אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסינים נותנים גז במכונית החשמלית בדרך מערבה צילום: בלומברג

הסינים נותנים גז במכונית החשמלית בדרך מערבה

ההוראה הממשלתית שקיבלו יצרני הרכב בסין להציג דגם חשמלי עממי לשיווק המוני עד 2020 דוחפת אותם להגביר את היצוא גם למדינות המערב. הנחיות משרד התחבורה המקלות יבוא של רכב סיני חשמלי עשויות להפוך את ישראל לתחנה משמעותית בדרך. כלכלסיט מציג כמה דגמים שנמצאים כבר על פסי הייצור

29.04.2019, 08:25 | תומר הדר

שוק הרכב החשמלי בסין לוהט. כשבאירופה עדיין מתלבטים יצרני הרכב בשאלה האם לייצר מכוניות חשמליות עממיות או להפנות את המאמצים לשוק היוקרה - בסין יצרני הרכב כפופים למערכת שונה של חוקים. זו גוזרת עליהם ייצור של מכוניות חשמליות בין שירצו ובין שלא, באמצעות תמריצי מס ואצבע ממשלתית קלה במיוחד על ההדק במתן ההטבות.

קראו עוד בכלכליסט

השיטה דוחפת, כמעט מאלצת, את רוב יצרני הרכב בסין להציג דגם חשמלי יעיל לשיווק המוני עד 2020. המסר ברור: או שתייצרו מכוניות חשמליות למען הסינים או שתחדלו מלהתקיים. בניגוד לשנים עברו, יצרני הרכב הסינים מוכנים, לפחות בחלקם, לייצא מכוניות למערב. הסיבה אינה קשורה להצלחה בשווקים מערביים אלא למיתוג. בדומה למותגי הלבשה, אלקטרוניקה ואופנה, כדי להצליח למכור לסינים את מה שמיוצר בסין, צריך למכור את התוצרת במערב, או לפחות למכור את הרושם שמדובר במוצר שזוכה להצלחה במערב.

לכך מצטרפת גם נקודה ישראלית. כפי שנחשף ב"כלכליסט", משרד התחבורה הוציא לפני כחודשיים הנחיה חדשה שתקל משמעותית יבוא של מכוניות סיניות חשמליות לישראל בהיקפים קטנים. זה בדיוק מה שיצרן סיני בתחילת דרכו צריך כדי להכניס רגל בדלת של מדינה מערבית. ישראל היא מדינה שבה מס הקנייה על רכב חשמלי נחשב נמוך: 10% בלבד. הדבר אמור להקל חדירה של רכב חשמלי, גם אם מדובר ברכב של יצרן עלום שם. המגעים ליבוא רכב סיני לישראל כבר מתקיימים, אך ההערכה היא כי עדיין ארוכה הדרך עד שינחתו בישראל הדגמים הראשונים.

במהלך הרבעון הראשון של השנה הנוכחית הוצגו כבר כמה מכוניות סיניות ואב־טיפוס לדגמים שמוכנים לייצור אשר יהפכו בקרוב למציאות. 

 

Geometry

רק 150 קמ”ש

ג'ילי נחשבת כיום לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, והיא גם בעלת הבית של וולוו. עם זאת, ג'ילי עדיין נשמע שם סיני למדי. כלומר קשה לפרוץ איתו למערב. לכן ג'ילי הציגה את ג'יאומטרי (פשוטו כמשמעו, גיאומטריה), מותג רכב עצמאי אשר מייצר רק רכבים חשמליים ומיועד לשיווק כלל־עולמי.

רכב הג'יאומטרי הראשון כבר אינו רק אב־טיפוס, אלא דגם מוגמר ומוכן לשיווק באירופה באמצעות רשת סוכנים ייעודית. לפי נתוני ג'יאומטרי, אורך הרכב הוא 4,736 מילימטר, כלומר פחות או יותר בגודל של קורולה, אך מה שיותר מעניין זו מערכת ההינע. מדובר במנוע חשמלי המפיק 163 כוחות סוס אשר ניזונים מסוללת ליתיום איון ומסוגלים להביא את הג'יאומטרי למהירות מרבית לא ממש גבוהה של 150 קמ"ש.

אך מה שיותר חשוב זו קיבולת הסוללה. לדברי ג'ילי, הג'יאומטרי מוצע לצרכנים בשתי תצורות סוללה - האחת בעלת קיבולת המאפשרת טווח של 410 קילומטר בין טעינות, והשנייה בקיבולת סוללה המאפשרת טווח נסיעה של 500 קילומטרים בין טעינות. מכיוון שנושא הטעינה עולה בחשיבותו במכוניות כאלה על הביצועים, הג'יאומטרי מוצע בתצורה בעלת חמישה מצבי טעינה המספקים טווחים שונים וקיבולות שונות, אשר נקבעים בין היתר גם על ידי הסביבה (למשל, השפעה אקלימית) וגם על ידי הנהג.

כיאה לרכב שמגיע ממדינה חובבת גאדג'טים, הג'יאומטרי מתהדר בתוך הרכב בצג מידע בקוטר 12.3 אינץ', צג הקרנה עילי שמציג מהירות נסיעה וניווט, מערכת בקרת איכות אוויר - מאפיין קריטי דווקא בערי סין, וגם מערכת חנייה סמי־אוטונומית.

Mile II

דלתות “התאבדות”

קשה להתייחס למכוניות סיניות חשמליות בעלות פוטנציאל חדירה לשוק הישראלי בלי להזכיר את קורוס. החברה הסינית־ישראלית שחברת האחזקות קנון בשליטת עידן עופר מחזיקה בחלק ממניותיה, ידעה עליות ומורדות בשנים האחרונות. כיום פחות מרבע ממניותיה מוחזקות בידי קנון וכל היתר נמצאות בידי חברות סיניות.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

קורוס מעולם לא הסתירה את תוכניותיה לגבי חדירה לשווקים מערביים, בהם ישראל, שהפכה בשנים האחרונות לחוד חנית טכנולוגי עבור תעשיית הרכב העולמית, ועדיין מהווה שוק יעד נחשב. אחרי שנים של דשדוש בשוק הרכב הסיני עם מכוניות בינוניות, קורוס חושפת היצע חדש של דגמים חשמליים שיקלו חדירה לאירופה.

אחד המעניינים בהם, שהוצג רק לפני כמה שבועות, הוא מייל 2. אחד הדברים המעניינים בדגם זה הוא העובדה שמדובר במכונית הראשונה אשר מעוצבת ומתוכננת תחת בעלת הבית החדשה של קורוס, קבוצת באואנג הסינית. משמע, מדובר במכונית שמהווה הרבה יותר מרמיזה לגבי הכיוון העתידי של קורוס.

המפרט הפנימי של קורוס חושף מכונית גדולה למדי (4,922 מילימטר אורך) בתצורת סטיישן ספורטיבית. אך הצד הטכני יותר מעניין: לפי המידע שקורוס חושפת, טווח הנסיעה הרשמי הוא לא פחות מ־600 קילומטר בין טעינות. נוכח טווח כזה ניתן לצפות לפגיעה משמעותית במהירות המרבית, אך זו המוצהרת לפי קורוס היא 240 קמ"ש והתאוצה ל־100 קמ"ש אורכת רק 3.6 שניות. בצעד מעניין בחרו בקורוס להעניק למכונית "דלתות התאבדות", כלומר צמד דלתות שנפתחות לכיוונים מנוגדים ומפרט מוכוון נהג הכולל מסכים אשר מציגים בפני הנהג מידע שנאסף על ידי מצלמות בצידי הרכב.

U7 ion

חיישנים בתקרה

שוק הרכב הסיני מעדיף עדיין מכוניות משפחתיות, אךף שמדובר בטרנד שהולך ומאבד גובה בעולם לטובת רכבי כביש־שטח. עם זאת, יצרני הרכב הסיניים בהחלט ריאליים בכל הקשור בצורכיהם של לקוחותיהם העתידיים. בסין, שם המגבלות על ילודה כבר אינן תקפות, כמו גם באירופה - קיים פוטנציאל בלתי מבוטל לחדירה של המיניוואן “הנכון". בעיקר בשוק שבו יצרני הרכב המסורתיים החליטו להפנות עורף למיניוואנים.

אחת הדוגמאות היותר בולטות היא U7 ion של AIWAYS. בניגוד ליצרני הרכב המערביים המסורתיים, שהחלו את דרכם כיצרני אופניים, כרכרות ושאר מכונות חקלאיות והפכו ליצרנים של מכוניות, AIWAYS החלה את דרכה דווקא כחברה המתמחה בבינה מלאכותית. הדבר מתבטא היטב במוצר: הדגם החשמלי U7 ion מצויד בלא פחות מ־12 מסכי מגע השולטים בפונקציות השונות של הרכב. ויותר מזה: מדובר ברכב המצויד בחיישנים המותקנים בתקרה, אשר מסוגלים “לקרוא” את הנוסעים ולהתאים את ממשק הרכב לצורכיהם הספציפיים. AIWAYS מצהירה על טווח נסיעה נאה של מעל 400 קילומטר ועל מנוע חשמלי המפיק 188 כוחות סוס וניזון מסוללת ליתיום איון.

ET

עיצוב ספורטיבי

בין יצרניות הרכב הסיניות שהגיעו לתערוכת רכב בשנגחאי, אחת בולטת במיוחד בתכונות קיימות, המגדילות את סיכוייה לחדירה למערב. מדובר ביצרנית הרכב NIO, שמגעים ליבוא של מכוניותיה לישראל מתקיימים משנת 2018 על ידי גורמים בענף הרכב הישראלי.

בניגוד ליצרנים רבים אחרים, NIO כבר מייצרת מכוניות נוסעים, רכבי כביש־שטח ועוד. NIO עצמה שמה דגש רב על יכולות נסיעה אוטונומיות של דגמיה השונים וקיבלה כבר לפני שלוש שנים אישור רשמי לבחון מכוניות אוטונומיות בקליפורניה. בשנת 2018 יצאה NIO להנפקה, וכעת דרושים לחברה דגמי אב־טיפוס שיאפשרו לצרכנים להבין כיצד יראו דגמי החברה בעידן הפוסט הנפקה. לשם כך מציגה NIO את ה־ET, מכונית שמיועדת להמחיש בדיוק כיצד ייראו דגמי החברה שיוצגו בשנה הבאה. הדגש הוא על עיצוב ספורטיבי שניכר שהוא שואב לא מעט השראה מדגמים של יצרנים גרמניים כדוגמת אאודי. אך עובדה לא פחות מעניינת נוגעת לסוללה: ב־NIO בחרו להשתמש בסולת ניקל קובלט, משמע טווח הנסיעה החשמלי המוצהר הוא מעל 500 קילומטרים בין טעינות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
למה לא לקחת מס יותר גבוה
המדינה. לוקחת מסים אדירים בתחבורה הציבורית. אבל מול הסינים ,נותנת להם יד חופשית. תתעוררו הם ישלטו וינתבו את ניהול התעשיה. איפה תעשיית כחול לבן, שהיא בכמה וכמה יותר איכותית מהסינים. הסינים הם מעתיקנים מעולים, אבל מפתחים על הפנים. האם לשר ישראל כץ יש נגיעה בדבר? הרי הוא מקושר למישהו שמייבא אוטובוסים מסין. חומר למחשבה. תראו את הכתבה של אנליסט בנוגע לאוטובוסים בארץ. תופתעו
נהג  |  30.04.19
לכל התגובות