אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חבטות, נהמות ורעשים: מה פשר הקולות שהמטוס משמיע כשהוא ממריא ונוחת? צילום: שאטרסטוק

חבטות, נהמות ורעשים: מה פשר הקולות שהמטוס משמיע כשהוא ממריא ונוחת?

דלתות שנפתחות ונסגרות, משטחי כנף שזזים בזמזום מכני, מנועים שפתאום נשמעים קצת חלשים מהרגיל - הרבה צלילים משונים אנו שומעים בטיסה. האם הם יכולים להעיד על בעיות?

17.11.2018, 08:01 | שירות כלכליסט

המראה של מטוס היא חוויה מלהיבה, אך גם מפחידה קצת; בסופו של דבר, לעופף באוויר זה לא דבר טבעי לבני אדם. אחד הדברים המלחיצים בהמראה הוא הרעשים השונים שבוקעים מגוף המטוס, וגורמים לאנשים לפעמים לחשוש שמדובר בתקלה או בעיה. אתר airlineratings ליקט רעשים מדאיגים במיוחד - והציג את פשרם.

קראו עוד בכלכליסט

הרעש הראשון שתשמעו לאחר התנתקות המטוס מן הקרקע היא התקפלות כני הנסע - מוטות הענק שנושאים את הגלגלים. קודם תשמעו את הדלתות של כן הנסע, ולאחר מכן את הכן עצמו נכנס אל הגוף. את גלגל החרטום אי אפשר לשמוע, אלא אם כן יושבים בחזיתו של מטוס הג'מבו, בו סידור המושבים מגיע ממש עד לחרטום. מי שיושב בקדמת המטוס הזה, יוכל לשמוע את הגלגל מסתובב כשהוא מתכנס אל תוך התא שלו.

הכנפיים מרעישות? זה בסדר, צילום: גטי אימג הכנפיים מרעישות? זה בסדר | צילום: גטי אימג'ס הכנפיים מרעישות? זה בסדר, צילום: גטי אימג

קצת לאחר מכן, מתחיל המטוס לעבור ממצב המראה למצב הרקעה - כלומר הגעה לגובה שיוט. המדפים, משטחים שנמצאים בחלקן האחורי של הכנפיים ונועדו ליצור עילוי מוגבר בהמראה, נסגרים בצליל מכני - בגלל המנועים שמושכים אותם אל תוך הכנף.

לפעמים משנה המנוע את גובה הצליל שלו - מה שגורם לו להישמע כאילו הוא נחלש. זה תקין: לפעמים נדרשים הטייסים להפחית את עוצמת המנוע כדי לצמצם את הרעש, במקרה בו נתיב ההרקעה עובר קרוב מדי למקומות יישוב. לפעמים נדרשים הטייסים להתרחק מהעיר כשהמנוע בעוצמה נמוכה, ורק אז יוכלו לפתוח את המצערת ולהתחיל לטפס אל מסלול השיוט. עם ההגעה למסלול השיוט, לא תשמעו רעשים בולטים, למעט המיית המנועים.

השיוט דווקא שקט, צילום: שאטרסטוק השיוט דווקא שקט | צילום: שאטרסטוק השיוט דווקא שקט, צילום: שאטרסטוק

כשתגיעו לקרבת היעד, יתחיל צוות הטיסה בהנמכה ושוב יתחיל המטוס להישמע מוזר. הדבר הראשון שתשמעו יהיה שינוי מורגש בצליל המנוע, שיוחלש כדי להתחיל בהאטה והנמכה הדרגתיות. במקביל, יישלפו שוב מדפי הכנפיים, כדי לשמור על עילוי גם כשהמהירות נמצאת בירידה. כשתתקרבו לנמל התעופה, ייפתחו שוב דלתות הגלגלים וכני הנסע יורדו. מדפי הכנפיים ייפתחו יותר ויותר, וטיפה לאחר הנגיעה בקרקע (אותה כמובן, גם תשמעו וגם תרגישו) ייפתחו גם ספוילרים - משטחי האטה - בחלק העליון של הכנף וישמיעו נהמה מכנית ואז צליל חבטות, תוצאה של התנגדות האוויר.

בשלב זה יפעיל צוות הטיסה מנגנון היפוך מנועים; מדובר בדלתות שמסיטות את דחף המנוע בצורה שמסייעת בהאטה. לאחר מכן ייסגרו כל המשטחים בצליל תנועה מכנית - ולא תשמעו דבר. כלומר, אלא אם יש הרבה ישראלים במטוס שלכם: במקרה זה, תשמעו מחיאות כפיים.

תגיות