אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנסים לגלות את אמריקה צילום: אי פי איי

מנסים לגלות את אמריקה

במינהלת הליגות הספרדיות רואים בקיום משחק ליגה ספרדית על אדמת ארה”ב צעד חשוב, לקראת עולם ספורטיבי שבו ליאו מסי לא משחק בברצלונה וכריסטיאנו רונלדו לא בריאל מדריד. פיפ"א מתנגדת, והצדדים בדרך לעימות משפטי

04.12.2018, 09:19 | אוריאל דסקל

בסוף אוקטובר מינהלת הליגות הספרדיות, לה ליגה, הבטיחה לגרור את פיפ"א לבית המשפט הגבוה לערעורים בספורט (CAS) — זאת לאחר שארגון הכדורגל העולמי הודיע כי הוא מתנגד בתוקף לקיום משחק של הליגה הספרדית במיאמי, ארה"ב. באוגוסט לה ליגה הכריזה על הסכם של 15 שנה עם חברת שיווק הספורט האמריקאית Relevent Sports, שקובע כי הליגה הספרדית תקיים משחק או כמה משחקים במקומות שונים בארה"ב. המשחק הראשון בתוכנית אמור להיות בין ברצלונה לג'ירונה, שיגיעו לארה"ב בינואר ויקיימו משחק בפלורידה.

פיפ"א והתאחדות הכדורגל הספרדית הביעו התנגדות נחרצת ופומבית למהלך, ונשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו אמר: "אנחנו מדגישים שהעיקרון הספורטיבי הוא שמשחקים רשמיים של ליגות צריכים להתקיים בתוך הטריטוריה שבה פועלת התאחדות הכדורגל המקומית. אז אנחנו מאוד ברורים בקשר לזה".

קראו עוד בכלכליסט

הקלאסיקו. "יש לנו מועדונים, יש לנו שחקנים, יש לנו כדורגל מרגש בערים רבות בספרד", הסביר קייגן פירס, הנציג האירי של לה ליגה ל־City A.M. "השאלה עכשיו היא איך נביא את החוויה הספרדית הזו לאוהדים ברחבי העולם" , צילום: רויטרס הקלאסיקו. "יש לנו מועדונים, יש לנו שחקנים, יש לנו כדורגל מרגש בערים רבות בספרד", הסביר קייגן פירס, הנציג האירי של לה ליגה ל־City A.M. "השאלה עכשיו היא איך נביא את החוויה הספרדית הזו לאוהדים ברחבי העולם" | צילום: רויטרס הקלאסיקו. "יש לנו מועדונים, יש לנו שחקנים, יש לנו כדורגל מרגש בערים רבות בספרד", הסביר קייגן פירס, הנציג האירי של לה ליגה ל־City A.M. "השאלה עכשיו היא איך נביא את החוויה הספרדית הזו לאוהדים ברחבי העולם" , צילום: רויטרס

גם התאחדות הכדורגל האמריקאית, איגוד הכדורגלנים הספרדי ואפילו ריאל מדריד מתנגדים למהלך הזה. לה ליגה, כאמור, מאיימת שאם תתקבל החלטה רשמית של פיפ"א, הליגה תפנה ל־CAS. לה ליגה החלה בקמפיין להבאת משחק הליגה לארה"ב כחלק מהסכם בשווי עשרות מיליוני דולרים עם Relevent Sports. לה ליגה מבקשת מאוהדי כדורגל אמריקאים לחתום על עצומה ולפזר ברחבי המדיה החברתית את ההאשטג #BringUStheGame, הביאו את המשחק לארה”ב. מ־Relevent Sports מסרו: "הקמפיין יראה לעולם הספורט שהמשחק הזה טוב לאוהדים וטוב למשחק באמריקה, ושההתאחדות לכדורגל האמריקאית תפגע במיליוני אוהדים אם היא תמנע את המשחק הזה".

את הרצון העז לקיים משחק ליגה ספרדית בארה"ב, משחק שעבורו לה ליגה מפצה את ג'ירונה "המארחת" ואת אוהדיה (ששילמו על מנוי ולא יזכו לראות את אחד המשחקים הגדולים של העונה), הסביר סטיבן רוס, הבעלים של Relevent Sports ושל מיאמי דולפינס מה־NFL, בכך ש"קבוצות אמריקאיות משחקות באירופה. כל הליגות הבכירות בארה"ב — ה־NBA, ה־NFL, ה־MLB — מקיימות משחקי עונה רגילה בכל העולם כדי להגיע לאוהדים בינלאומיים ויש להן הצלחה גדולה בהפיכת המשחקים שלהן לפופולריים בעולם כולו". בוריס גרטנר, מנכ"ל "לה ליגה, צפון אמריקה", הוסיף: "אנחנו רוצים להעניק הזדמנות לאוהדים לדבר על המשחק הזה וכרגע מרגישים שהשיח חד־צדדי. אז אנחנו רוצים להעניק גם לאוהדים את הקול שלהם".

פשוט לא הוגן

 

ובכן, "הקול שלהם” ומי שדיבר על BringUStheGame# היו בעיקר חשבונות מזויפים בטוויטר. בארה"ב רוב אוהדי הכדורגל של קבוצות ה־MLS, ליגת הכדורגל המקצוענית הבכירה בארה”ב, לא ממש מתלהבים ממשחקי ליגה ספרדית רשמיים שיתקיימו בארה"ב. הם רואים בזה ניסיון פלישה למרחב המחיה של קבוצות ה־MLS. כפי שה־NFL לא מתחרה על קהל עם ליגת פוטבול באירופה; וה־NBA היא כל כך מעל הכדורסל האירופי, מקצועית, שיווקית ומותגית, שאין באמת תחרות בינה לבין הליגות במדינות שבהן היא מתארחת.

לעומת זאת רוב קבוצות לה ליגה, כן מתחרות על שחקנים עם קבוצות מה־MLS, וחלקן מביאות יותר קהל למשחקים מאשר קבוצות ספרדיות (ממוצע הקהל ב־MLS עומד עדיין על כ־23 אלף איש למשחק בעוד בלה ליגה על כ־27 אלף איש למשחק). כמו כן, ייתכן מאוד שהמותג של סיאטל סאונדרס או אל.איי. גאלקסי גדול יותר מאשר של ג'ירונה, אייבר, חטאפה וכו'. אנריקה בונייה, נשיא ליגת MX, הליגה המקסיקנית הבכירה, סיכם ב־CNN את הדיון כך: "יש לנו הרבה אוהדים מקסיקאים בארה"ב, ואנחנו היינו רוצים לקיים משחקי ליגה MX בארה"ב. אבל זה לא הוגן כלפי האוהדים - לא המקסיקאים, לא האמריקאים ולא אף אחד אחר".

הוגן או לא, בלה ליגה נחושים להביא את המשחקים לארה"ב. ב־29 ביולי יותר מ־66 אלף אוהדים הגיעו לאצטדיון במיאמי כדי לראות את הקלאסיקו שבין ריאל מדריד לברצלונה במסגרת ה"International Champions Cup" - טורניר קדם־עונה ידידותי. זה היה משחק הקלאסיקו הראשון זה יותר מ־30 שנה שהתקיים מחוץ לספרד. כ־75% מהצופים במשחק הגיעו מחוץ למיאמי ושילמו בין 240 דולר ל־4,500 דולר לכרטיס אחד. ברצלונה, לפי אתר פוטבול ליקס, הכניסה סכום של כ־9 מיליון דולר מהמשחק הזה. העניין הגובר של הקהל האמריקאי בכדורגל אירופי (הכנסות חמש הליגות הבכירות ממכירת זכויות שידור בארה"ב צמחו מ־100 מיליון דולר ב־2012 לחצי מיליארד דולר ב־2018) גורם לחבייר טבאס, יו"ר לה ליגה, לראות דולרים בעיניים. ודולרים הם המטרה. הליגה הספרדית הצליחה להעלות את ההכנסות השנתיות שלה ממכירת זכויות שידור בחו"ל מ־220 מיליון יורו ב־2015 ל־900 מיליון יורו ב־2018 אבל הפרמיירליג פופולרית הרבה יותר ברחבי העולם ומכניסה סכום של יותר מ־1.5 מיליארד יורו בשנה מזכויות שידור ברחבי העולם, כאשר ברור שהכנסות אלו יצמחו בעשרות אחוזים.

לה ליגה מנסה להילחם בשליטה האנגלית בשוקי הכדורגל ומקדמת פרויקטים במדינות כמו הודו, ירדן, אוקראינה ואינדונזיה. יש גם אירועים רשמיים של הליגה בשנחאי, טשקנט ועוד. מאז 2016 לה ליגה פתחה תשעה משרדים בשמונה מדינות שונות ומעסיקה עשרות אנשים במדינות כמו אנגולה, איראן, וייטנאם, קוסטה ריקה ואפילו בלונדון ובדבלין. "יש לנו מועדונים, יש לנו שחקנים, יש לנו כדורגל מרגש בערים רבות בספרד", הסביר קייגן פירס, הנציג האירי של לה ליגה לעיתון הבריטי City A.M. "השאלה עכשיו היא איך נביא את החוויה הספרדית הזאת לאוהדים ברחבי העולם".

ז ז'ירונה. בקרוב בארה"ב? | צילום: אי פי איי ז

מונדיאל ב־2026

 

ואולם, ארה"ב זו הזירה שבה לה ליגה מתמקדת עכשיו. מונדיאל 2026 ייערך שם, וההערכות הן שמספר האוהדים של המשחק בארה"ב יצמח. אבל לפרמיירליג יש יתרון מובנה שם: השפה האנגלית, וגם הסכם זכויות שידור עד 2022 בשווי של מיליארד דולר. לה ליגה גייסה כמה בכירים משוק התקשורת האמריקאי כדי שיסייעו לפרוץ אל השוק בארה"ב. חבייר טבאס הוא האיש מאחורי הדחיפה הבינלאומית הזו. הוא מאמין שרק כך לה ליגה יכולה להתחרות עם הפרמיירליג על הכנסות. אבל הוא גם חושש שלה ליגה בלי ליאו מסי וכריסטיאנו רונלדו — המציאות בעוד 5-4 שנים — לא תצליח להתמודד מול הפרמיירליג בזירה הבינלאומית. לכן הוא קידם חלוקה שוויונית יותר של הכנסות מזכויות שידור בלה ליגה (כדי להגביר את התחרותיות ולחזק את הקבוצות הבינוניות). לכן נלחם עם פריז סן ז'רמן ומנצ'סטר סיטי עם עבירות הפייר פליי הפיננסי שלהן (שאיפשרו להן להביא שחקנים רבים מלה ליגה). לכן הוא גם מסייע משפטית בחברתEleven Sports לשדר בבריטניה משחקי לה ליגה בזמן משחקי הפרמיירליג (נושא לדיון משפטי אחר על “החשכת מסכים של משחקים מחו"ל”, שדורשות ליגות מקומית). ולכן הוא מקדם באגרסיביות את משחק הליגה הספרדית בארה"ב. "זו הזדמנות של לה ליגה ושל המועדונים שלה להתקרב לצפון אמריקה", אמר טבאס ל־CNN. "אנחנו מנסים לקדם את זה כדי להפוך את זה למציאות. אני מוכן להתערב על 10,000 דולר שזה יקרה. אנשים יודעים שאני לא מקבל 'לא' כתשובה".

אמזון עם הפריימרליג

שיהיה ברור, מחוץ לגבולות המגרש, לה ליגה היא כרגע האנדרדוג בקרב נגד הפרמיירליג. הליגה האנגלית מייצרת כמעט פי שניים יותר הכנסות (כלליות, לא רק מזכויות השידור) מאשר לה ליגה. האיצטדיונים בבריטניה הרבה יותר מודרניים ומניבים, ובשוק העברות השחקנים הקבוצות האנגליות יכולות להתחרות על כמעט כל שחקן בעולם. כמו כן, אמזון ופייסבוק כבר רכשו זכויות שידור מהפרמיירליג, ומרבית קבוצות הליגה מצויות בבעלות מיליארדרים ומולטי־מיליונרים זרים שמסייעים לקדם את המוצר ברחבי העולם. מבט על מספר החולצות הרשמיות שנמכרות בארה"ב מלמד משהו על הדומיננטיות האנגלית בשוק הכדורגל האמריקאי. בחצי מהמדינות של ארה"ב, החולצה הכי נמכרת היא של קבוצה מהפרמיירליג. ברצלונה וריאל מדריד מוכרות הכי הרבה ב־14 מדינות, ואין כל זכר לחולצות של קבוצות אחרות מספרד.למשל, בוויסקונסין, טנסי, מינסוטה וקנטקי - החולצה הנמכרת ביותר היא של טוטנהאם. ליברפול היא החולצה הנמכרת ביותר ב-8 מדינות בארה"ב, בהן נבאדה, צפון דקוטה, רוד איילנד וארקנסו. החולצה של מנצ'סטר יונייטד הכי נמכרת ב־11 מדינות - כולל ניו יורק ואפילו אלסקה. ברצלונה וריאל מדריד "שולטות" יחדיו ב-14 מדינות אבל אין זכר לחולצות של קבוצות לה ליגה אחרות בארה"ב, וב-12 מדינות אחרות דווקא פריז סן ז'רמן ויובנטוס שולטות

לספרדיות יש יתרון מקצועי גדול על פני האנגליות בליגת האלופות בשנים האחרונות, אבל זה לא מספיק. טבאס מרגיש שחייבים משחק לה ליגה בארה"ב — אירוע שכאמור גורר הרבה מחולקות וביקורות. זה הימור שטבאס מרגיש שהוא חייב לבצע מהר, לפני שהיתרון המקצועי שיש לספרדיות גם הוא ייעלם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות