בחשבון הוצאה של עוד כמה מיליארדים על החוזה גז שמלווה את התחנה. מאחר והפעלת תחנת כוח זה לא עסק של מינרלים עוד תתכן אפשרות שאנשי כיל ימשיכו להפעיל את התחנה ומי שיקנה את פעילות החברה יעסיק אותם כקבלני משנה. לגבי החריגה 3 שנים - קבלן ההקמה הספרדי שלהם פשט רגל (וגם זה כתוב שם)
גבריאל  |  06.08.18
לכל התגובות