אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מלחמה וירטואלית: מגי'ק ליפ מתמודדת על מכרז משקפי מציאות מוגברת לצבא ארה"ב צילום: אתר מג'יק ליפ

מלחמה וירטואלית: מגי'ק ליפ מתמודדת על מכרז משקפי מציאות מוגברת לצבא ארה"ב

המטרה היא לייצר מערכת שתוכל להוסיף שכבת מידע על תמונה מהעולם האמיתי ושתשמש הן לאימונים והן לקרב. במכרז מתמודדות כ-25 חברות, בהן מיקרוסופט ולוקהיד מרטין

22.09.2018, 17:25 | רפאל קאהאן

מג'יק ליפ מתמודדת על מכרז של צבא ארה"ב לפיתוח משקפי מציאות מוגברת לשימוש במשימות מבצעיות ולאימונים. על פי הדיווח של סוכנות בלומברג היום (שבת), הפוטנציאל עבור החברה הוא לרכישה של כ-100 אלף יחידות וזאת כחלק מתוכנית ציוד שהיקפה עשוי להגיע לכחצי מיליארד דולר בסך הכול.

קראו עוד בכלכליסט

המשקפיים המוקשחות ישמשו לשיפור היכולת המבצעית, להגברת הדיוק של החיילים ולשיפור יכולת הזיהוי, המעקב והתקיפה, כך על פי תיאור של הדרישות במסמכים של הפנטגון. מג'יק ליפ אינה היחידה להתמודד על המכרז. גם מיקרוסופט במירוץ ויש לה יתרון לא קטן עם משקפי ההולולנס שהדור השלישי שלהם צפוי להגיע לשווקים בקרוב, כמו גם העובדה שהיא ספקית טכנולוגיה לא קטנה של משרד ההגנה האמריקאי.

עבור מג'יק ליפ זכייה במכרז הזה עשויה להזניק אותה ולהפוך את החברה לרווחית. אחת הבעיות שלה עד היום היא חוסר הבהירות בנוגע לעניין שמשקפיה עשויים לעורר בשוק הצרכני. עד כה רוב היוזמות בתחום שגם הצליחו מסחרית כוונו לשוק הארגוני, כמו הגרסה האחרונה של הגוגל גלאס.

עם זאת אין שום ביטחון ביכולת של מג'יק ליפ או מיקרוסופט לעמוד בדרישות של הצבא. עד כה הגרסאות המסחריות של משקפי ה-AR (מציאות מוגברת) או ה-VR (מציאות מדומה) לא הצליחו להתגבר על כל הבעיות הטכנולוגיות להתאמתם לשימוש בתסריטים אמתיים. רוב השימוש בהם מתבטא בעיקר בחינוך, תעשיית הגיימינג או הבידור למבוגרים. הקשחה של המשקפיים לשימוש צבאי תדרוש שינוי מהותי בעיצוב ועשויה לייצר בעיות טכנולוגיות חדשות.

משקפי המציאות המוגברת של מג משקפי המציאות המוגברת של מג'יק ליפ | צילום: אתר מג'יק ליפ משקפי המציאות המוגברת של מג

בנוסף, ציוד מבצעי דורש אמינות גבוהה הרבה יותר מציוד לשוק הפרטי או אפילו הארגוני. רק המיגון עשוי ליצור מגבלה מהותית לשימוש בתנאי שדה שלא לדבר על צריכת החשמל שתהיה, סביר להניח, עוד מגבלה קשה לפתרון. ישנה עוד בעיה: ההתנגדות של רבים בעמק הסיליקון לאספקה של טכנולוגיות למגזר הצבאי.

גוגל חוותה לאחרונה את הבעיה הזו באופן נרחב לאחר שנחשף שהיא מספקת טכנולוגיות בינה מלאכותית לפרויקט מייבן של חיל האוויר האמריקאי. זו שימשה בניתוח של מידע שמגיע ממל"טי תקיפה ולשיפור התפקוד המבצעי שלהם. עם זאת העובדים של גוגל מחו באופן נרחב על האופן שבו תוצרי העבודה שלהם משווקים לשימוש צבאי - סכסוך עבודה נמנע ברגע האחרון לאחר שבגוגל אמרו שלא ימכרו יותר לצבא.

התוכנית: ממשק שליטה ותקשורת עבור חיילים

היוזמה של הצבא האמריקאי ידועה בשם HUD 3.0 ומיועדת לייצר ממשק שליטה ותקשורת חדש עבור החיילים. היא כבר קיימת מזה מספר שנים ועברה מספר גלגולים בהתאם לשינויים הטכנולוגיים והמבצעיים של השנים האחרונות. המטרה היא לייצר מערכת שתוכל להוסיף שכבת מידע על תמונה מהעולם האמיתי ושתשמש הן לאימונים והן לקרב.

בשלב הראשון הצבא מעוניין בפלטפורמה לאימונים מבצעיים. זו תכלול אפשרות לנתח את הפעולות המבצעיות מכל כיוון אפשרי, קצת כמו קבוצת כדורגל או כדורסל שמנתחת את המשחקים והאימונים כדי לשפר את ביצועיה. היתרון של שכבה וירטואלית הוא שניתן לייצר סימולציה של מצבים אמתיים ולהתנסות במצבי קרב ריאליסטים ככל שניתן. בגרסתם הסופית, המשקפיים יכללו תמיכה בראיית לילה, ראייה טרמית וניטור של בריאות החיילים.

מג'יק ליפ ומיקרוסופט אינן היחידות שמתעניינות במכרז. כ-25 חברות בסך הכול הציגו מול בכירי הצבא. בין החברות שנחשפו ניתן למנות את: לוקהיד-מרטין, בוז אלן המילטון וריית'און. כולן ספקיות מוכרות ו-וותיקות של הפנטגון.

על פי דיווחים של מקורבים למכרז, מגי'ק ליפ לא ניגשה למכרז בשמה, אלא תחת כיסוי של אחת מהחברות שרכשה לאחרונה ושכבר עובדת עם מעבדות הפיתוח של הפנטגון על משקפי AR. בנוסף, נמסר שמג'יק ליפ נמצאת ברשימה הקצרה של החברות שעוררו עניין בקרב הבכירים.

הסיבה העיקרית לכך שהחברה לא ניגשה בשמה למכרז טמונה כנראה בדימוי הציבורי שרוני אבוביץ, המייסד שלה מנסה לקדם. אבוביץ תמיד הציג את החזון של מג'יק ליפ ככלי קריאייטיבי שמיועד לאמנים וחובבי חדשנות. אך כעת מתברר שהחברה גם תחזקה מגעים ממושכים עם גורמים ביטחוניים במשך השנים האחרונות.

קשה לדמיין כיצד המשקפיים של מג'יק ליפ יצליחו לפעול בסביבה קשוחה כמו זו שבה פועל צבא. אלה שניסו את המשקפיים, כמו פאלמר לאקי, מייסד אוקולוס, טוענים שהטכנולוגיה והמוצר רחוקים מלהיות מוכנים להשקה נרחבת ואינם עומדים בהבטחות שהחברה פיזרה בשנים האחרונות.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות