דו"ח טכנולוגי
עובדי גוגל, המצפן האתי האחרון של החברה, ינסו להרחיק אותה מסין
העובדים, שכבר הוכיחו השנה שהם כוח עולה בתוך הענקית האמריקאית, צפויים להילחם בתוכניתה לשוב לפעולה לסין - ומציתים בכך תקווה לריסון חברות הייטק מבפנים, בכיר בפייסבוק עוזב ומאשים אותה בתרבות פנימית גזענית, ואמזון תעשה הון מבריאות דיגיטלית
סדק בחומה של הבוס הגדול
קפיטליזם הוא לא הוגן. הוא לא יכול להיות, הוא לא אמור להיות. זו שיטה שהופכת את הכלכלה למשחק עם מינימום חוקים ומינימום שופטים, כך שהההון הסוציואקונומי ומקורותיו יהיו בידי מי שידע לחטוף אותו מאחרים. זו השיטה המקובלת בעולם המערבי - שיטה שעושה טוב לתאגיד אבל לא לעובד, לחברה אבל לא למשתמש הקטן, לחזק אבל לא לחלש. ועל הדרך, גם מבטיחה שהחזק יישאר חזק; החיים עצמם. ולכן, בכל פעם שצץ לו גורם חדש שמאזן קצת את המצב לטובת החלשים, או לטובת הצד האתי, האנושי, זו חתיכת סיבה למסיבה. ובזמן האחרון, נראה שהגורם הזה הוא גוגל.
לא, לא הנהלת החברה - עם המנכ"ל שניסה להסתיר מחאות פנימיות ולהחריש פרויקטים שהאתיקה מאחוריהם מפוקפקת, לא עם צמרת אלפבית שדואגת לשבת ולשתוק כשכל העולם תוהה למה שותים לו את המידע, מתמרנים אותו פוליטית בתוצאות חיפוש וכולי.
הנהלת גוגל, למי ששכח, בילתה את עשרים השנים האחרונות בלשתות מאיתנו כל פיסת פרטיות, תוך שהיא מלרלרת על איך שזה משפר את חוויית השימוש שלנו ושהכל בעצם לטובתנו, כובשת שוק אחר שוק ותחום אחר תחום, יורה באוטומט תירוצים לרגולטורים, חלקם ממש מעליבים; זוכרים את הפעם בה ניידות צילום הרחובות שלה גנבו קבצים ותעבורה מרשתות WiFi פתוחות? זוכרים איך היא טענה שאופסי, זו היתה תקלה? אז לא, הגורם המאזן שראוי לשבח הוא לא ההנהלה של גוגל - אלא העובדים שלה.
מפתחים עם ג'ובים טובים, כנראה שגם משכורות טובות ובובה של תנאים, שקמו ואמרו וואלה, יש לנו קווים אדומים. באפריל האחרון התנגדו לפרויקט מייבן - שת"פ של גוגל עם הפנטגון בתחום ראיית המכונה, ונועד לשפר דיוק של מל"טים. הגוגליסטים לא רצו שהחברה תיקח חלק בתוכנית - דרשו וקיבלו. גוגל נטשה את הפרויקט, ובדרך ויתרה על 10 מיליון דולר.
עובדים גם התנגדו להשתתפות גוגל בפרויקט JEDI - מכרז שדרוג הענן של הפנטגון - ופה מדובר בחוזה של 10 מיליארד דולר. כנראה שגוגל היתה מוותרת על JEDI כך או כך בשל מגבלות טכנולוגיות, אך להתנגדות היתה השפעה. עכשיו עולים העובדים שוב על הבריקדות, גם אם בצעדים קטנים: פרויקט דרגונפליי, מנוע חיפוש מצונזר שנועד לעבוד בסין, הוא שדחף אותם לשם.
לראיית העובדים, שת"פ עם ממשלת סין הוא חציית קו אדום זוהר: היא מרגלת אחר אזרחיה, פורצת לחשבונות שלהם, צדה מתנגדי משטר כיתושים ורק מרחיבה את הפעולות הללו כל הזמן. עובדי גוגל מתכננים להצטרף למצעד מחאה שמארגן אמנסטי אינטרנשיונל; קבוצה של 1,400 עובדי גוגל כבר חתמה באוגוסט האחרון על עצומה שקוראת לחברה לא לשוב לסין, ועתה צץ לו מכתב שהעבירה להנהלה, ובו קריאה תקיפה יותר.
אמנם רק חלק קטן מעובדי החברה מעורב אקטיבית במחאה, אך לא אופתע אם היא הזו תתבטא בצורה נרחבת: עובדים רוצים להראות שיש להם כוח, כדי לשפר עמדות מול כל הנהלה, על כל צרה שתבוא. ברור לי שהעובדים מתנגדים בין היתר משום שלחלקם מניות בחברה; ממש לא מתחשק להם לראות את ערכן צולל בזנב בוער בגלל שההנהלה טעתה ועיצבנה את הציבור האמריקאי והנהגתו. כן, סוגיית הפעולה בסין היא אחד הנושאים הבודדים שאמריקאים מסכימים עליו, מכל קצוות המפה הפוליטית.
אני סבור שהגיע הזמן לראות עובדים בחברות אחרות מתחילים להתעורר, להתחיל לדבר על הקווים האדומים שלהם - ולבעוט כשצריך. עובדי אמזון, מערכת זיהוי הפנים המשטרתית שאתם מפתחים היא כלי ריגול עם שיעור טעויות מסוכן - התלוננתם על כך בעבר, זהו? נגמר לכם האוויר? עובדי מיקרוסופט, התלוננתם בעבר על השת"פ של החברה עם מעשים מזעזעים של רשויות ההגירה בארה"ב - יש עוד דברים שאתם מרגישים שהם חציית קו? ויותר מכל - אנא, אנא מכם עובדי פיסבוק - לא נראה לכם שהקיסר צוקרברג צריך רגל שתלחץ על הברקס? אתם אלה שיכולים להביא שינוי, אתם האופוזיציה האפקטיבית, אתם שומרי הסף.
למה? כי בעולם קפיטליסטי בעל מינימום איזונים ובלמים, תאגידי ענק עושים מה שמתחשק להם. הרי לרגולטור אין דרך לדעת מה מתבשל, עד שזה מושק ופוגע באנשים ואז עבודתם היא הטלת קנסות. התאגידים מערערים על הקנסות הללו, מזכירים לממשלות שהאזרחים מכורים לשירותים שלהן ולפעמים תלויים בהם עסקים רבים, וממשיכים בשלהם. זה העולם בו אנו חיים, ואין כרגע אלטרנטיבה ישימה משתלמת. ולכן, כל רגל נוספת על הברקס היא מבורכת.
תאגידי ההייטק יכולים להשתיק ממשלות ורגולטורים בכסף, להתעלם ממשתמשים (או להגיע עמם להסדר, כשבוקעת תביעה) - אבל לא מהעובדים. מפתחים מנוסים הם משאב מבוקש כבר שנים, וימשיכו להיות - לפחות בעתיד הנראה ועובד שנטש בגלל שלמעסיק שלו יש אתיקה של צפע, יוכל במקרים רבים לקבל ג'וב חדש בקלות יחסית. אני מקווה שכמה שיותר מעובדי החברות הללו יקחו אחריות, וידעו למתוח ביקורת על הבוס כשצריך. בימים טרופים אלה, אנו צריכים קצת עזרה מבפנים.
גזענות בעמודים? גזענות במשרדים!
מארק לאקי, שעד לאחרונה ניהל את תחום השותפויות בפייסבוק, התפטר מתפקידו החודש - והפיץ ביומו האחרון בחברה מכתב טעון ומטריד ביותר. לדבריו, התרבות הארגונית של פייסבוק היא גזענית בצורה מובנית. במכתבו, שהועבר לעובדי ומנהלי החברה, סיפר שישנה אווירה עוינת כלפי אפרו-אמריקאים בחברה, אותה הגדיר אף כתוקפנית, ושאפילו אנשי האבטחה במטה פייסבוק מעכבים ובודקים אפרו-אמריקאים הרבה יותר משעושים זאת לבהירי עור. הנהלת פייסבוק מקבלת תלונות על התנהלות גזענית, אך משתיקה אותן: מחלקת משאבי האנוש של החברה, אמר לאקי, תמיד תעדיף להגן על המנהלים ולהשתיק את תלונות העובדים, גם כשמדובר בסוגיות גזע, שעמק הסיליקון אוהב להצטייר כמודע לחומרתן. בשלב מסוים, לאקי פשוט נשבר: "להיות עד ולעמוד במרכז שלילה מערכתית של קולות ללא ייצוג, אפילו אם אינה מכוונת, היא יותר משאני מוכן להקריב אישית", כתב בהסבירו את עזיבת התפקיד. "איבדתי את הרצון והתשוקה לדבר בזכות פייסבוק".
לדברי לאקי, בכמה מבנייני קומפלקס פייסבוק יש יותר פוסטרים של קמפיין "Black Lives Matter" משיש בהם אפרו-אמריקאים. בנוסף, טען שפייסבוק לא יכולה להגיד שהיא מחברת בין קהילות בעולם, כשבפועל אין ייצוג ראוי של קהילות כאלה במצבת העובדים שלה. איך אפשר לצפות ממנה שתתמודד עם ביטויי גזענות בין עמודיה, כשהיא קיימת גם בין משרדיה? החברה אמנם אמרה בעבר ששחורי עור מהווים 8% מעובדיה, אך בפועל מדובר ברק 1% מאנשיה הטכנולוגיים - המתכנתים והמפתחים למיניהם.
בעולם מושלם, או אפילו טיפ-טיפה פחות מעצבן, היתה מגיבה פייסבוק בהתנצלות, מודה למר לאקי על שהציף נושא כל כך חשוב, מבטיחה לתקן את דרכיה ומציגה פומבית מדדים לתיקון המצב. בסופו של דבר, יש לה אחריות למניעת גזענות בעולם המקוון, ורצוי שתתחיל מביתה-שלה. אבל מה שקרה בעולמנו אנו היה ההודעה הזו, שהועברה לאתר the Verge מדובר פייסבוק:
"בשנים האחרונות אנו עובדים בקדחתנות להרחבת נקודות ההשקפה של אלה שבונים את המוצרים שלנו ומשרתים את האנשים שמשתמשים בהם ברחבי העולם. הגדלת ייצוג האנשים מקבוצות יותר מגוונות, שעובדות על תפקודים שונים בחברה, היא אחד המפתחות ליכולתנו להצליח. אנו רוצים לתמוך בכל העובדים באופן מלא כשיש בעיות שמדווחות וכשיש מיקרו-התנהגויות שנערמות. אנו הולכים להמשיך ולעשות הכל כדי להיות חברה כוללנית אמיתית". אני בטוח שמנסח התגובה, בוגר מצטיין של מכללת "לדבר בלי להגיד דבר", היה ממש מבסוט מעצמו.
פייסבוק לא הזכירה את עניין הגזענות, את עניין התרבות שמקדמת גזענות. היא עד כדי כך לא מודעת, או עד כדי כך לא אכפתית. די בכך כדי להוכיח שפייסבוק לא מסוגלת להגן על המשתמשים שלה בעצמה, ושיש צורך קריטי במישהו שיניח רסן אתי על פי החברה הזאת. הנה, הנה מחאת עובדים שצריכה להתחיל; שכל אחד שיש פוסטר Black Lives Matter בקרבת המשרד שלו, יצא מהבועה ויתחיל לשים גבולות להנהלה. הגיע הזמן שהחברה הזו תלמד לקחת אחריות ולהתנצל, ולתקן את העיוותים שהיא יצרה.
קצרצרים
1. אמזון תתחיל להציע שירותי סריקת מסדי נתונים רפואיים, במטרה להפוך אותם לדיגיטליים. בישראל זה נשמע מוזר, משום שכאן התיקים הרפואיים שלנו נמצאים על מחשבים ועוברים מרופא לרופא ומספק לספק. אבל בשווקים אחרים, ביניהם האמריקאי, תיעוד רפואי הוא חתיכת אסון; אין תקני אחסנת קבצים, או שאפילו אין קבצים והכל כתוב בתיקיות על גבי תיקיות - ועוד בכתב יד של רופאים. אז אמזון פיתחה יכולת לסרוק את הרשימות הידניות ולבצע איחוד רשומות מקוונות, מה שיוכל לייעל לאין שיעור את תחום הבריאות האמריקאי. מה יצא לה מזה? המון, המון כסף; אם תוכל אמזון להציע את השירות הזה בצורה זולה ונגישה, די יהיה במיתוג העצום שלה כדי למשוך לקוחות גדולים. מה עוד? גישה למידע מאוד רגיש, שיעובד בתשתיות AWS שמעבדות גם מידע פיננסי או שיווקי. רק אתמול למדנו שאמזון מטפסת במהירות מפתיעה בשוק הפרסום המקוון, כך שלא קשה לנחש מה היא תעשה עם המידע הזה.
2. חברת LG עוברת ימים קשים: חטיבת המובייל שלה אוכלת קש בשנה האחרונה, למרות שהציגה מכשירי דגל מעולים ומעניינים; הצרכן פשוט העדיף את המותגים החזקים יותר של סמסונג ואפל, או את המחירים הנגישים יותר של שיאומי ודומותיה. אז LG בחרה לבצע שינוי ארגוני: היא הקימה חטיבת רובוטיקה שתאחד את פעילות פיתוח הרובוטים לצרכנים ולעסקים, חטיבת רכב אוטונומי שתעסוק פחות בפיתוח ויותר בהשקעה בטכנולוגיות בתחום, ומרכז פיתוח AI שישכון בארה"ב. בנוסף, חטיבת המובייל של LG - שנמצאת בהפסד תפעולי כבר שבעה רבעונים ברציפות - תוכפף לחטיבת הטלוויזיות. האם זה יעזור? אולי קצת LG איבדה את הנחשוניות והיצירתיות שאיפיינו אותה בעבר, עת השיקה טלפונים מעוקלים, בעלי שלדה שמתקנת את עצמה ועוד. אם היא לא תשוב לפסים האלה, תמשיך לדעוך אל מול התחרות, וחבל - אנחנו צריכים חברות יצירתיות בשוק המובייל.
3. יוטיוב מבטלת את תכונת כתיבת התוכן בחלונות שקופים בסרטים שמועלים אליה; במשך שנים סבלנו מהדבר הזה, מסגרת דקה עם לינק לאיזה אתר מיותר, שזרק את המשתמש החוצה כשניסה לצפות בתוכן שעניין אותו. כן, היו לכלי הזה שימושים, כמו הפניות לסרטונים אחרים או הרחבת מידע על התוכן שמוצג, אבל ליוטיוב יש תוכניות אחרות. החל מה-15 בינואר, יימחקו כל החלונות הללו מכל הסרטים, נקודה. בהתחשב בכך שהחברה החליטה לבטל שירותי פרימיום בתשלום ולהתמקד בתוכן חינמי מבוסס פרסומות, לא מפתיע שהיא מנסה להאריך את זמן הצפייה; אין לה סנטימנטים למישהו שרוצה לתקוע לינק לאתר חיצוני באמצע הסרט. ומה עם מי שסתם רצה לקדם סרטון אחר שלו? נזק היקפי לגיטימי, וגם שם לא תמצאו סנטימנטים.
תגובה אחת לכתיבת תגובה