הגשר שמוביל משדרות יהודית למדינת הלכה
המפלגות החרדיות לא זקוקות למאמץ מיוחד כדי לנהל את המדינה. החלטת שר התחבורה ישראל כץ לחסום את נתיבי איילון דווקא בימי חול עשויה לשרת את לפיד, אבל לליכוד יותר חשוב הקשר עם החרדים
קשה לחשוב על מטרה יותר חיונית ומוצדקת למתן היתרים לעבודה בשבת, מאשר למנוע את סגירת מטרופולין תל אביב ביום חול עמוס. לכן, כששר התחבורה ישראל כץ החליט אתמול להקפיא את העבודות המתוכננות לשבתות ולהעביר את הביצוע שלהן ליום חול - הוא מעל בתפקידו ובאמון הציבור. יש החלטות ששר סביר לא יכול לקבל. אחת מהן היא לסגור את המדינה, להסתכן באמבולנסים שייתקעו בדרכם ובנזקים כלכליים כבדים, בגלל ששני ח"כים חרדים שלחו לו מכתבים.
קראו עוד בכלכליסט
פחות מ־24 שעות לאחר שחברת נתיבי ישראל ועיריית תל אביב הודיעו שבסוף השבוע של ה־31 באוגוסט יחלו העבודות להקמת גשר יהודית להולכי רגל, הודיע אתמול שר התחבורה ישראל כץ על הקפאתן. זאת לאחר פניות של חברי הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה וינון אזולאי מש"ס. כץ לא המתין אפילו לפנייה של ראשי המפלגות או לאיום במשבר קואליציוני.
המשבר בגלל עבודות הרכבת בשבת לפני שנתיים, גרם לכך שיש עתיד עברה את הליכוד בסקרים לחודשים ארוכים. החלטתו של כץ עתה עשויה לשחק שוב לידיו של יאיר לפיד: כל נהג שייתקע ביום חול בפקקים שייגרמו בשל הקמת הגשר, הוא קול פוטנציאלי ללפיד.
המשמעות של החלטת כץ, ברוח רצונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היא שהליכוד מעדיף להסתכן בקלפי עם הבוחרים מאשר להסתכן באובדן השותפים הטבעיים, המפלגות החרדיות. כמו בנושאים רבים אחרים, החשש מדעת הקהל באתרי האינטרנט החרדיים מונע כל אפשרות לפשרה. המפלגות החרדיות תמיד יתיישרו עם עמדות הקיצונים. החשש הזה גובר אפילו על הרצון לא להרגיז את דעת הקהל החילונית, מחשש שהקולות יזלגו ללפיד רגע לפני הבחירות.
מי מחמם את האש?
המשבר לפני שנתיים, הביא לכך שנתניהו כמעט פיטר את שר התחבורה ישראל כץ, שהוחשד כמי שמחמם את האש מול החרדים במטרה להפיל את ראש הממשלה. הפעם כץ הוא שהגדיר את הודעת עיריית תל אביב ונתיבי איילון על ביצוע העבודות "מקוממת ומיותרת", כלומר האשים אותן בחימום האש. לא ניתן אלא להסיק שמבחינת כץ עצם יידוע הציבור על עבודות בשבת הוא מקומם.
שלא יהיה ספק, הח"כים חרדים היו מעדיפים בכלל לא להיכנס למאבקי השבת סביב עבודות תשתית. מנקודת המבט שלהם, גורמים אחרים גוררים אותם כמעט בכוח למאבקים האלה. אם הרשויות לא היו מפרסמות הודעות על העבודות בשבת, עסקני השבת החרדים והתקשורת החרדית לא היו יודעים עליהן מראש, ולא היה צורך להיאבק נגדן. מקסימום היו בוכים קצת בדיעבד על שבת שנשפכה. אך כאשר העבודות מובילות לחסימת כבישים או להפסקת תנועת הרכבות, אין כמובן כל דרך להימנע מההודעות, והתסריט כמעט כותב את עצמו מעצמו.
אצל החרדים מתפשטת התיאוריה שראש עיריית תל אביב רון חולדאי פרסם את ההודעה בכוונה תחילה, כדי ליצור מאבק שבת ולהצטייר כאביר החופש החילוני לקראת הבחירות המקומיות. גם אם זה נכון, זה לא משנה את המהות. הטענות לפרובוקציה חילונית מזכירות את הדרישה להדיר נשים מהמרחב הציבורי בשל האתגר שהן גורמות לגברים החרדים. כך גם לא סבירה הדרישה לא להודיע מראש על עבודות שיחסמו כבישים, כי אחרת המפלגות החרדיות יתקשו לעמוד ביצר המשברים הקואליציוניים שלהן. התשובה היא: תלמדו לשלוט ביצר. יש פה מדינה לנהל, ומי שרוצה להיות שותף בניהולה חייב להשלים עם זה שלפעמים יהיה הכרח לאפשר חילול שבת.
שבג"ץ יחליט
הודעת חולדאי שיבדוק אפשרות לעתור לבג"ץ בוודאי לא תרתיע את המפלגות החרדיות. הן תמיד מעדיפות שבג"ץ יורה על חילול השבת וכך הן מרוויחות פעמיים: הן יכולות גם לטעון שלא נכנעו לדרישה לחלל שבת, וגם להשתלח בבג”ץ בטענה שהוא אנטי־דתי.
רק לפני שנתיים אמר שר הפנים אריה דרעי כי "בסופו של דבר החילונים יחליטו איזו שבת הם רוצים. אנחנו לא נאכוף על אף אחד מה לעשות, אין לנו שום עניין לחולל משברים. אנו גם מבינים שאנו לא במדינת הלכה".
דרך ארוכה עברה ש"ס מאז ועד שהח"כ הטירון ינון אזולאי נשלח להוביל את ישראל למשבר שבת חדש כשכתב לשר כץ: "אין עיתוי מזעזע יותר המעורר שאט נפש, מלהקים גשר בשם יהודית במהלך השבתות של חודש הרחמים והסליחות והימים הנוראים". קיים חשש כבד שבש"ס וביהדות התורה אמנם מבינים שישראל עדיין אינה מדינת הלכה אבל מנסים להוביל אותה לשם דרך נתיבי איילון החסומים בימי חול.
3 תגובות לכתיבת תגובה