אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מפיק הדוקו לירן עצמור: "כל סרט הוא ויה דולורוזה"

מפיק הדוקו לירן עצמור: "כל סרט הוא ויה דולורוזה"

עצמור מסביר מדוע בחר דווקא ב"בלי דם" האניגמטי של יוסף אל דרור כסרטו העלילתי הראשון: "הצלחה קופתית היא לא המטרה"

05.05.2019, 08:43 | ארי ליבסקר

"כוחו האמיתי של מפיק קולנוע לא נמצא ביכולתו להגיד 'לא', אלא דוקא ביכולתו להגיד 'כן' ולייצר חופש לייצר", מספר לירן עצמור, מהמפיקים הבולטים

ביקורת די להרג ההיגיון "בלי דם" הוא סרט פלגמטי שנואש לשחקנים חדים כמו חברי "החמישייה הקאמרית" שיתווכו אותו לקהל יאיר רוהלכתבה המלאה

בארץ בתחום הקולנוע הדוקומנטרי, שמשיק כעת סרט עלילתי ראשון בהפקתו: "בלי דם", סרט הביכורים של יוסף (ג'ו) אל־דרור, המוכר כתסריטאי של "החמישייה הקאמרית" וכמחזאי. "ברגע שאני מגלה יוצר שמעניין אותי לרקוד איתו את הטנגו הזה של הפקת סרט שנמשך על פני כמה שנים, אז אני נכנס לזה. אמנם אני לא מנוסה כל כך בהפקה של דרמה, אבל אני מחפה על זה במסירות ובתשוקה.

"זאת הסיבה שבגללה נכנסתי להפקה של 'בלי דם'. זאת לא איזה החלטה ז'אנרית אלא אני מחפש יוצר שאני מאוד רוצה לעבוד אתו, ואת הכתיבה של ג'ו אני מעריץ עוד מימי הלימודים שלי. הרי גם ככה הפקה של סרט, כל סרט, היא ויה דולורוזה, אז עדיף שזה יהיה עם מישהו שאני מאוד מעריך. כך הרגשתי גם עם הבמאים דוד פרלוב ורענן אלכסנדרוביץ', שאני מלווה כבר שנים. אני באמת שמח שיש לי היכולת לאפשר ליוצר ליצור ללא מגבלות ככל הניתן".

לירן עצמור. "מחפה על מיעוט ניסיון בהפקה של דרמה עם תשוקה" לירן עצמור. "מחפה על מיעוט ניסיון בהפקה של דרמה עם תשוקה" לירן עצמור. "מחפה על מיעוט ניסיון בהפקה של דרמה עם תשוקה"

קאמבק אחרי 15 שנה

עצמור (47) אחראי להפקתם של עשרות סרטים דוקומנטריים מוערכים וזוכי פרסים בינלאומיים ובהם "פרינסס שואו" של עידו הר, שהשתתף בפסטיבל טורונטו ונמכר לנטפליקס, "קינג ביבי" של דן שדור, "שלטון החוק" של רענן אלכסנדרוביץ', זוכה פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים, הסדרה "מקוללים" של חגי לוי ועוד רבים. בין השנים 2008–2010 היה אחראי על פיתוח הפקות מקור בערוץ 8 של הוט, והוא גם זה שפיתח את הפורמט של "יצאת צדיק" בהנחיית חיים הכט.

הבחירה של עצמור ללכת דוקא על "בלי דם" כסרט עלילתי ראשון בהפקתו אינה טריוויאלית. מדובר בסרט אניגמטי מאד שעוסק במורה לכתיבה, שנקלע בטעות למעקב אחרי אדם אחר ונתפס במצלמות המשטרה. הבירור במשטרה מערער אותו ומוציא אותו למסע שגורם לו להטיל ספק בסביבתו הקרובה, ומספק משל לפרנויות הישראליות. ממש לא החומרים שמבטיחים הצלחה בקופות. "כמובן שאשמח אם הרבה אנשים יבואו לראות את הסרט, אבל בעיני זה לא העיקר", אומר עצמור. "מה שחשוב הוא שיש כאן טקסט תרבותי נפלא של יוצר שאמון על נכסי צאן ברזל מאוד קאנוניים כמו 'החמישיה הקמארית', וחוזר ליצור לקולנוע אחרי 15 שנה של הפסקה".

"הפקות המקור בסכנת חיים"

לצד "בלי דם", יציג עצמור סרט חדש בדוקאביב הקרוב, "מראה", שעוסק בארגון זכויות האדם "בצלם".

מסוכן להיות היום קולנוען שמאלני. אתה לא חושש?

"לא. מירי רגב בעיקר דיברה באוויר, ולא ממש הצליחה להפריע בינתיים. אתה מסתכל על סרטים דוקומנטריים בדוקאביב, לא רק שהם לא הלכו אחורה, הם ממש התקדמו בחריפות הפוליטית והביקורתית".

מתוך "בלי דם". תשאול במשטרה מתגלגל למסע פרנואידי, צילום: שי גולדן מתוך "בלי דם". תשאול במשטרה מתגלגל למסע פרנואידי | צילום: שי גולדן מתוך "בלי דם". תשאול במשטרה מתגלגל למסע פרנואידי, צילום: שי גולדן

לדברי עצמור, מה שבאמת מטריד אותו כיום זה תעשיית יצירות המקור נמצאות כיום בסכנת חיים. "מועצת הכבלים והלווין קבעה כי 8% מההכנסות של HOT ו־yes צריכות להיות מופנות לדרמות ולדוקומנטרי. אבל ההכנסות שלהן רק הולכות ומתכווצות, ככל שמתחזקת התחרות שלהם מול גופים כמו סלקום, פרטנר ונטפליקס. למדינה היה חזון שתאגיד כאן11 יתקן את זה, אבל הסכומים שהוא משקיע בהפקות מקור — כ־80 מיליון שקל — הם בטלים בשישים".

הפתרון, לדבריו, הוא הרחבת הרגולציה. "קנדה, למשל, חייבה את נטפליקס להשקיע חצי מיליארד דולר על פני חמש שנים בהפקות קנדיות תמורת הזכות לפעול בקנדה. אבל לנו בארץ יש מועצת כבלים ולוויין שמסורסת לגמרי כי אין בתחום השיפוט שלה שידורים על גבי אינטרנט, שזה מה שסלקום ופרטנר עושות, כי התיקון הזה לא עבר מעולם. שלא לדבר על זה שאין שום פיקוח על נטפליקס או אמזון. יש כאן כשל שוק איום ונורא".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות