אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלשטיין מתניע את עסקת בעלי העניין בכלל ביטוח צילום: אוראל כהן

אלשטיין מתניע את עסקת בעלי העניין בכלל ביטוח

כחודש אחרי שאי.די.בי פיתוח שבבעלותו הודיעה כי תבחן את מכירת השליטה בכלל ביטוח לדיסקונט השקעות - גם היא בשליטת אלשטיין

21.01.2019, 09:02 | גולן חזני

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

אדוארדו אלשטיין מתחיל להניע את עסקת בעלי העניין למכירת כלל ביטוח. כחודש אחרי שאי.די.בי פיתוח שבבעלותו הודיעה כי תבחן את מכירת השליטה בכלל ביטוח לדיסקונט השקעות (דסק"ש) - גם היא בשליטת אלשטיין, הודיעו אתמול החברות שדירקטוריון אי.די.בי פיתוח מינה ועדה בלתי תלויה "למטרת גיבוש הצעה למכירת השליטה בכלל עסקי ביטוח לדסק"ש, ולדון בתנאי העסקה". 

קראו עוד בכלכליסט

בראש הוועדה יעמוד גיורא ענבר, כשלצדו אלינה פרנקל ואריק קנטרביץ' - שלושתם דירקטורים חיצוניים באי.די.בי פיתוח. ל"כלכליסט" נודע כי הוועדה שכרה את שירותי חברת הייעוץ הכלכלי פרומותיאוס בראשות יובל זילברשטיין, ואת משרד עורכי הדין מטרי־מאירי, ללוות את הליך המכירה.

ביום חמישי פנתה הוועדה במכתב לאלשטיין, בכובעו כיו"ר דסק"ש, והציעה לדסק"ש לפתוח במשא ומתן לרכישת השליטה בכלל ביטוח. הדירקטורים הרגילים בדסק"ש יהיו מנוטרלים מההליך, והוא יבוצע על ידי הדח"צים, בראשות מאיר יעקובסון, שבעבר שימש דח"צ בחברת כלכלית ירושלים והיה ממובילי הנפקת המניות שלה, בעידן שאחרי אליעזר פישמן.

חברי הוועדה נפגשו עם אנשי בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, שנשכר להוביל את נסיונות המכירה של כלל ביטוח בשנים האחרונות. הם קיבלו סקירה על המתעניינים בחברה והמחירים שהוצעו תמורת השליטה בה.

בהודעה המשותפת מסרה דסק"ש כי "החברה והאורגנים המוסמכים בה יבחנו את הפנייה". העסקה דורשת רוב מיוחד של בעלי מניות מהציבור. דולפין של אלשטיין ושותפיו מחזיקה ב־80.1% מדסק"ש, ואילו אירסה שבשליטת אלשטיין מחזיקה ב־1.4%. המבנה הפירמידאלי של אלשטיין כולל את קרסוד ששולטת באירסה, ומעליה חברות נוספות.

מדובר בעסקה קשה מאוד לביצוע. בין השאר, המהלך צפוי לעורר מתעניינים חדשים וישנים, שיבינו שמדובר בהזדמנות לבחון את הכוונה האמיתית של אלשטיין. גורם שיציע מחיר גבוה יותר מזה של דסק"ש יעמיד אותו בפני בעיה, שכן יהיה קשה לסרב לכך.

גם אם עסקה כזו תאושר, תצטרך דסק"ש לקבל היתר שליטה מיו"ר רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת. לדסק"ש יש אמנם את ההון הדרוש לעסקה, שכן הונה העצמי הוא כ־2.5 מיליארד שקל והיא חזקה בהרבה מאי.די.בי פיתוח, אך המהלך המשמעותי יותר היא בדיקת הונו האישי של אלשטיין, שגם הוא נדרש להון אישי מינימלי שמחושב לפי ההון העצמי של כלל ביטוח. הירידה במניית כלל הביאה את שוויה לשפל בשבועות האחרונים.

ברקת הורה לאי.די.בי לחדול מעסקאות החלף (swap) למניות כלל ביטוח שעל אלשטיין למכור כל ארבעה חודשים (5%), ולבצע עסקאות מכר אמיתיות. עקב ההוראה, בוצעה כבר עסקה רגילה כזה. כיום מחזיקה אי.די.בי ב־25.3% מכלל ביטוח, בשווי של 673 מיליון שקל, שמתוכם 20.3% באמצעות משה טרי הנאמן למניות השליטה. טרי מצביע באסיפות בעלי המניות באמצעות המניות של אלשטיין.

אלשטיין, צילום: אוראל כהן אלשטיין | צילום: אוראל כהן אלשטיין, צילום: אוראל כהן

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
אלשטיין נפל בפח
הצרות של אלשטיין באות בצרורות. הבנאדם בא לישראל והפל למיליונר!!!!! (כן, אבל הגיע מיליארדר) . לא מספיק הצרות שנפלו עליו בארגנטינה, הוא כבר אוכל אותה מכל הכיוונים פה בישראל, וכבר מצטער שלא הוא היה זה שפרש אלא בן משה...... למעשה האיש בא ועשה טובה לכלכלה הישראלית (מניעת קריסת הקונגלומרט הגדול במשק), תוך שהוא משקיע מיליארדים מכיסו. ברור שכוונותיו הן להרוויח. אלא מה? אבל מה שקרה כאן ממש נשמע כמו בדיחה רעה. לבנאדם יש קבוצת חברות ענק משורשרות - אבל לו אין נגיעה בהן, והחבריה מוכרים נתחים נצחים המחירי סוף העונה. עכשיו רק שתבינו: אידיבי כבר בסכנה. היא הרי צריכה לשלם לנושיה מחזיקי האג"ח. בתכניות האב, מקור ההכנסות של חברת האחזקות היו הדיבידנדים מאחזקותיה העיקריות , כלל ביטוח ודסק"ש, שנהנית מהכנסות שופרסל, סלקום וכו'. אלא מאי?שעורי האחזקות הורדו באופן דרמטי, ההכנסות הצטמצמו באופן דרמטי ואידיבי נותרה כמעט קרחת.... אז עכשיו אלשטיין מנסה להציל את החברה, לקבל תמורה ראויה עבור כלל ביטוח מחד, ומאידך - להשאירה בשליטתו. מה בדיוק פה הבעייה?
מנתח מוח  |  21.01.19