אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
במקום מונית: אגד תפעיל בירושלים ובחיפה תחבורה ציבורית בהזמנה צילום: Daimler AG

בלעדי

במקום מונית: אגד תפעיל בירושלים ובחיפה תחבורה ציבורית בהזמנה

בעוד כחצי שנה תפעיל אגד שירות גמיש בשתי הערים של הזמנת נסיעה באפליקציה לאזורי הביקוש - בירושלים עם ויה ובחיפה עם מוביט. ויה תפעל בקרוב גם בתל–אביב בשיתוף חברת דן

18.02.2019, 08:28 | אודי עציון

תחבורה ציבורית לפי דרישה בדרך גם לירושלים וחיפה. ביוזמת משרדי התחבורה והאוצר אגד תפעיל עוד כחצי שנה תחבורה ציבורית גמישה בשתי הערים, שתאפשר לנוסעים להזמין נסיעה באפליקציה לאזורי ביקוש ותעסוקה.

קראו עוד בכלכליסט

הפעילות בירושלים תבוצע בשיתוף חברת ויה, שהכריזה על פעילות דומה בתל־אביב עם חברת דן – שתחל בחודשים הקרובים – ופעלה עד היום בחו"ל; ובחיפה בשיתוף עם חברת מוביט, המוכרת לישראלים מאפליקציית התחבורה הציבורית והנסיעות השיתופיות הפופולרית. חתימה סופית על החוזה לביצוע הפעילות צפויה בקרוב.

בכל אחת מהערים יפעלו 50 מיניבוסים עם 14 מקומות, באזורים שהוגדרו מראש, ללא מסלול קבוע. הנוסעים יזמינו נסיעה באפליקציה ויקבלו מיד מידע מתי והיכן יוכלו לעלות למיניבוס בקרבת מקום הימצאם. האפליקציה תנהל את מסלול הנסיעה ותקבע לנהג את המסלול בהתאם לצרכים המשתנים של הנוסעים. היא תאפשר למשתמשים לעקוב אחר זמן איסוף משוער וזמן הגעה משוער ליעד.

רכב של ויה, צילום: Daimler AG רכב של ויה | צילום: Daimler AG רכב של ויה, צילום: Daimler AG

13 שקל בשיא, 9 בשפל

בירושלים יכלול אזור השירות את התחנה המרכזית החדשה בכניסה לעיר, קריית הממשלה, קניון מלחה והגן הטכנולוגי הצמוד והדסה עין כרם. בחיפה הוא יכלול את תחנות מרכזית המפרץ וחוף הכרמל, הטכניון והאוניברסיטה. הנסיעה תהיה יקרה לעומת נסיעה רגילה באוטובוס, אך זולה משמעותית ממונית: 13 שקל בשעות העומס, ורק 9 שקלים בשעות השפל.

השירות נועד להוות תחליף לשימוש ברכב פרטי, והפחתת השימוש בשעות העומס הוא אחד היעדים שלו. זאת באמצעות אלטרנטיבה נגישה ומהירה אשר חוסכת את העול של נהיגה וחיפוש חניה. לכן הוא יפעל בשתי הערים בשטח הכולל אזורי תעסוקה עם ביקוש משמעותי.

ויה הישראלית כבר מפעילה תחבורה חכמה בעשרות ערים בעולם, בהן ניו־יורק, לונדון, סידני, פריז, ברלין, אמסטרדם וטוקיו; מוביט מוכרת לישראלים, אבל פעילה במקביל בקרוב ל־100 ערים בעולם.

האפליקציות של שתי החברות מבוססות על בינה מלאכותית ועדכוני זמן אמת על מצב התנועה, כדי ליצור את המסלול היעיל ביותר לרכבי ההסעות. זאת כדי שמי שרוצים לנסוע לאותם יעדים יוכלו לנסוע באותו מיניבוס, במקום בכמה מכוניות פרטיות.

אגד פירסמה לאחרונה מכרז לרכישת 100 המיניבוסים הדרושים לתוכנית. במקביל היא מגייסת עבורה נהגים. לפי ההערכה, הנהיגה ברכב שהוא קטן יותר מאוטובוס רגיל, וקל יותר לתמרון ולשליטה, תגביר את האטרקטיביות של התפקיד ותקל על גיוס הנהגים, תחום שבו שורר בארץ מחסור קשה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות