אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהנקודות ועד הפיצוי: טסים לחו"ל מטעם העבודה? זה מה שאתם צריכים לדעת

מהנקודות ועד הפיצוי: טסים לחו"ל מטעם העבודה? זה מה שאתם צריכים לדעת

למי שייכים המיילים שנצברים על טיסות מטעם העבודה, מי יקבל את הפיצוי על איחור בהמראה, ומי ישלם על הטיסה חזור אם תחליטו להמשיך לנופש לאחר הנסיעה העסקית

29.01.2019, 11:46 | מעין מנלה

בעולם הגלובלי בו אנחנו חיים היום כאשר יותר ויותר חברות מחזיקות שלוחות או סניפים במדינות שונות ועסקים בינלאומיים מתרחשים גם בחברות קטנות, לא מעט עובדים מוצאים את עצמם בנסיעות עבודה. טסים ממקום למקום ברחבי העולם לפגישות, תצוגות, הקמת סניפים ועוד אי אילו מטלות, כשהמספרים הולכים וגדלים. ארגונים רבים שולחים עובדים למשימות שונות בחו"ל כשליחי החברה.

קראו עוד בכלכליסט

נסיעה עסקית יכולה להיות הזדמנות לשבירת שגרה, היכרות עם אנשים חדשים או מפגש מחודש עם קולגות ותיקים, ולצד ההנאה שבדבר, לעיתים עולות לא מעט שאלות ותהיות לגבי מה מגיע לנוסע העסקי - כמי שנשלח מטעם החברה לנסיעה.

האם שעות הטיסה נחשבות לשעות עבודה? , צילום: Air Canada האם שעות הטיסה נחשבות לשעות עבודה? | צילום: Air Canada האם שעות הטיסה נחשבות לשעות עבודה? , צילום: Air Canada

בין אם אתם טסים לראשונה לנסיעה עסקית או שעבודתכם רווייה בנסיעות כאלה, אלה הן תשובות לכמה מהשאלות הנפוצות לגבי טיסות של עובדים שכירים:

למי שייכים מיילים שנצברים מנסיעות עבודה?

לרוב, המיילים שנצברו לנוסע מנסיעות עבודה - שייכים למעסיק, שכן הוא זה שהזמין ושילם על הטיסה. עם זאת, זהו סעיף שניתן לעגן אותו בחוזה עבודה, ולכן במקרים של נסיעות מרובות ותכופות, שווה לשוחח על זה עם המעסיק המעסיק הפוטנציאלי, אומרת לאורה קאוצ'ינסקי, דוברת AirHelp בישראל.

האם המעסיק יכול לחייב אותי לטוס רק עם 'טרולי' (הנחשב כמטען יד איתו עולים למטוס) כדי לחסוך בעלויות הטיסה?

בגדול מעסיק לא מחויב לשלם לעובד עלויות נוספות על כבודתו האישית מעבר למטען יד.עם זאת, עובד יכול לבדוק אפשרות להכניס את עלויות הכבודה כהוצאה אחרת של המעסיק כמו עלויות שיווק וכו', אומרת קאוצ'ינסקי.

האם חברת התעופה יכולה לשדרג נוסע עסקי או אולי דווקא להמיר את הזמנתו למשהו פחות טוב?

אם מסיבה כלשהי חברת התעופה בוחרת לשדרג נוסע עסקי, הם לא יכולים לחייב אותו על זה, היא אומרת. אך אם מדובר בהמרת ההזמנה למשהו טוב פחות עליהם לשלם פיצוי כספי, שגובהו תלוי במחיר הכרטיס ומשך הטיסה.
לאורה קאוצ לאורה קאוצ'ינסקי, דוברת AirHelp בישראל | צילום: AirHelp לאורה קאוצ

 

המשכת לנופש אחרי נסיעה עסקית? - מי משלם עבור הטיסה חזור?

במידה ונוסע עסקי מעוניין להמשיך את שהותו בחו"ל עם תום נסיעת עסקים, עולה השאלה מי ישלם את הטיסה חזרה ארצה. התשובה לכך היא שלמעשה אין חוק ספציפי שמורה למעסיק מה לעשות ואיך לנהוג וזה מאוד תלוי במעסיק.

ומה לגבי שותף פרטי (בן/בת זוג או חבר'ה)?

אם אתם מאותם זוגות שאינם יכולים לשרוד האחד בלי השנייה, הרי אלה בשורות טובות, אבל חלקית: מחד- כמובן שמותר לך לצרף שותף נסיעה עסקית, אך מאידך- עליו לכסות את עלויות הנסיעה שלו, ולא המעסיק.

הטיסה התעכבה או בוטלה – למי מגיע הפיצוי? לחברה ששילמה על הכרטיס או לעובד שנסע?

החוק האירופי EC261 נחקק במטרה להגן על הנוסעים במקרים של שיבושים בטיסה ובשל כך, הפיצויים תמיד שייכים לנוסע, על אף שהחברה שילמה בעבור הכרטיס. אם נחשוב על כך נראה כי הדבר הגיוני, שכן אדם שחוזר מנסיעת עבודה וטיסתו מתעכבת מס' שעות לא מבוטל, למעשה מאחר להגיע לביתו או לסידוריו האישיים, לבטח אחרי נסיעת עבודה של מס' ימים. נשאלת השאלה - האם יש לפצות מעסיק על הזמן שהעובד איבד? התשובה היא לא, אומרת קאוצ'ינסקי - חוק EC261 הוא חוק שנועד להגן על הצרכן, ולא על הוצאות המימון של החברה.

חשבון הנייד יכול להיחשב כהוצאה מוכרת?

נשאלת השאלה האם שיחות פרטיות יכולות להיחשב כהוצאה מוכרת לניכוי מס, והתשובה לכך לפי החוק היא לא. אך כמו במקרים רבים אחרים, גם כאן אפשר ורצוי להעלות את הנושא מול המעסיק ואולי לשקול לעגן זאת מולו בחוזה, במיוחד כאשר מדובר בנסיעות ארוכות של שבוע ויותר.

עו"ד גלית גולן רתם, שותפה במשרד מ.פירון ושות עו"ד גלית גולן רתם, שותפה במשרד מ.פירון ושות' | צילום: איל מרילוס עו"ד גלית גולן רתם, שותפה במשרד מ.פירון ושות

 

האם קיימת חובה לתשלום הוצאות אש"ל לעובד?

המטרה של החזר הוצאות אש"ל, היא לפצות את העובד על סכומים שהוא נדרש להוציא בגין רכישת מזון, כרטיסי טיסה ולינה בעקבות נסיעתו במסגרת העבודה – לחו"ל או למקום מרוחק בישראל, אומרת עו"ד גלית גולן רתם שותפה במשרד מ. פירון ושות', המתמחה בדיני עבודה.

לדבריה, למרות שמדובר בנושא מקובל מאד במקומות עבודה רבים בהם נדרשים העובדים לנסיעות לחו"ל במסגרת התפקיד, החקיקה הישראלית לא מסדירה את הנושא.

בהתאם, נושא החזר הוצאות האש"ל מוסדר במרבית מקומות העבודה מכוח הסכמי העסקה אישיים או הסכמים קיבוציים, כאשר לגבי עובדי מדינה הנושא מוסדר בהוראות התקשי"ר ובהנחיות החשב הכללי במשרד האוצר.

על פי רוב, המעסיק מגדיר במסגרת הסכם או נוהל מהם החזרי ההוצאות המותרים, מהי העלות המקסימאלית שתאושר בגין החזרי ההוצאות. בהתאם, התשלום בפועל מתבצע בכפוף להצגת קבלות מתאימות ובתנאי שההוצאות אינן עולות על תקרה שהוגדרה מראש.

בנוסף, הוצאות האש"ל מוכרות כהוצאה לפי פקודת מס הכנסה, אך זאת עד לתקרה שמוגדרת בחקיקה.

האם זמן טיסה מהווה שעות עבודה המזכות את העובד גם בתשלום מיוחד או בתשלום שעות נוספות?

בהתאם לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שעות הטיסה אינן נחשבות ל"שעות עבודה" כהגדרתן בחוק שעות עבודה ומנוחה, בהתאם שעות אלו אינן מזכות את העובד בתשלום מיוחד ובוודאי שאינן נמנות לצורך תשלום שעות נוספות, אומרת גולן רתם.

הסיבה לפסיקה זו, היא כי בית הדין השווה בין שעות הטיסה לשעות נסיעה לעבודה. מכיוון שבשעות הנסיעה או הטיסה העובד לא עומד לרשות העבודה, הוא אינו זכאי גם לתגמול שכר או לתגמול של שעות נוספות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

31.
היגיון. כמה נקודות למחשבה
אם זה החוק והמעסיק ייצמד אליו אפשר להפסיק לנסוע לחול (או להחליף עובדים לעת"ק, כפרייארים שמתחלפים) חוק אמור להיות הגיוני. כאן שום דבר לא הגיוני. 1. אם מעסיק מבקש מעובד לטוס לחול - זה לא כמו שעה (או אפילו שעתיים) של נסיעה לעבודה בארץ. בוודאי שזמן הטיסה הוא זמן עבודה. אין לי שום סיבה לתרום מזמני החופשי לעבודה. תנקו מזה את זמן ההגעה הרגיל שלי. 2. לפי חוק שעות עבודה אסור לעבוד יותר מ 12 שעות. אבל כשאתה בחול אתה בעבודה 24 שעות בלי להיות עם המשפחה, בלי חיים. 3. חופשה בחול מוזילה את הטיסה.
מי שנסעה עד זוב דם  |  30.01.19
30.
משהו לא סביר לגבי פיצוי על איחור
אם בגלל האיחור הנוסע לא הגיע בזמן לעבודה. האם המעסיק ישלם את שכרו כרגיל או ינכה מהמשכורת/ימי חופשה? בהתאמה, אם המעסיק שילם את השכר כרגיל, אין סיבה שהעובד יקבל גם וגם, הרי גם למעסיק צריך להתנהג בהגינות. מצד שני, אם אכן קוזזה המשכורת בגין האיחור, נראה סביר להעביר לעובד את הפיצוי על האיחור.
יונה  |  30.01.19
29.
כתבה מוזרה מאוד
מעסיק ששולח עובד לחו"ל רוצה שאותו עובד ייצג אותו בחו"ל (מול לקוחות, מול ספקים) ועל מנת לעשות זאת בצורה טובה העובד חייב להרגיש חלק מהארגון, גאווה וכבוד עצמי. ללא כל אלה, הייצוג יהיה פגום והמטרה לא תושג. שורה תחתונה- אם המעסיק שלי היה נוקט בחצי מהדברים שמצויינים פה (לא משלם אשל? לא משלם על מזוודה?) הייתי עף משם תוך דקה.
משה  |  30.01.19
לכל התגובות