אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחת ולתמיד: איזה מטוס מעדיפים הטייסים, בואינג או איירבוס? צילום: Bill Larkins

סודות הטיסה

אחת ולתמיד: איזה מטוס מעדיפים הטייסים, בואינג או איירבוס?

שתי היריבות המרות מספקות חוויה בטוחה ונוחה לנוסעים, אך לטייסים יש העדפות משלהם. מה ההבדל בין הבואינג 737 והאיירבוס A320, שני הדגמים המובילים של השתיים?

16.02.2019, 07:47 | שירות כלכליסט

היריבות בין יצרניות מטוסי הנוסעים בואינג ואיירבוס מרה יותר מזו שבין הפועל ומכבי, ותיקה יותר מזו שבין אנדרואיד ו-iOS, ובמרכזה שוק התעופה האזרחית - שלפי הערכות יגיע עד 2025 ל-330 מיליארד דולר. שתי החברות צמודות מאוד במכירותיהן: ב-2018 סיפקה בואינג 806 מטוסים ואילו איירבוס 800 - שיא אישי עבורה. הנוסעים אמנם לא חשים בהבדל מהותי בין דגמי המטוסים, אך הטייסים בהחלט כן; לשתי החברות יש פילוסופיית עיצוב שונה מאוד, שמשפיעה על חוויית ההטסה.

קראו עוד בכלכליסט

אתר TGP ערך השוואה כללית בין שני המוצרים המובילים של שתי החברות: בואינג 737 לדגמיו ומולו איירבוס A320 לדגמיו. אלו הם שני מטוסי הנוסעים הגדולים הנמכרים ביותר בעולם, כשבואינג שולטת בטבלה; מאז טס ה-737 לראשונה ב-1967, נבנו יותר מ-10,000 והוזמנו יותר מ-4,000 נוספים. לעומתו, נמכר האיירבוס ביותר מ-8,000 יחידות.

בואינג 737-900 ומתחתיו איירבוס A320. נראים זהים? שימו לב לסנפיר בקצה הכנף ולקצה הגוף, שבאיירבוס ממשיך יותר אחרי בסיס הזנב, צילום: Bill Larkins בואינג 737-900 ומתחתיו איירבוס A320. נראים זהים? שימו לב לסנפיר בקצה הכנף ולקצה הגוף, שבאיירבוס ממשיך יותר אחרי בסיס הזנב | צילום: Bill Larkins בואינג 737-900 ומתחתיו איירבוס A320. נראים זהים? שימו לב לסנפיר בקצה הכנף ולקצה הגוף, שבאיירבוס ממשיך יותר אחרי בסיס הזנב, צילום: Bill Larkins

האיירבוס A320 טס לראשונה ב-1987, ונבנה על בסיס סדרת מטוסים שנולדה הרבה אחרי המתחרה מבית בואינג, תוך שהיא מתבססת על מערכת ניהוג חדשה: Fly by Wire, או בעברית, לטוס על חוט. הכוונה היא לשליטה בהגאי הגובה והכיוון באמצעות מחשב שמגדיר למנועי ההגעים מתי וכמה לפעול, בהתאם לתנועת הסטיק. זאת, בעוד הגאי מטוסים מתחרים נשענו על הגאי כוח ומערכת תמסורות מסובכת להפליא שמעבירה את תנועות הטייס.

מערכת FBW איפשרה לבנות בקרת טיסה דיגיטלית, בה הטייס האוטומטי מגיב מהר יותר, והטייס האנושי שולט בכלי בצורה מדויקת יותר. בנוסף, קיבל האיירבוס A320 תצוגת טייס בעלת יותר מסכים רב תכליתיים ופחות שעונים ומחוונים. הסטיק נמצא בצידו של הטייס ולא עוצב כהגה גדול; פשוט לא צריך הרבה כוח כדי להזיז אותו. לעומתו, ה-737 נבנה על פלטפורמה בת 50 שנה אשר עברה המוני שדרוגים וקיבלה מספר דגמי מנועים חדשים, כנפיים, שינויי גוף ועוד.  

איירבוס A320, צילום: שאטרסטוק איירבוס A320 | צילום: שאטרסטוק איירבוס A320, צילום: שאטרסטוק

קפטן רורי קיי, בעל ניסיון של שנים על שני המטוסים, השווה ביניהם עבור אתר TGP: "אני אוהב את שני המטוסים מסיבות שונות. לדבריו, הניהוג הדיגיטלי של איירבוס מאפשר לפשט את הטיסה ולהגביל פעולות קיצוניות. "אני לא יכול למשוך את הסטיק עד הסוף ולהפוך איירבוס", הסביר קיי. כל עוד נמצאים בתנאי טיסה רגילים, יש מגבלות על עומק הזווית אליו המטוס יכול לעלות.

קוקפיט איירבוס A320. שימו לב לסטיק שנמצא לצד אנשי הצוות ולא מולם, צילום: שאטרסטוק קוקפיט איירבוס A320. שימו לב לסטיק שנמצא לצד אנשי הצוות ולא מולם | צילום: שאטרסטוק קוקפיט איירבוס A320. שימו לב לסטיק שנמצא לצד אנשי הצוות ולא מולם, צילום: שאטרסטוק

 

המערכת הזו מקלה על הטייסים כשנתקלים במצבי לחץ, או כשצריך לבצע תמרונים לחמיקה ממזג אוויר קשה, התיישרות לנחיתה בגישה סופית ועוד. היא הוכיחה עצמה לא פעם במקרי חירום. אפילו קפטן צ'סלי סאלנברגר, שהצליח להנחית איירבוס על נהר ההדסון בארה"ב, ייחס זאת בין השאר לעזרה שקיבל מהמחשב.

בואינג 737: עשר עובדות מדהימות על המטוס הכי משעמם בעולם הוא אף פעם לא הציל את בריטניה מפלישה נאצית, אין מאחוריו פוליטיקה מתוחכמת או פריצת דרך הנדסית - ועדיין הצליח המטוס הקטן לחולל מהפכה בתעופה האזרחית; איך הפך למטוס הנוסעים הסילוני הכי נפוץ בהיסטוריה? ניצן סדן, 28 תגובותלכתבה המלאה

ואולם, לסטיק של איירבוס יש גם חסרונות. קיי מסביר כי המוטות לא מחוברים ביניהם, כך שטייס המשנה לא יכול לראות מה הטייס עושה במערכת הבקרה. לעומת זאת, במטוסים של בואינג מוטות ההיגוי מסונכרנים ונמצאים ישירות לפני כל הטייסים, כך שיש להם גם מראה ויזואלי וגם משוב מיידי לגבי הפעולות של הטייס השני.

"באיירבוס לא יודעים מה הטייס השני עושה במונחים של בקרת הטיסה, ואילו בבואינג מקבלים משוב מיידי לגבי העבודה של טייס המשנה, אם הוא עובד יותר מדי או פחות מדי. זה תמיד הפריע לי באיירבוס - אני מסתכל מעבר לכתף והטייס שלצידי סתם מזיז את מוט ההיגוי ימינה ושמאלה, קדימה ואחורה כאילו אנחנו במשחק מחשב", הודה קיי.

בואינג 737, צילום: שאטרסטוק בואינג 737 | צילום: שאטרסטוק בואינג 737, צילום: שאטרסטוק

הבדל מהותי נוסף בין החברות נוגע למצערת - המקבילה המטוסית לדוושת הגז. במערכת של איירבוס, נותרת המצערת במקומה לאחר ההמראה עד לשלב ההנמכה לנחיתה, ואילו בבואינג נעה המצערת בעצמה בהתאם לדרישות המערכת. "במטוסים של בואינג אני יכול לראות את תנועת המצערות וזה מספק לי פידבק, משפר את המודעות שלי למצב הנתון כי אני יודע מה המטוס מנסה לעשות למנועים", הסביר קיי.

קוקפיט של בואינג 737. שימו לב למיקום וצורת ההגאים, צילום: שאטרסטוק קוקפיט של בואינג 737. שימו לב למיקום וצורת ההגאים | צילום: שאטרסטוק קוקפיט של בואינג 737. שימו לב למיקום וצורת ההגאים, צילום: שאטרסטוק

למטוסי בואינג יש עוד חיסרון שמשפיע על הטייסים: גודל הקוקפיט. במקור היה כשל מטוס הבואינג 707, חלוץ מטוסי הנוסעים הסילוניים בארה"ב, שהיה בעל תא גדוש בשעונים ובו איש צוות נוסף. פינוי הרכיבים המיותרים אמנם הגדיל את החלל שלו, אך ה-A320 פשוט מרווח יותר. "יש הרבה פחות רעש לבן באיירבוס, ולכן זה גם פחות מעייף, והמושבים הרבה יותר נוחים, גם החלונות גדולים מאד, ואני אוהב את זה", אמר קיי.

את מי הוא מעדיף? "יש הרבה דברים שבאיירבוס עושים כמו שצריך", סיכם ואמר שאם היה צריך לבחור באיזו מטוס עליו לטוס עד סוף הקריירה שלו, היה בוחר במתחרה האירופי. עם זאת, המטוס המושלם עבורו הוא שילוב בין שני המטוסים הללו - בו רכיבי עיצוב של איירבוס, אך הגה מסורתי ומצערת בתצורה של בואינג. השוק עצמו הולך לכיוון הזה: אמבראר הברזילאית, עוד מתחרה בשוק מטוסי הנוסעים, הטמיעה את השילוב הזה במטוסיה. האם לכם יש העדפה בין שני המטוסים?

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות