בלעדי לכלכליסט
ההקלות ביבוא הרכב של סמוטריץ' ייטיבו בעיקר עם רוכשי דגמי היוקרה
לכלכליסט נודע ששר התחבורה בצלאל סמוטריץ' חתם על טיוטת תיקונים בחוק רישוי רכב שיקל על יבוא אישי ומקביל של מכוניות — ויפחית את העלויות של הבאת רכבי היוקרה
טיוטת תיקונים שעליה חתם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מסמנת שחוק רישוי רכב, שנכנס לתוקף ב־2016, צפוי להסרת חסמים שתקל על יבוא אישי ומקביל של מכוניות כבר ב־2020. אלא שבשורה גדולה אין פה: המהלך צפוי להוריד בעיקר את מחיריהם של רכבי היוקרה המיובאים ביבוא אישי ומקביל, שרבים מהם אף מצוידים במנועים מזהמים — בניגוד למדיניות הנוכחית של משרד התחבורה, המתיימרת להקל על הגוש בכבישים.
קראו עוד בכלכליסט
חוק רישוי רכב שיזם שר התחבורה לשעבר ישראל כץ הסדיר לראשונה את פעילותם של כל השחקנים ביבוא מכוניות לישראל: מיבואנים ישירים שרוכשים את המכוניות במישרין מהיצרן; דרך יבואנים עקיפים שרוכשים מכוניות מסוכני משנה בחוץ לארץ; ועד יבואנים זעירים, שבעבר כונו "סוכני יבוא אישי", שמביאים ארצה עד 20 מכוניות בשנה, לרוב דגמי יוקרה.
הפחתה בערבויות של יבואנים זעירים
התיקונים בטיוטה שעליה חתם סמוטריץ' מפחיתים באופן ניכר את גובה הערבויות הכספיות שנדרשים יבואנים רכב חדשים להפקיד ומנמיכים את היקף היבוא המינימלי שהם מתחייבים אליו. למעשה, נראה כי התקנות החדשות מקלות על שחקנים חדשים שנכנסים לראשונה לעסקי יבוא הרכב. כך בעוד שהחוק המקורי דרש מיבואן שבשנת הפעילות הקודמת הביא לישראל עד 500 כלי רכב להפקיד ערבות של 5 מיליון שקל, התקנות החדשות מנמיכות את המספרים באופן ניכר.
למעשה, התקנות החדשות קובעות מדרגות חדשות ונמוכות בהרבה, שמיטיבות עם היבואנים הקטנים. כך, יבואן שהביא בשנה הקודמת עד 100 מכוניות יידרש לערבות של 1.3 מיליון שקל; יבואן שהביא עד 250 מכוניות יידרש לערבות של 2.7 מיליון שקל; ואילו יבואן שהביא 1,000–251 מכוניות יידרש לערבות של 5.5 מיליון שקל. היבואנים הגדולים ביותר, שהם בעיקרם היבואנים הוותיקים, שהביאו יותר מ־1,000 מכוניות בשנה הקודמת, יידרשו לערבות של 9 מיליון שקל.
תקנה נוספת מקצצת את היקף המכירות המינימלי הנדרש מסוכן רכב מורשה, שהוא הגורם שממנו נדרש יבואן הרכב הזעיר או העקיף לרכוש את המכוניות שהוא מייבא. במטרה להבטיח את איתנותו הפיננסית של אותו סוכן דרש משרד התחבורה שיבואנים זעירים ועקיפים ירכשו מכוניות רק מסוכן שמכר 1,500 מכוניות בשנה. טיוטת החוק החדשת מקצצת דרישה זו בשני שלישים ומעמידה אותה על 500 מכוניות בשנה בלבד.
פחות מ־1.5% מכלל הרכב המיובא
לפי נתוני משרד התחבורה פועלים בישראל כ־40 יבואני רכב זעירים ועקיפים, המציעים בעיקר דגמים של טויוטה, ג'יפ ומרצדס. לפי הערכות בענף הרכב, אחד הגופים הגדולים העוסקים ביבוא עקיף צפוי להודיע עד סוף השנה על התחלת יבוא מסודר של מספר דגמי יונדאי. משרד התחבורה מסרב לספק נתונים אודות כמויות המכוניות המובאות ביבוא עקיף או זעיר, אך נתונים שהגיעו ל"כלכליסט" באמצעות התנועה לחופש המידע שופכים אור על השיעורים הזעירים שהן מהוות מכלל המכוניות המיובאות.
כך, במחצית הראשונה של 2019 יובאו לישראל 1,988 מכוניות ביבוא עקיף ו־873 ביבוא אישי, לעומת 214.2 אלף המכוניות שהביאו היבואנים הוותיקים (כלומר 1.3% מכלל המכוניות). מעבר לכך, יותר מ־70% מהמכוניות שהובאו לארץ ביבוא עקיף או אישי היו בשווי של יותר מ־250 אלף שקל. ב־2018 עמד שיעור המכוניות שהובאו ביבוא עקיף או אישי על 1.04% בלבד.
על פניו, מהלך להסרת חסמים ביבוא זעיר או עקיף עשוי להוריד את מחירי המכוניות לצרכן. אלא שמחירי אותן מאות ואלפי מכוניות שכבר מובאות לישראל בשיטות אלו (ובמיוחד ביבוא עקיף) לא נמוכים משמעותית מאלו שיובאו ביבוא ישיר. סיבה אחת לכך היא שהיבואנים הוותיקים גם כך רוכשים את המכוניות שלהם בהנחות גדולות מהיצרנים, אך מעבר לכך, מחירי המחירון הרשמיים הם לרוב נקודת פתיחה בלבד. חלקים ניכרים מהמכוניות נמכרים במבצעים ובהסדרי מימון שונים.
פערי מחיר כן קיימים בדגמי מכוניות המיובאות ביבוא זעיר, פלח שוק שמתמקד ברכבי יוקרה שמחיריהם מגיעים למאות אלפי שקלים, ושרוכשיהם צפויים להיות הנהנים העיקריים מטיוטת התקנות החדשות והמקלות שעליהן חתם שר התחבורה סמוטריץ'.
91 תגובות לכתיבת תגובה