אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה מתכנן: מצלמות מהירות בשבילי אופניים                                                        צילום: דנה קופל

משרד התחבורה מתכנן: מצלמות מהירות בשבילי אופניים

פיילוט של משרד התחבורה ונתיבי איילון: מהשנה הבאה תעביר תוכנה מיוחדת למרכז בקרה דיווחים על אופנועים או כלי רכב שייכנסו לנתיבי האופניים, וגם תבדוק מהירות ותתריע על סכנות כמו שלוליות והיעדר תאורה

23.07.2019, 08:19 | תומר הדר

רוכבים בשבילי אופניים בגוש דן? מהשנה הבאה תוכנה מיוחדת תתעד אתכם, תתריע על סכנות ותצלם אופנועים או כלי רכב שייכנסו לנתיב הרכיבה. כך עולה מתוכנית חדשה של משרד התחבורה לניטור תנועה בשבילי אופניים, שתבוצע באמצעות חברת נתיבי איילון.

קראו עוד בכלכליסט

מטרתה של התוכנית, כפי שהוגדר במכרז, היא "להניח תשתית לעתיד שבו התנועה בשבילי האופניים תדרוש ניהול, בדיוק כמו התנועה בכבישים". לדברי גורמים המקורבים למשרד התחבורה, התוכנית נובעת מכך שהפופולריות הגדלה של אמצעי תחבורה כמו אופניים חשמליים וקורקינטים מצריכה תיעוד ואכיפה של כללי השימוש, כפי שנהוג במכוניות ואופנועים. לפי החוק, הרכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט ממונע מותרת מגיל 16 ורק לאחר מעבר תיאוריה, כך שהרוכבים כפופים לדרישות החוק וניתן לתעד את תנועתם באמצעים טכנולוגיים של חברות ישראליות. לדברי אייל ביליה, ראש אגף טכנולוגיות בנתיבי איילון, "בישראל 600 חברות אוטו־טק שמרבית פעילותן מופנית למדינות אחרות. פרויקט 'מאיצי דרך' של משרד התחבורה מאפשר לנו לבחון את האפשרות לשילוב הטכנולוגיות הישראליות המתקדמות בכבישים שלנו".

אופניים חשמליים , צילום: דנה קופל אופניים חשמליים | צילום: דנה קופל אופניים חשמליים , צילום: דנה קופל

במסגרת הפיילוט יותקנו בשנה הבאה אמצעים אלקטרוניים לניטור תנועת הרוכבים במקטע ראשון בגוש דן. מערכת הניטור בשבילי האופניים תחובר למרכז בקרה שיעביר בזמן אמת נתונים על המתרחש בשביל האופניים — וגם יאפשר במקרה הצורך הזנקה של סיירים לטיפול בבעיות. המערכת תוכל גם לספק לרוכבים התראות בזמן אמת על בעיות ומפגעים בשבילי האופניים, וגם על מצבי עומס. העלות הבסיסית שמוקצית לכל גוף שיתמודד במכרז העתידי היא רבע מיליון שקל לכל מקטע דרך של 500 מטר. המשמעות: מי שיגישו בשנה הבאה הצעות יצטרכו להגביל את עלות הפיתוח והיישום לרבע מיליון שקל ל־500 מטר של מקטע נסיעה, ורק לאחר מכן יוכלו להמשיך במכרז. בעתיד יורחב היקף הניסוי, ומקטעי שבילי האופניים המנוטרים יוכלו להגיע לאורך של 5 ק"מ.

במכרז יש רשימת דרישות לאמצעי מדידה ובקרה שיותקנו לאורך שבילי האופניים. בין היתר יינתן ניקוד למשתתפים במכרז שיספקו מערכת שמסוגלת לזהות אירוע מסכן רוכבים, למשל חניה של מכונית על השביל, שלולית גדולה או היעדר תאורה. גם התקהלות חריגה של הולכי רגל, או חדירה של אופנוע למסלול הרכיבה תתועד — תוך שימת דגש על זיהוי של האופנוע או המכונית על סמך מספר הרישוי. דרישות הבסיס למערכת כוללות גם יכולת לספור את כמות הרוכבים — עם הפרדה בין אופניים, קורקינט ואופניים חשמליים, וגם תיעוד מדויק של מהירות הנסיעה של הרוכבים בשביל האופניים.

חניה לקורקינטים בת"א, צילום: דוד הכהן חניה לקורקינטים בת"א | צילום: דוד הכהן חניה לקורקינטים בת"א, צילום: דוד הכהן

בתוך כך, עיריית תל אביב הודיעה הבוקר האפליקציה העירונית 106 פלוס עודכנה וכעת ניתן לדווח על כלי שיתופי חוסם: אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים המהווים מכשול במקרים כגון חסימה או הפרעה למעבר חופשי במדרכה, הפרעה בכביש וכו'.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות