אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סאגת שדה דב: בוטלה פגישתם של נתניהו וראש עיריית אילת צילום: עמית שעל

סאגת שדה דב: בוטלה פגישתם של נתניהו וראש עיריית אילת

הפגישה שקבע ראש הממשלה עם מי שמוביל את ההתנגדות לפינוי השדה, עוררה את זעמם של נציגי בעלי הקרקעות הפרטיות עליהן השדה פועל - ובוטלה "בשל בעיות לו"ז". בעלי הקרקעות: "חשש כבד לניצול תקופת הבחירות בניסיון לגרום לדחיית מועד הפינוי". מאיר יצחק הלוי: "סגירת שדה דב משמעותה סגירת העיר"

25.12.2018, 18:02 | בילי פרנקל

למרות המולת הבחירות, החקירות והמשבר התקציבי - ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פינה מזמנו על מנת להיפגש מחר (ד') בבוקר עם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שמוביל את קואליציית מתנגדי פינוי שדה דב בת"א. מטרת הפגישה: לדון בדחיית מועד הפסקת הטיסות, אשר נכון להיום נקבע לחודש יולי 2019. אלא שלאחר הפרסום ב"כלכליסט" בדבר הפגישה המתוכננת, הודיעה לשכת ראש הממשלה לראש עיריית אילת בשעה האחרונה על ביטול הפגישה.

לדברי ראש העיר, "נמסר לי שזה בשל בעיות לו"ז, אבל אני לא קונה את זה. זו שערורייה שפגישה בין ראש הממשלה לבין ראש עיר מתבטלת כתוצאה מאיומים של בעלי קרקעות. זה נושא שנמצא על סדר יומה של מדינת ישראל, הישיבה הזו תוכננה לפני שבועות רבים וכללה גורמי מקצוע משפטיים. כנראה שלבעלי הקרקעות יש שליטה גם כאן".

קראו עוד בכלכליסט

קואליציית מתנגדי פינוי שדה התעופה, המובלת על ידי ראש עיריית אילת וחברת התעופה ארקיע שבבעלות משפחת נקש, כבר הצליחה בעבר להביא לדחיות במועד פינוי השדה והעברת פעילותו לטרמינל 1 בנתב"ג. לאחר שורה של דחיות, נקבע מועד הפינוי ל-1 ביולי 2019, אולם בימים האחרונים החלו שוב קואליציית המתנגדים בקמפיין תקשורתי.

הפגישה שבוטלה עוררה את זעמם של המנהלים המיוחדים מטעם בית המשפט לניהול השטח, אשר מייצגים אלפי בעלי קרקע פרטיים. במכתב ששלחו היום ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדנבליט, ולמשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ, הם מביעים חשש כי מדובר בניסיון לנצל את תקופת הבחירות כדי לשנות את מועד הפסקת הטיסות. "על סמך מידע שהובא לידיעתנו, ובידיעת הלחצים שמפעילים גורמים שונים לשינוי החלטות ראש הממשלה ושר הביטחון בדבר פינוי שדה דב והפסקת הטיסות הצבאיות והאזרחיות בו ביום 1 ביולי 2019, מסתמן חשש כבד לניצול תקופת הבחירות, לניסיון לגרום לדחיית מועד זה", נכתב בפנייה.

"בנסיבות אלה, מטרידה מאוד העובדה כי נקבעה למחר ישיבה בנושא בראשות ראש הממשלה, והתמיהה מתגברת לאור העובדה, שעל פי המידע שבידינו, זומן ראש עיריית אילת לישיבה זו. ברור לכל כי שינוי ההחלטה מנימוקי בחירות אינו עומד במבחן הביקורת והינו לא חוקתי בעליל. אנו סמוכים ובטוחים כי תעשו לסיכול השימוש בתקופת הבחירות לשינוי החלטות כאמור, ואנו שמים יהבנו על כך שתעשו כל הנדרש לשמירה על שלטון החוק".

שדה דב, צילום: עמית שעל שדה דב | צילום: עמית שעל שדה דב, צילום: עמית שעל

עו"ד ד"ר מיכאל שפטלר, אחד מהמנהלים שמונו לניהול שטח הגוש הגדול, סבור כי מדובר בניסיון לבצע מחטף מצידו של ראש עיריית אילת. "מי שנושא את הדגל של העיר אילת מבזה את החלטות בג"ץ, החלטות ממשלה והחלטות שקבעו כבר לפני שנים ששדה דב ייסגר, ומתעלם מהסכמים עליהם חתומה המדינה עם בעלי הקרקע", הוא אומר. "שדה דב ממוקם על קרקע פרטית של אלפי בעלים שיורשיהם מחכים כבר 70 שנה לפינוי השדה. זכויותיהם הקניניות נרמסות".

המלונאים: לדחות את הפינוי ב-3 שנים לפחות

גם בהתאחדות המלונאים חוששים מהשלכות סגירת שדה התעופה - על התיירות לאילת. בנייר עמדה שנשלח מטעמם, תחת הכותרת "משמעויות מרכזיות בתחום התעבורה האווירית כתוצאה מסגירת שדה דב", הם מתריעים כי "ההחלטה על סגירת שדה דב ויישומה המתוכנן במהלך שנת 2019 צפויים ליצור קשיים רבים ומגבלות משמעותיות בתחום התעבורה האווירית בישראל וממנה".

בין ההשלכות של סגירת השדה המתוארות על ידם: ירידה של 25% עד 40% בהיקף הנוסעים מדי שנה לאילת, עומסים על נתב"ג באופן שיפגע במספר הטיסות של חברות התעופה, וכן פגיעה משמעוית של עשרות מיליוני שקלים בענף התיירות באילת, שתשליך גם על רמת החיים של תושבי אילת. נימוק נוסף הוא אי השלמת ההיערכות התפעולית של נתב"ג.

בעלי המלונות מבקשים להשאיר את השדה פעיל לתקופה נוספת של שלוש שנים לפחות, ובמקביל לבחון חלופות כמו השארת מסלול קבוע בשדה דב, הזזת השדה לשטח מיובש בים, האצת הפעולות הדרושות להרחבת הקיבולת של נתב"ג והפעלתו לתקופת ניסיון במקביל, הארכת מסלול בשדה התעופה בחיפה ועוד.

נייר העמדה נכתב על ידי עוזי יצחקי, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה ומי שהיה חתום על ההסכם לפינוי השדה משנת 2013 מול האוצר ורשות מקרקעי ישראל. יצחקי מסייג בנייר העמדה, כי ההחלטה התקבלה בזמנו לפי המידע והנתונים שהוצגו בפני מקבלי ההחלטות באותה העת.

הדמיית התוכנית החלופית לשדה דב הדמיית התוכנית החלופית לשדה דב הדמיית התוכנית החלופית לשדה דב

הסכמי פינוי מ-2007

שדה דב כולל שדה תעופה צבאי ואזרחי בשטח של כ-800 דונם. כ-70% מהשטח נמצאים בבעלות אלפי בעלי קרקע פרטיים, והיתר הן קרקעות מדינה. בשנות ה-70 נמסר ניהול השטח למנהלים שמונו מטעם בית המשפט. בשנת 2007 נחתמו הסכמים, שקיבלו תוקף של פסק דין, במסגרתם המדינה התחייבה לפנות את השטח ולמקסם בו את זכויות הבניה, תמורת ויתור בעלי הקרקע על מחצית מזכויותיהם לטובת המדינה.

מאז 2011 עבדו רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב והמנהלים מטעם בית המשפט על תוכנית לבניית 18,500 יחידות דיור בשטח שיתפנה, שכ-30% מהן מיועדים למחוסרי דיור. התוכנית נמצאת בשלבי האישור האחרונים.

"הוועדה המחוזית וכל הגורמים התכנוניים שיבחו את התוכנית כיוצאת דופן ומהמתקדמות בעולם ברגישותה לאיכות הסביבה", מציין שפטלר. "עכשיו באים הטייקונים בעלי המלונות, יזמי קזינו וחברות תעופה ומנסים להתעלם מכל אלו. סוגרים את שדה התעופה באילת למטרות מסחריות ונדל"ניות ומרחיקים את את שדה התעופה מאילת למקום מרוחק קילומטרים רבים מהעיר, אבל יש להם את העוז לטעון שסגירת שדה דב תפגע בהם". 

קולאיציית מתנגדי העתקת השדה כוללת גם את ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהצטרף למתנגדים בסוף 2015 ואף הפתיע עם תוכנית חלופית הכוללת את צמצום שטח השדה לכ-550 דונם ובניית כ-3,000 דירות בחלק ששייך לבעלי קרקעות פרטיים. עמדתו מנוגדת לעמדה שהובילה העירייה עד כה, כמו גם לזו של מהנדס העיר, עודד גבולי. יש לציין כי במינהל התכנון אומרים כי התוכנית של רמ"י על סף אישור וכי אין היתכנות אמתית לתוכנית של חולדאי.

"סגירת שדה דב, מבחינתי כראש העיר, משמעותה סגירת העיר"

יצחק הלוי: "הפגישה נקבעה עוד לפני שידענו שהולכים לבחירות. אלו טענות קנטרניות. אנחנו מנהלים שיג ושיח ארוך עם כל הגורמים, כולל לשכת ראש הממשלה. הדרישה שלנו היא לחלוטין לגיטימית, להציג בפני ראש הממשלה את האמת בכל הקשור למשמעויות של סגירת השדה. אני אמרתי יותר מפעם אחת שלצערי הגדול, גורמים רבים מציגים בפני ראש הממשלה נתונים שגורים ועושים זאת במזיד. לפגישה בנוגע למהלך כל כך דרמטי אין שום קשר לבחירות או לא בחירות, הנושא על סדר היום קרוב לארבע שנים ואנחנו חושבים שדווקא הם אלו שמנצלים את המועד הזה לטענה קנטרנית".

"הדבר החשוב הוא שסגירת שדה דב, מבחינתי כראש העיר, זה למעשה סגירת העיר. זו התחנה המרכזית של תושבי העיר אילת. מי שאומר שיש מענה מטעה במזיד", הוא מוסיף. "אמרתי תמיד שההחלטה התקבלה באופן לא תקין, לא שאלו לדעתו של הלקוח העיקרי, תושבי העיר אילת, כשהחליטו לסגור להם את התחנה המרכזית.

"בנוסף, יש מתווה מסודר שמאפשר לבנות יחידות דיור שיכסו את דרישת הגוש הגדול. אין לי בעיה עם בעלי הקרקע, שיקבלו את מה שמגיע להם. כמו כן, ב-7-5 השנים הקרובות ממילא לא יקרה שם כלום, עוד אין תוכניות מפורטות ואין איחוד וחלוקה. לכן לסגור את השדה עכשיו זה לעשות הרעה מרושעת שהדעת לא יכולה לסבול אותה, ואני חושב שחשוב להביא את זה לידיעת לראש הממשלה".

במנהל התכנון אומרים שלתוכנית של חולדאי אין התכנות אמתית.

"נכון שיש שתי תוכניות, אבל התוכנית שהוצגה היא בעלת היתכנות גבוהה והיא תתן מענה למי שצריך".

משלכת רוה"מ נמסר כי "הפגישה נדחתה נכון לשעה זו. אנו נעדכן לגבי מועד מאוחר יותר, ואז גם נגיב לטענות".

תגיות

44 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

43.
דואג לאילת אך מה עם תושבי ת"א???
ראש עיריית אילת הרחיק את שדה התעופה 20 ק"מ מלב ליבה של אילת, אך מה אכפת לו מתושבי ת"א ששדה דב תקוע בגרונם- חווים רעש, נושמים את ריח הדלק של המטוסים שעוברים מעל ראשיהם. אז מה אכפת לו מת"א ??? ופשוט לא מובן איך חולדאי תומך בו בעניין זה-משהוא לא מריח טוב "תרתי משמע"
חנן  |  27.12.18
42.
סגירת שדה דוב שווה לחסימת עורקים שווה מוות לתושבי
שדה התעופה של אילת יסגר בעוד מספר חודשים עובר לרמון זה אומר לצאת מאילת שעה לפני התייצבות לטיסה אם המטוס ינחת בזמן בבן גוריון זה אומר 3 שעות לתושב אילת עד שהוא יגיע למרכז אם יטוסו לשדה דוב זה יקח כ שעתיים רוב תושבי אילת הבריאים בגופם ובנפשם יתקשו לצור שיגרה תחשבו מה זה יעשה לתושבים החולים של העיר שזקוקים לטיפול רפואי במרכז ....כול מי שחושב שהבריאות של תושבי אילת הפקר טועה ובגדול ...שדה דוב זה מיקום קריטי לחולים קריטים הכסף בטל אם אין בריאות כסף לא יקנה אותה ....תשאירו את שדה דוב זה החמצן שלנו
א.מ. א  |  26.12.18
41.
רכבת לאילת - חכו לפני שאתם צוחקים...
הרי מלא זמן מדברים על זה ואפשר להתחיל לעשות, איך? הרי נמל התעופה של אילת נסגר והטיסות יהיו משדה התעופה רמון. במקום שכמה עשרות בעלי מוניות ירוויחו, להתחיל לסלול את הרכבת מאילת לכיוון צפון ולחברו לשדה"ת רמון. לאחר מכן להמשיך בתוואי המתוכנן צפונה, כאשר בכל פעם עוד קטע (שיטת הסלמי הישראלית). כך - יוכלו רבים מהמרכז, לעלות על הרכבת לנתב"ג (הרבה יותר נוח ומהיר מאשר להגיע לשדה דב), לטוס מטרמינל 1 לרמון ומשם שוב רכבת למרכז אילת. אגב, כדאי את המסילה למתוח עד הנמל הימי ובכך לפתוח פתח גם לשינוע מטענים משותף ימי-רכבתי-אווירי.
הדפוק  |  26.12.18
לכל התגובות