אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מסמר בארון הקריפטו: חיסלו את רעיון הביזור צילום: facebook

פרשנות

מסמר בארון הקריפטו: חיסלו את רעיון הביזור

ההתנהלות הפיננסית שלנו היא הפיסה היחידה שהיתה חסרה בפרופיל המדויק עד אימה שהרשת החברתית בנתה לכל אחד ואחת ממשתמשיה. כעת יש לה את ליברה

19.06.2019, 08:24 | הגר רבט
ליברה, מטבע הקריפטו שחשפה אתמול פייסבוק, ושייכנס לחיינו ב־2020, הוא כנראה הדבר הגדול ביותר שקרה לקריפטו מאז הביטקוין אבל עשוי להיות גם המסמר האחרון בארון הקבורה של התחום הזה. מה שעשו פייסבוק והחברות שהצטרפו אליה להקמת תאגיד ליברה הוא לקחת את אבני הבניין של הקריפטו ולעקר את הרעיון עצמו מתוכן.

קראו עוד בכלכליסט

הביטקוין הוא בייסודו מטבע שנולד כמחאה - אלטרנטיבה לשיטה הפיננסית הקיימת שעיקרה הוא רעיון הביזור. אף שמטבעות הקריפטו הפכו בשנים האחרונות לתופעה מוכרת, הם מעולם לא הצליחו להתבסס כאמצעי תשלום אמיתי ואת זה לפייסבוק יש כעת היכולת לשנות.

מארק צוקרברג, צילום: בלומברג מארק צוקרברג | צילום: בלומברג מארק צוקרברג, צילום: בלומברג

ליברה הוא הרבה דברים מתקדמים מאוד טכנולוגית, אבל מטבע מבוזר הוא לא. יש גוף מרכזי שמנהל אותו, מנפיק ומוחק מטבעות בעת הצורך בדיוק כמו כל בנק מרכזי בכל מדינה.

האינטרנט היה אמור לספק לאנושות גישה בלתי אמצעית למידע לכל אחד ובכל זמן. חיבור לרשת היה שחרור מתלות היסטורית בספקי מידע ושומרי סף כמו מוסדות שלטון, ארגונים או תאגידים. אבל האינטרנט של היום מבוזר במידה מועטה מאוד. אנחנו רוצים להאמין שיש לנו גישה מיידית לכל הידע בעולם בלחיצת כפתור, אבל למעשה אנחנו מתהלכים ברשת עם סכי עיניים.

ענקיות כמו גוגל ופייסבוק מיצבו עצמן כשער בין הגולשים לאינסוף המידע ברשת. מתחילת שנות האלפיים אנחנו נמצאים ברשת אך ורק באמצעות הכלים שמספקות לנו חברות הטכנולוגיה. אלה בתורן הופכות את המידע שזורם מהגולשים לרווחים שלהן.

הצעד הנוכחי של פייסבוק הוא שחזור מדויק של שיטת הפעולה שתוארה מעלה. ברשת החברתית זיהו את ה״סכנה״ שטומנת עבורם מערכת פיננסית לא מבוזרת ומיהרו למקם עצמם שוב כשומרי סף. התמורה עבור המשתמשים גם היא זהה - ליברה מציע נוחות ומהירות חסרת תקדים בתמורה ל...ובכן - הכל, כל המידע כולו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
זה יהיה נחמד ונוח לתשלומים קטנים כמו על גלידה ופיצה...
אבל זה לא יתפוס יותר מאמצעי סליקה נוח... אנשים לא מפגרים בכדי לתת לפייסבוק שליטה על כל הכסף שלהם... ואלה שכן מפגרים, הם לא משמעותיים במיוחד כי אין להם כסף בשביל לתת לפייסבוק... ברמה שיהפוך אותם לשחקן מרכזי... בשורה תחתונה פייסבוק מנסה להיות חברת אשראי, כמו ויזה או מאסטרכארד, רק באפליקצייה ובלי כרטיס פיזי, ותחת מטבע בשער דינאמי שהם ישלטו עליו בשביל לגנוב כסף מהלקוחות שלהם (או יותר נכון ערך, כי הסכום יהיה זהה אבל השווי יהיה פחות כשהם יתחילו לעשות מניפולציות פקטיביות לשער בשביל להרוויח דולארים)...
אריה  |  01.07.19