דו"ח טכנולוגי
נפט, רעל והייטק: איך ישפיע רצח העיתונאי הסעודי על עמק הסיליקון?
אכזריותו של שליט הממלכה עומדת בסתירה לחדשנות והליברליות שהוא מנסה לקדם - מה שמקשה על חברות שניזונות מכיסו, שותפות בין חברת סייבר ישראלית וענקית שבבים בריטית מראה את התבגרות השוק, ופייסבוק שוכחת את ההבטחות שלה בדבר שקיפות בקמפיינים פוליטיים
פרפרי הסייבר
כשהייתי בן שלוש, טיילתי עם הורי בצפון ובעודי יושב על גדת הירדן חת לי פרפר על היד. התרגשתי, וגם ההורים שלי שמחו. ואז חטפתי אותו בידי השנייה ותחבתי אותו בכיס; להורים המזועזעים הסברתי שהוא כל כך יפה שאני רוצה לשמור אותו גם לאחר כך. זו הצורה בה תאגידים גדולים מסתכלים על סטארט-אפים קטנים וזריזים: זה יפה, אני רוצה את זה - ובמקרים רבים מועכים את החברה בנפתולי התרבות, קצב הפעולה והאילוצים הארגוניים. אתמול קרה משהו משמח, שמראה שחברות גדולות מבינות מה מקומו של הפרפר: נודע שענקית השבבים ARM, חברה שיוצרת ארכיטקטורות צ'יפים לכל עולם המובייל, תישען על טכנולוגיות של סייבריזן הישראלית. ביחד, יבנו את הדור הבא של שבבי אינטרנט הדברים - כך שהשוק הזה יוכל לנצל את הפוטנציאל האסטרונומי שלו גם בלי שהאקרים יקצרו רווחים.
הרעיון הוא לבנות שבב שתוכנן מראשיתו לעבוד עם שכבת אבטחה שמסוגלת לייצר אינדיקציה לאיומי פריצה שונים - ואז להביא אותו למערכי ייצור, תשתיות תחבורה, ערים חכמות ואפילו בתים חכמים - מיליארדי מוצרים עד 2035. עניין אבטחת אינטרנט הדברים הוא חתיכת Pain, שמומחי אבטחה מזהירים מפניו כבר שנים: מוצרים שמחוברים לרשת אך אינם כוללים רכיב אבטחה מתאים הם בגדר נקודת זינוק למתקפות DDoS שמפילות אתרים ואפליקציות, נקודת פריצה לרשתות של חברות ומשתמשים פרטיים, ורוב מוצרי ה-IoT של ימינו הם כאלה.תאגידים אוהבים להיעזר בסטארט-אפים כדי לסגור פינות או להריץ פרויקטים, אך כשמדובר בפעילות ליבה או פלטפורמה גדולה חדשה, יעדיפו לשמור את השליטה אצלם בבית; לא פעם שמעתי יזמים מקטרים על כמה לאט זז הלקוח התאגידי שלהם, רק משום שהוא מתעקש להסתמך על הבירוקרטיה שלו, האנשים שלו, השיטה שלו. לפעמים קונה התאגיד את הספק הקטן והזריז, שמהר מאוד הופך לבן דמותו של בעל הבית: הכוונות טובות, אך נגרסות בגלגלי הארגון.
המקרה של ARM שונה: לחברה יש משאבי סייבר לא מבוטלים, כמו של כל יצרנית בסדר גודל כזה. אך היא השכילה להבין שלושה דברים: הראשון הוא שכדי לבנות שכבת אבטחה מתאימה לפרויקט של מיליארדי מכשירים, צריך ידע שנצבר בשוחות - מתכנתים היסטריים שרצו בין לקוחות ושלפו מקטעי קוד זניחים כדי ללמוד עוד שמינית דבר על מתקפת סייבר, חוקרים שיודעים שבלי יירוט מוצלח תאבד החברה את הלקוח והמימון, אנשים רעבים; השני הוא שאנשים כאלה מוצאים רק בסטארט-אפים; והשלישי - שכדי שיעשו את העבודה, הם חייבים להישאר חופשיים ולא מקופלים לשמיניות באיזה כיס תאגידי. אינטרנט הדברים הוא תחום כל כך רחב, שישפיע על כל כך הרבה תעשיות, שפיתרון סייבר עבורו חייב להגיע מהשטח ולא ממסדרונות מנומנמים של חברה גדולה.
ויש עוד דבר משמח שעולה מהסיפור הזה: שתאגידים סוף סוף קלטו שאבטחה זה לא משהו שעושים לאחר מעשה. קחו למשל את אינטל, כמה גדולה, כמה חכמה, כמה מאורגנת; פרצות האבטחה מלטדאון וספקטר שהתגלו השנה השפיעו גם על מעבדים בני שנים. החברה, שיש לה צוותי סייבר עצומים, כנראה הכניסה אותם לתמונה קצת באיחור. הקשיים נפתרו ודורות מעבדי Core החדשים כבר לא מגיעים עם בילט-אין חור, אבל מדובר בטעות שחברה רעבה ומודאגת לא היתה מרשה לעצמה לעשות. אני בטוח שגם באינטל השתנו פרקטיקות תכנון המוצר כך שאנשי הסייבר נכנסים לתמונה בשלב מוקדם מבעבר, אך הנזק של פרשת הפרצות כבר נעשה.אני מקווה שכל תאגיד שמבין את חשיבות האבטחה בשלב העיצוב הראשוני ימצא לו סטארט-אפ זריז ומשופשף שיעזור לו, מבלי לבלוע או לעכב אותו. בסופו של דבר, נרוויח כולנו.
קצרצרים
1. בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב ממשמשות ובאות - ופייסבוק הבטיחה שתאסור על שיגור קמפיינים פוליטיים אנונימיים, כאלה שאפשר להסתיר מאחוריהם מעורבות של מדינות זרות. אז זהו, שלא: בווירג'ינה זוהה קמפיין הסתה קיצוני שתוקף את המועמדת הדמוקרטית ג'ניפר ווקסטון, ומציג אותה כגזענית שונאת-אדם בליווי תמונות מעידן הנאציזם באירופה. לכל קמפיין צריכה להיות הודעת הבהרה שמראה מי שילם עליו. אך בקמפיין הזה נכתב פשוט "אזרח אמריקאי אוהב-חירות שמממש את זכותו המוגנת בחוק". פייסבוק, באופן לא מפתיע, טענה שהקמפיין ההסתה לא עובר על תנאי השימוש שלה, אך שהיא תתקן את עניין השקיפות ותציג את מי שמאחוריו. היי, פייסבוק? אולי הגיע הזמן לתנאי שימוש חדשים?
2. ואם כבר שקיפות, פייסבוק צריכה לקבל שיעורים מאפל: ענקית הטכנולוגיה שדרגה את כלי ניהול הפרטיות שלה והיא מציגה למשתמשים איזה מידע נאסף עליהם, ומאפשרת למחוק ולהוריד אותו למכשירים. הוא זמין בשלב זה בארה"ב, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה. אפל משתמשת במדיניות כיבוד הפרטיות כאלמנט שיווקי; חברות אחרות אוספות המון מידע, בעוד מנהליה טוענים שלרוב אין צורך בכך ואף מותחים ביקורת על מי שגומע בלי די מידע אישי של משתמשים. שיווקית או לא, זו מדיניות מבורכת, שאשמח לראות חברות נוספות מאמצות.
3. שיעור חשוב לכל משקיע שמתלהב מטכנולוגיה משבשת חדשה: התובע הכללי של מדינת ניו יורק פתח בחקירה נגד חברת האחזקות Helios and Matheson, שבבעלותה אתר MoviePass. מוביפאס החלה את דרכה כשירות מקוון שמעניק למשתמש כרטיס קולנוע אחד ביום, תמורת מנוי חודשי. היא נתפסה כגורם משבש במיוחד בתעשיית הקולנוע, וצברה פופולריות רבה בארה"ב - אנשים אהבו את הרעיון של לשלם עשרה דולר בחודש וללכת לקולנוע מתי שרק יתחשק להם. ואולם, מישהו היה צריך לשלם על הכרטיסים כולם, ממומשים או לא. והמישהו הזה היה מוביפאס: החובות שצברה הרקיעו שחקים והגיעו ל-100 מיליון דולר באוגוסט. Helios and Matheson, שהפכה לחסרת ערך, חשודה שניסתה להטעות נושים ומשקיעים ולהציג תמונה קצת יותר אופטימית משהיתה במציאות.
תגובה אחת לכתיבת תגובה