אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המכונית המגויסת: צה"ל יאלץ להאריך את שירות המיצובישי אטראז' צילום: אודי עציון

בלעדי לכלכליסט

המכונית המגויסת: צה"ל יאלץ להאריך את שירות המיצובישי אטראז'

אף חברת ליסינג לא ניגשה למכרז משרד הביטחון להחלפת מכוניות הקצינים בדרגת רס"ן והנגדים הבכירים. במכרז החדש יאלץ המשרד להעלות את המחיר שישלם בעשרות מיליוני שקלים

26.09.2019, 22:21 | אודי עציון ותומר הדר

אכזבה לאלפי קצינים בדרגת רס"ן ולנגדים בכירים: אלה יצטרכו להישאר עוד כמה חודשים נוספים עם המיצובישי אטראז' הצמודה מצה"ל. זאת אחרי שהיום (ה') נכשל מכרז שפרסם משרד הביטחון להחליפן, לאחר שאף חברת ליסינג לא הגישה בו הצעה.

קראו עוד בכלכליסט

אחרי המשפחתית היפנית החסכונית, אך הצפופה והרועשת שמלווה אותם בחמש השנים האחרונות ולא זכתה להערכה גדולה מידי משתמשיה, ביקשו במשרד הביטחון להעניק למשרתי הקבע מכונית נעימה ומפנקת יותר, בסטנדרטים המקובלים באזרחות. כזאת שגם תסייע לצה"ל להשאיר בשירות קצינים שבהם הוא מעוניין מול התחרות הגוברת מצד חברות טכנולוגיה.

מיצובישי אטראז מיצובישי אטראז' | צילום: יצרן מיצובישי אטראז

סגני האלופים כבר שודרגו מאטראז' ליונדאי איוניק היברידית ולפני כמה חודשים פורסם מכרז לרכב חדש לרבי סרנים ולנגדים בכירים. המכרז ביקש מחברות הליסינג הצעות למכוניות בנזין במחיר של עד 100 אלף שקל והיברידיות במחיר של עד 105 אלף שקל, עם תאי מטען גדולים ואביזרי בטיחות מתקדמים.

בין המכוניות שעמדו בדרישות המכרז היו בעיקר ג'יפונים זולים, כמו סיאט ארונה, קיה סטוניק ופיג'ו 2008, כאשר משרד הביטחון תכנן לרכוש 9,000 מכוניות בסך הכל, והפעם ליצור גיוון בבסיסי צה"ל ולחלק את הרכש בין שלושה דגמים.

אולם חברות הליסינג טוענות שברף המחיר שנקבע אין הגיון כלכלי, על רקע הקילומטראז' הרב שעושות המכוניות הצבאיות, כ-50 אלף ק"מ בשנה, כמעט פי שלושה מהממוצע באזרחות, ודרישות השירות של משרד הביטחון. כאשר נפתחה השבוע תיבת המכרזים, היא הייתה ריקה.

אתמול כבר קיימו בכירים במשרד הביטחון שיחות עם בכירי ענף הליסינג, בניסיון לקדם מכרז חדש, שיצליח למשוך הצעות מהענף. מכרז כזה צפוי להתפרסם בקרוב, להציג רף מחיר גבוה ב-5,000-10,000 שקל למכונית, כשהמשמעות היא עליית המחיר הכולל בעשרות מיליוני שקלים, ואולי בשנה הבאה יזכו אנשי הקבע לרכב צמוד חדש.

יודגש כי לפי הערכות בענף הרכב, הארכת החוזה מול חברות הליסינג אלדן ושלמה סיקסט המספקות למשרד הביטחון את האטראז'ים, צפויה הפעם להיות יקרה, זאת לנוכח העובדה שמדובר בחריגה מחוזי החכירה.

זאת ועוד, בדיעבד מתברר עד כמה בחרו אנשי משרד הביטחון בעיתוי בעייתי להחלפה. להערכת גורמים המקורבים לעסקה ציפו אנשי משהב"ט לקבל מיבואני הרכב תנאים מועדפים בדמות מכוניות היברידיות מופחתות אבזור ומוזלות, אך בפועל יבואני הרכב מתקשים כעת לקבל אספקות של רכבים היברידיים מהיצרנים בחו"ל. זאת לנוכח כניסתה של תקינה חדשה לתוקף באירופה הדורשת מיצרני הרכב להפחית את פליטת המזהמים הממוצעת, מה שדורש הפניה של ייצור היברידיות לשווקים באירופה המוכנים לשלם על המכוניות הירוקות יותר מיבואני הרכב הישראלים. מדובר במגמה הצפויה להימשך עד 2021 ולפגוע ביכולת יבואני הרכב הישראלים לרכוש היברידיות בזול.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מאחר שלא התקבלו הצעות, המכרז בוטל. משרד הביטחון בוחן את המשמעויות וייערך לפרסום מכרז חדש".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



84 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

84.
כועסים כי רוב אנשי הקבע נמצאים כל יום בבית, ועובדי
ועובדים כמו כל אדם אחר בשוק (ופחות). הרוב המוחלט לא בשטח ולא עובדים 24/7. דבר שני, המשכורות של אנשי הקבע מצויינות בהשוואה למה שהיו מקבלים על עבודה מקבילה בשוק החופשי (שלום לכל הנגדים והרס''רים). אנשי ההיטק והטכנולוגיה שירוויחו יותר בעבודה מקבילה בשוק החופשי, יעזבו את הצבא ברגע שתסתיים תקופת הקבע שחתמו עליה בעתודה/טיס/חובלים וכו'... וכמובן, חוץ מהמשכורות יש את כל ההטבות מסביב - דירה, דמי ניהול, יריד חבר, מוצרי חשמל, נופשים, ביטוחים, ועוד במחירים שרק יכולנו לחלום עליהם אז כן, האטרז' בהחלט מספיק
עמית  |  08.10.19
לכל התגובות