אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תוכנית ראשונה לקירוי כביש החוף תחבר בין מזרח נתניה למרכז העיר צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

תוכנית ראשונה לקירוי כביש החוף תחבר בין מזרח נתניה למרכז העיר

העירייה מתכננת להקים אזור תעסוקה חדש בין שני אזורי התעשייה הוותיקים ולחבר את שלושתם למערב בעיר על ידי קירוי של מקטע בכביש 2 ובניית מספר גשרים. השטח כולל 5,200 דונם, עם פוטנציאל לבניית 8.5 מיליון מ"ר

31.01.2019, 10:29 | אמיתי גזית

עיריית נתניה מקדמת תוכנית להקמת אזור תעסוקה חדש בין שני אזורי התעשייה הוותיקים של העיר, כך נודע ל"כלכליסט". על פי התוכנית החדשה, כל שלושת המתחמים הללו יחוברו לעיר, למערב נתניה, באמצעות קירוי של מקטע בכביש 2 ובניית מספר גשרים חדשים שבהם ישולבו נתיבי הליכה מוצלים ושבילי אופניים. התוכנית החדשה חולשת על שטח בן 5,200 דונם, והיא בעלת פוטנציאל לבניית 8.5 מיליון מ"ר, לעומת 1.2 מיליון הבנויים בשטח כיום.

התוכנית תופקד בעוד כחודשיים במוסדות התכנון. על פי ההערכות, ההליך יימשך כשנה ובמסגרתו תדון הוועדה המחוזית בהתנגדויות לתוכנית ובסיומו התוכנית תקבל תוקף. מדובר בתוכנית כוללנית שאינה מאפשרת להוציא היתרי בנייה, אלא רק מגדירה את שימושי הקרקע המותרים ואת סך זכויות הבנייה. בשלב הבא, ואף במקביל להליך אישור תוכנית המתאר, יקודמו על ידי היזמים והמדינה תוכניות מפורטות במתחמים בתוך גבולות התוכנית. קצב מימוש התוכנית תלוי במידה רבה בבעלי הקרקע וביזמים.

קראו עוד בכלכליסט

אזור התעשייה בנתניה, ליד אצטדיון הכדורגל, צילום: אוראל כהן אזור התעשייה בנתניה, ליד אצטדיון הכדורגל | צילום: אוראל כהן אזור התעשייה בנתניה, ליד אצטדיון הכדורגל, צילום: אוראל כהן

ממערב גובלת התוכנית בכביש 2, ממזרח בכפר נטר ובשורה של שכונות מגורים, ובהן קריית רבין, קריית אליעזר וקריית השרון. גבולה הצפוני הוא כביש 57, והגבול הדרומי הוא מחלף פולג וכביש 553.

התוכנית, שגובשה על ידי פרחי צפריר אדריכלים, כוללת מגדלי משרדים ומסחר של עד 40 קומות לצד שימושי מגורים, מלונאות בילוי ופנאי. "המטרה היא להפוך את אזור התעשייה של נתניה למוקד למשיכת חברות גדולות, שמבקשות שמשרדיהם ישכנו במרחב עירוני", הסביר מהנדס העיר אבנר אקרמן בשיחה עם "כלכליסט". לדבריו, חברות כגון מיקרוסופט וגוגל, שחיפשו שטח להקמת מטה, פסלו עד היום את אזורי התעשייה בנתניה משום שהם מנותקים מהעיר. החברות הללו ביקשו סביבת עבודה עירונית, כזו שתאפשר לשתות כוס קפה במרחק הליכה ובאווירה נעימה: "עד היום לא יכולנו לספק את זה. התוכנית החדשה נותנת כלים לייצר יותר מסחר, שטחים ציבוריים ושטחי פנאי".

רחבה פתוחה להולכי רגל

המחתם חולק בתוכנית לשבעה מתחמי תכנון משניים מצפון לדרום. המרכזי והחשוב שבהם הוא לב התוכנית, שבו ייבנו 1,200 דירות. לאורכו יבוצע קירוי מקטע בכביש 2, שיאפשר לחבר את השכונה החדשה לשכונות במערב נתניה. משטח הקירוי יהווה רחבה פתוחה להולכי רגל ואופניים שתאפשר מעבר חופשי משכונות המזרח למערב העיר.

אבנר אקרמן, מהנדס עיריית נתניה, צילום: חיים לשם אבנר אקרמן, מהנדס עיריית נתניה | צילום: חיים לשם אבנר אקרמן, מהנדס עיריית נתניה, צילום: חיים לשם

המתחם המרכזי ממוקם בשטח שבין גשר האר"י וגשר השלום בנתניה, שבו מצוי גם אצטדיון הכדורגל של העיר. מרבית השטח בבעלות מדינה, ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כבר החלה לקדם בו תוכנית לבניית השכונה החדשה. ההערכה היא כי בתוך שלוש שנים היא תאושר סופית, ויתאפשר לשווק את השטח לקבלנים.

מתחם זה הוא אחד מ־16 מתחמים בהסכם הגג בין המדינה, רמ"י ועיריית נתניה, שנחתם באפריל 2016. בהסכם המדינה התחייבה להזרים לנתניה כ־800 מיליון שקל, ומתוכם העירייה מבקשת להשתמש בכ־150 מיליון שקל לצורך הקירוי. באזור זה מתוכננת גם תחנת רכבת חדשה, וכן תתאפשר בנייה של מבנים למגוון שימוש ציבור, ובהם מוזאונים, גלריות ואולמות אירועים. בשאר מתחמי התוכנית תתאפשר בנייה רק של כמה מאות דירות קטנות ששטחן כ־50 מ"ר, המיועדות ליחידים או זוגות, ועשויות לשמש עובדי חברות שיבחרו להקים משרדים באזור.

שווי הקרקע יוכפל

 

לדברי אקרמן, הידיעות על התוכנית המתגבשת כבר משכו כמה יזמים מהירים, כגון חברת ישראל קנדה וכמה שותפים שרכשו בנובמבר האחרון 72 דונם (מהם 18 דונם מוחכרים) בשטח הכלול בתוכנית. על פי הדיווח לבורסה, השטח נרכש מחברת הנדל"ן המניב דורסל בתמורה ל־134 מיליון שקל. מהדיווח של ישראל קנה עולה כי החברה כבר מקדמת תוכנית בנייה במקום.

אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת השמאים, אמר ל"כלכליסט" כי העסקה של ישראל קנדה משקפת מחיר של 2.5 מיליון שקל לדונם. להערכתו "לאחר אישור תוכנית מפורטת, שמכוחה אפשר יהיה להוציא היתרי בנייה על פי זכויות הבנייה שמקנה התוכנית של עיריית נתניה, דונם יהיה שווה לפחות 5 מיליון שקל בערכים נוכחיים, וזאת משום שזכויות הבנייה במגרש יצמחו ב־50%, ותמהיל השימושים יהיה רחב יותר, וזאת רק על בסיס זכויות מבונות ולפני שהחברה הניחה לבנה אחת. עם זאת, על עליית השווי הזאת החברה תידרש לשלם היטל השבחה".

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

34.
יש בעיה בתוכנית
האזור הוא אזור כלוא - בין פסי הרכבת לבין כביש החוף. להולכי רגל משכונות מזרח העיר (קרית השרון) לא יהיה ניתן להגיע לשם ברגל, כי אי אפשר לחצות את הפסים, וגם להגיע משם למרכז נתניה זה בעייתי, כי קירוי כביש החוף נמצא במקום בעייתי, ומעבר לזה למי יש כוח להליכה כזו ארוכה ?
ארז  |  05.02.19
32.
עיריית נתניה אלופה בתוכניות מגלומניות
מגדלים פה, איזור תעשיה חדש שם, כביש רוחבי וכביש אורכי. אפילו על הייפר-לופ או משהו כזה דיברו. יש רק בעיה אחת קטנה. התכנון פועל לטובת העירייה - עוד ארנונה, עוד כסף ממיסים, אבל ישנה חשיבה מועטה על התושב - בעיקר על תחבורה והתניידות. מהבית שלי בפולג עד לאיקאה יש פחות משני קילומטר. ללכת אותם או לנסוע באופניים זה התאבדות. יש עוד מיליון דוגמאות כאלה ברחבי העיר. פקקים? מצוקת חניה? תחזוקה שוטפת? אפס מחשבה על מה קורה אחרי שמוקמת התוכנית המגלומנית. חבל שכך.
י.ג.  |  02.02.19
31.
מה עם מרכז העיר בשוק והסביבה
איך זה ניראה אפילו בעזה אין מקומות כאלה זנגביל .העיריה משלמת שכירויות עשרות מיליונים בשנה תבנה שם את המשרדים שלה כמו בניו יורק בניין ענק כל המשרדים .תוך כמה שנים תחזיר את הכסף בלי שכירות .עושה כמו טלאים טלאים באיזור השוק תוכנית אחת כמה מיגדלים
ע.ח  |  02.02.19
לכל התגובות