אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אמזון כבר פה - בינתיים משחקים בכאילו

אמזון כבר פה - בינתיים משחקים בכאילו

אחרי הרבה הכנות, אמזון נחתה השבוע בישראל, תוך שהיא מחייבת את הספקים בעמידה בסטנדרטים ורמת שירות גבוהים במיוחד. האם זו הבשורה הצרכנית שתזעזע את השוק?

27.09.2019, 07:50 | בני בוחניק

השבוע, לאחר הכנות שלקחו כחצי שנה ולאחר שמועות רבות הרימה אמזון את המסך ופתחה את שעריה לצרכנים הישראלים לרכוש באתר האמריקאי וזאת עם שילוח מקומי, ממוכרים ישראלים. בעצם מה שקרה זה שאמזון פנתה למוכרים הישראלים ואפשרה להם להציג את מרכולתם לצרכן הישראלי, זאת תוך עמידה בסטנדרטים ורמת השירות שנקבעה על ידם לשוק הישראלי – משלוח עד חמישה ימי עסקים, סטנדרט מענה לפניות לקוח וכדומה.

האם זוהי הבשורה הצרכנית לה כולנו, כצרכנים, חיכינו וציפינו? האם זה מה שיחולל את התחרות והורדת יוקר המחיה בארץ? במילה אחת – לא. ובשלוש מילים – לפחות לא כרגע.

קראו עוד בכלכליסט

בהשקה אמזון הצליחה לגייס מספר סוחרים ויבואנים אשר מציעים את מרכולתם במגוון תחומים – מוצרי חשמל, קצת אלקטרוניקה, ביגוד ואופנה וקצת מוצרים לבית. רף הציפיות היה גבוה מאוד והבלון נופח באוויר חם לאורך מספר חודשים . מאוד חם. חם מדי – כזה שזעזע מספר פעמים לאורך הדרך את מניות הנדל"ן המסחרי והעוסקים במלאכה.

חבילות אמזון, צילום: איי פי חבילות אמזון | צילום: איי פי חבילות אמזון, צילום: איי פי

וביום ראשון, כשבוע לפני ראש השנה, בשעה 19:00 נורתה הירייה – רק שהמטרה שאליה היא נורתה לא היתה ברורה. האתר נשאר באנגלית לגולש הישראלי – מה שמדיר לא מעט צרכנים, עם מחירים בדולרים – שאולי נותן את הניחוח של חו"ל אבל גורר עמלות המרה והתעסקות מצד הצרכנים (חישובים מיותרים) והבעיה האמיתית והגדולה יותר– מגוון המוצרים והמחירים היה לא מפתה בלשון המעטה.

התקשורת חגגה - "אמזון נחתו בישראל!" - מה שגרם להמוני ישראלים לגשת ישר ל- Amazon האמריקאי ולראות את מגוון הבאנרים – הגענו! "משלוח מקומי בישראל", "קנה ממיטב המותגים אשר ישלחו לך מקומית" – כלומר בואו תקנו אצלנו ממגוון המותגים המובילים ותקבלו אותם מהר...

ואחרי ההתרגשות הראשונית הגולש הישראלי התחיל לנבור באתר ולחפש את הפלא השמיני. חיפש וחיפש ולא מצא. ואז התחלנו לגלות את מה שקרה מאחורי הקלעים.

הסוחרים שעלו לאמזון, בעיקר בעולמות החשמל והאלקטרוניקה, הינם היבואנים הוותיקים והמוכרים. חברות כגון ניופאן, ברימאג, אלקטרה וכו'. יבואנים אלו עושים כיום עסקים לא מבוטלים בישראל וזאת בשיתוף עם הרשתות והחנויות המוכרות. החשש הגדול בעולמות הקמעונאות היה שהעלייה לאוויר של אמזון תזעזע את השוק – שאותם יבואנים יתמחרו את מרכולתם באופן ישיר לצרכן הישראלי ובכך יעקפו את הצורך ברשתות.

ככל שהחשש גבר כך הופעלו לחצים על היבואנים להימנע מזעזוע והמסרים היו קשים – תחתכו אותנו במחיר – נפסיק למכור אתכם. וכמו בכל עסק – עשו את החישוב – האם לסכן את העסקים הקיימים תמורת ההבטחה הגדולה של אמזון או להימנע. חלקם בחרו להימנע לחלוטין ולהמתין. חלקם בחרו גם וגם או בעצם להיות בפנים אבל לא להיות – כלומר השיקו חנות עם מוצרים באמזון אבל בגזרת המחיר שמרו על ה"מחיר המומלץ לצרכן" וזאת כדי לא להרגיז יותר מדי את הלקוחות שלהם, כלומר הקמעונאים וערוצי המכירה הקיימים ובכך בעצם השאירו את הלקוחות האמיתיים – כלומר אנחנו הצרכנים רק עם ציפייה לשינוי שלא קרה.

בעולמות האופנה המצב מעט שונה – רוב יצרני האופנה מחזיקים בעצמם את נקודות המכירה ולכן ההחלטה שלהם האם להיכנס לאמזון או לא היא החלטה פשוטה יותר. כביכול. ההתלבטות של אותם ספקים ורשתות אופנה מסתכמת בעיקר בשאלה האם לפגוש את הלקוח בכל מקום אפשרי ולהגדיל את נקודות החיכוך עם הלקוחות (ועכשיו יש תחזית שהלקוחות ישוטטו הרבה יותר באמזון)? או בעצם להשקיע את המשאבים האדירים הנדרשים ולמשוך את הלקוחות לפלטפורמה הקיימת שלהם אם זה בחנויות הפיזיות או באתרים שלהם ולא באמזון?

הרשתות הגדולות כגון קסטרו, פוקס וכדומה בחרו לשבת על הגדר. עדיקה, רשת המזוהה עם פעילות ecommerce חזקה וענפה, בחרה לא לנטוש את הזירה ולהתמודד גם באמזון – בחירה שלטעמי נכונה מאוד במיוחד באופי פעילות של חברה זו – אך עם זאת היא תצטרך להיות מאוד יצירתית לאורך כל הדרך ולדאוג להיות מספיק אטרקטיבית בשתי הפלטפורמות לסירוגין ובכך להגדיל את היקף העסקים הכולל.

ומה בדבר השירות? פה אמזון תייצר סטנדרט מאוד ברור. אנחנו נמצאים בשנת 2019 ולצערנו מעט מאוד משחקני האינטרנט המקומיים טרם השכילו להבין את ההתמודדות והעולם העיסקי המאתגר בו הם פועלים – עולם בו לקוח ישראלי מזמין מוצר מאמזון ארה"ב או אנגליה ביום חמישי או שישי ומקבל אותו ביום ראשון או שני עד לפתח הבית כולל מעקב צמוד איפה החבילה ומתי בדיוק היא תגיע. או לחילופין טווח זמנים מקסימלי למענה לפניית שירות של לקוח וכדומה. וכדי לעשות את הסדר הנדרש גם בשוק הישראלי היינו כנראה צריכים גוף כגון אמזון שיכתיב מה מותר ומה אסור. עצוב מצד אחד שהעוסקים במלאכה היו צריכים את אמזון בשביל זה אך מנגד כשזה לא קרה לבד – טוב שזה הגיע ומי שלא יעמוד בסטנדרט הזה יחטוף. אמזון כחברה שמה את הלקוח במרכז ולכן כמה שהיא טובה ללקוחות שלה – ביחס הפוך היא קשה עם הספקים העובדים בפלטפורמה שלה – מה שנקרא My Way or High Way – או שתעמדו בסטנדרטים שאותם הכתבנו או שתמצאו את עצמכם בחוץ.

איך ממשיכים מפה? מה צופן לנו העתיד? זה ממש לא ידוע. אנחנו נמצאים בתוך מערבולת גדולה מאוד של חוסר מידע והמון ספקולציות. אמזון מעולם לא חשפה את צעדיה ותוכניותיה העתידיות, ולכן אנחנו יכולים רק לקוות שאנו לא חלק מניסוי כלים שבסופו תתקבל ההחלטה האם להמשיך ולהעמיק את ההתפתחות שלהם בשוק הישראלי וזאת על בסיס התוצאות בניסוי הנוכחי – כי כרגע, באופי הדברים כרגע, במגוון הנוכחי, בתפיסת הסחר של המוכרים שנכנסו לאמזון – לא צפויים זעזועים מיוחדים בשוק ואנחנו כצרכנים לא באמת נהנה מהתפתחות עולמות הסחר המקומיים ונמשיך להגדיל את היקף הצריכה מחו"ל.

ביום שאמזון תחזיק מחסנים פה בישראל, תנהל בעצמה את הסחר (קניית סחורה מספקים/יבואנים ומכירה ישירות ללקוח) זה היום בו יתחולל שינוי. זה היום בו אמזון תקבע סטנדרט ולא רק ברמת השירות אלה גם ברמת המחיר – ובעצם ליום זה אנחנו כצרכנים פיללנו וחיכינו ונאלץ להמתין עוד.

הכותב הוא צייד עסקאות ברשת ומייסד את קבוצת ״כזה אני רוצה ! I Need It״ בפייסבוק. קבוצה המונה כ-85 אלף חובבי קניות און-ליין מחו״ל ומהארץ

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות